Industria ospitalităţii îşi va majora preţurile cu cel mult 5%, anul acesta, deoarece acestea trebuie să se alinieze cu veniturile aferente noului salariu minim, a afirmat, ieri, în cadrul unei conferinţe, Dragoş Petres-cu, preşedintele Asociaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).
Domnia sa a declarat: "Noi, în industria ospitalităţii, nu luăm în calcul să disponibilizăm vreun om, avem deficit de 50.000 de oameni, deci nu se pune problema asta, dar vom avea costuri mai mari cu administrarea resursei umane, pe care oricum nu o avem. La fel cum este absolut normal ca un cetăţean român să se îndrepte spre nivelul salarial de 1.000 euro - minimul acceptabil la nivel european -, la fel şi costul unui sejur la mare sau la munte nu mai are cum să fie acelaşi ca acum un an sau doi. Ne aşteptăm ca nici cos-turile cu angajaţii să nu mai crească semnificativ, dar luăm în considerare creşterea salariului minim, de mare impact în sectorul nostru".
Domnia sa a vorbit şi despre modificările regimului sancţionator al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), atrăgând atenţia că acesta poate provoca falimentul unui număr mare de IMM-uri.
Dragoş Petrescu a afirmat: "Suntem total împotriva acestui mecanism de schimbare a amenzilor aplicate de către ANPC din cauză că amenzile au ca scop prevenţia şi corectarea neregulilor din activitatea unei companii, iar în momentul în care translatezi cuantumul amenzilor de la o sumă cuprinsă între 10.000-100.000 de lei către un procent din cifra de afaceri de 2-5%, acest scop se pierde pentru că nu mai ai cum să îl aplici. Aceste IMM-uri nu vor supravieţui pentru că foarte multe nu înregistrează profit în faza de start-up. În momentul în care îi mai dai o amendă de 5% din cifra de afaceri, le-ai închis. Pentru cele care, totuşi, supravieţuiesc, forţa de muncă este o presiune uriaşă, costurile cu resursele umane cresc, şi deşi înţelegem că este normal ca salariile să creas-că şi la noi în ţară, ele alături de majorarea tarifelor la utilităţi şi de multe alte costuri care apar în activitatea unei companii apasă suficient de greu pe bugetele acestora".
Declaraţiile domniei sale vin în contextul în care, ANPC a prezentat proiectul unei ordonanţe de urgenţă prin care se propune modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, în sensul modificării regimului sancţionator, respectiv înlocuirea amenzilor de la 2.500 lei la 50.000 lei cu amenzi de până la 2-4% din cifra de afaceri.
Respectiva ordonanţă mai are în vedere, printre altele, modificarea Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază, în sensul modificării regimului sancţionator, res-pectiv înlocuirea amenzilor de la 10.000 de lei la 100.000 de lei cu amenzi de până la 3% sau 4% din cifra de afaceri.
În plus, conform preşedintelui HORA, din cauza acestor modificări "aberante", toa-te măsurile pozitive care s-au luat în ultimii ani în domeniu se şterg cu buretele.
• Rogojinaru, CNIPMMR: "Lipsa capacităţii instituţionale a ANPC în relaţia cu marii retaileri nu trebuie să lovească IMM-urile"
CNIPMMR este de acord cu sancţionarea agenţilor economici care pun în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor, dar este necesar ca modificările cadrului legislativ să fie făcute după consultarea agenţilor economici şi a actorilor implicaţi în această activitate, a subliniat, ieri, Liviu Rogojinaru, secretar general al Consiliului Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Domnia sa a afirmat: "Constatăm cu surprindere superficialitatea în elaborarea aces-tui proiect. ANPC nu a ţinut seama de impactul asupra IMM-urilor a acestei noi propuneri. (...). Proiectul conţine propuneri care se regăsesc, deja, în legislaţia curentă, dovadă că ANPC nu aplică legislaţia în vigoare, creând în acest fel un paralelism legislativ, interzis prin lege".
În plus, ANPC nu a făcut publice măsurile complementare luate în cazul marilor retaileri, iar situaţia lor nu se poate compara cu cea a unui mic întreprinzător, susţine domnul Rogojianaru, conform căruia lipsa capacităţii instituţionale a ANPC în relaţia cu marile lanţuri de magazine nu poate şi nu trebuie să lovească IMM-urile.