Arhitectul spaniol Ajuria Fernandez Saúl a găsit o soluţie de viitor - un "droneport" (port pentru drone), anticipând explozia popularităţii cumpărăturilor online, relatează publicaţia online Designboom.
Dat fiind faptul că 80% din pachetele livrate au greutatea mai mică de 2 kg şi un volum mai mic decât cel al unei cutii de pantofi medie, se pare că dronele au potenţialul de a deveni poştaşii viitorului.
În prezent, mulţi retaileri online testează sistemul livrărilor cu drone. În luna decembrie a anului precedent, compania de comerţ online Amazon a livrat primul său pachet folosind o dronă, în Cambridge, Marea Britanie, informează The Telegraph. Potrivit Reuters, compania americană a primit, în luna iulie a anului 2016, permisiunea din partea guvernului Regatului Unit pentru a explora livrările cu drone.
De asemenea, lanţul de hypermarket-uri american Walmart a anunţat în aceeaşi perioadă că se foloseşte de drone pentru a face inventarul din depozitele deţinute de companie.
În România, compania de comerţ online eMag a publicat pe Youtube, în luna septembrie, un video în care prezintă livrarea unui iPhone 7 către un client cu o dronă, subliniind faptul că astfel de practici urmează să apară şi la noi în ţară.
Ajuria Fernandez Saúl are ca scop să proiecteze o clădire care ar putea facilita şi optimiza transportul de mărfuri cu ajutorul sistemelor de aeronave pilotat de la distanţă în zonele urbane. Planurile sale includ atât arhitectura necesară, cât şi infrastructura de susţinere necesară pentru oraş, pentru a se adapta la noul sistem de livrare.
Cu drone din ce în ce mai accesibile ca preţ, mai precise şi mai uşor de manevrat, utilizarea lor pe scară largă în oraşe devine din ce în ce mai realistă.
În prezent este dificil de imaginat un cer pe care dronele zboară alături de porumbei, însă progresele făcute în domeniu demonstrează că acel moment nu este departe.
Cel mai bun exemplu care poate explica ideea arhitectului spaniol sunt gările, care sunt un loc de interacţiune între trenuri şi oameni.
În cadrul proiectului Urban Droneport, exteriorul clădirii este format din hangare - spaţii de staţionare a dronelor, precizează ArchDaily. Spaţiul central al clădirii (interiorul) devine zona de control, cu birouri şi spaţii de depozitare, fiind accesibil pentru oameni. Clădirea are formă sferică, împărţită în 12 "felii", pentru a maximiza utilizarea spaţiului exterior, mai relatează Designboom.
Designul modular al clădirii, format din "felii", permite extinderea sau modificarea independentă a părţilor clădirii. Structura este metalică, pentru uşurarea modificării portului de drone. Uşile hangarelor sunt echipate cu panouri solare, acoperind o mare parte din necesarul de energie al clădirii. Întregul proiect se întinde pe o suprafaţă de 7100 metri pătraţi şi poate fi construit uşor în diferite zone urbane, datorită posibilităţii de acces a dronelor aproape oriunde, însă arhitectul spaniol precizează că unul din impedimente pentru găsirea unui spaţiu de construcţie este zgomotul produs de drone.