Ministerul Economiei a pus în dezbatere un proiect de Lege privind administrarea şi valorificarea participaţiilor statului, care prevede, printre altele, modificarea legislaţiei majorărilor de capital cu terenurile aportate de stat.
În luna mai, un proiect de hotărâre de Guvern, elaborat de Ministerul Energiei prevedea că majorarea capitalului social cu aportul în natură al statului reprezentând terenuri pentru care s-au obţinut certificate de atestare a dreptului de proprietate se va efectua la valoarea justă determinată prin raport de evaluare şi nu, ca acum, la valoarea din certificatele de atestare, ajustată cu inflaţia.
Similar, proiectul Ministerului Economiei prevede ca valoarea terenului aportat de stat se determină prin raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat.
În mai, Gabriel Dumitraşcu, fostul şef al privatizărilor din Energie, spunea că noua propunere favorizează în special OMV Petrom: "Prin modificarea legislativă, în cazul OMV Petrom, suma pe care OMV ar trebui să o aducă la majorarea de capital, pentru a-şi menţine ponderea, ar scădea de la 165 milioane euro, la numai 12,75 milioane de euro".
Propunerea de modificare legislativă se suprapune mănuşă pe cererile OMV, care deţine 51% din Petrom, cu care statul a purtat negocieri intense, în 2014, privind majorarea de capital.
La finalul anului trecut, Ministerul Energiei, condus la acea vreme de Victor Grigorescu, ne-a transmis că Petrom mai are de obţinut atestate de proprietate pe 0,78% din totalul terenurilor şi, abia când le va stăpâni 100%, va putea să facă majorarea de capital.
Noul proiect al Ministerului Economiei prevede: "În termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, societăţile, indiferent de structura capitalului social, care deţin terenuri pentru care nu s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului sunt obligate să facă inventarul acestora şi să-l transmită [instituţiei desemnate în acest sens la nivelul Guvernului] în vederea centralizării acestora.
- Instituţia desemnată conform alin (1), în termen de 30 zile de la primirea inventarelor menţionate la alin (1), le transmite ministerelor de resort şi unităţilor administrativ teritoriale competente.
-Toate societăţile, indiferent de structura capitalului social, cărora nu li s-au eliberat certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor deţinute de acestea, vor întocmi şi vor înainta instituţiilor îndreptăţite să emită certificate de atestare a dreptului de proprietate documentaţiile necesare în vederea eliberării acestora, în termen de maxim un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi".
• Statul va ipoteca terenurile pe care societăţile au obţinut drepturi de proprietate
Proiectul mai arată că asupra terenului pentru care a fost eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate se constituie ipotecă imobiliară în favoarea statului, reprezentat prin instituţia publică implicată, în vederea garantării recuperării creanţei reprezentând contravaloarea terenului pentru care s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate.
Garanţia reprezentând ipoteca imobiliară se execută în situaţia în care în termen de 1 an de la data instituirii, capitalul social nu se majorează. Valoarea terenului asupra căruia se instituie ipoteca imobiliară este cea determinată prin raportul de evaluare, parte componentă din documentaţia care a stat la baza emiterii certificatului de atestare a dreptului de proprietate, conform documentului.
"În situaţia în care au fost emise certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor, anterior intrării în vigoare a prezentei legi, capitalul social al societăţilor beneficiare nefiind majorat cu valoarea acestora, instituţia emitentă va solicita Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară înscrierea în cartea funciară sau în registrele de transcripţiuni-inscripţiuni a interdicţiei de înstrăinare a terenului până la îndeplinirea obligaţiei de majorare a capitalului social în favoarea statului român sau până la înscrierea instituţiei publice implicate în tabelul definitiv sau tabelul definitiv consolidat al creanţelor, cu valoarea terenului, în calitate de creditor garantat sau cu cauza de preferinţă, în cadrul procedurii insolvenţei sau lichidării societăţii, indiferent de stadiul procedurii. Valoarea terenului se determină prin raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat", mai propune Ministerul Economiei.
• Administratorii - obligaţi să solicite înregistrarea majorării capitalului social în termen de 90 de zile de la data emiterii certificatului
Capitalul social al societăţilor cărora li s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate, asupra terenurilor se majorează cu valoarea terenurilor, prin aport în natură al statului sau al unităţii administrativ teritoriale, după caz, stipulează proiectul, adăugând: "Administratorii societăţii sunt obligaţi să solicite înregistrarea majorării capitalului social la oficiul registrului comerţului în termen de 90 de zile de la data emiterii certificatului.
În cazul în care administratorii societăţii nu solicită înregistrarea majorării capitalului social în termenul prevăzut la alin. (2), oficiul registrului comerţului va înregistra majorarea, la cererea instituţiei publice implicate. (...)
Valoarea justă a terenului, cu care se majorează capitalul social potrivit prezentului capitol, se determină prin raport de evaluare întocmit de experţi desemnaţi de oficiul registrului comerţului.
În situaţia în care au fost obţinute certificatele de atestare a dreptului de proprietate, iar valoarea terenurilor a fost stabilită prin raport de evaluare, capitalul social se majorează cu această valoare în condiţiile în care raportul de evaluare nu are o vechime mai mare de 120 de zile.
Prin derogare de la prevederile art 132 alin (2) din Legea societăţilor nr. 31/1990 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, hotărârile adunărilor generale ale acţionarilor de majorare a capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care s-au emis certificare de atestare a dreptului de proprietate, adoptate fără respectarea prevederilor prezentei legi, sunt nule de drept".
• Statul poate înfiinţa societăţi în străinătate
Instituţiile publice implicate pot înfiinţa prin hotărâre a Guvernului, în condiţiile legii, în numele statului, societăţi în România şi în străinătate, se mai arată în proiectul citat. De asemenea instituţiile publice implicate pot participa, cu respectarea cadrului legal în vigoare din domeniul societar, la majorarea capitalului social al societăţilor, la care acestea exercită, în numele statului, calitatea de acţionar.
În vederea consolidării poziţiei sale de acţionar, statul, prin intermediul instituţiilor publice implicate, poate cumpăra acţiuni, inclusiv prin mecanisme ale pieţelor de capital, la operatorii economici de stat sau privaţi.
Prevederile proiectului de act normativ se aplică societăţilor la care statul este acţionar sau asociat, filialelor la care sunt acţionari sau asociaţi majoritari societăţi cu capital majoritar de stat, societăţilor naţionale, companiilor naţionale, precum şi regiilor autonome, inclusiv societăţilor rezultate în urma reorganizării acestora.
Diminuarea participaţiei statului la companiile sale se realizează prin: vânzarea de participaţii, majorarea de capital social prin aport de capital privat sau transferul cu titlu gratuit a activelor cu caracter social, urmat de diminuarea capitalului social din cota aparţinând statului.
"Participaţiile se vând la preţul de piaţă rezultat din raportul dintre cerere şi ofertă, chiar dacă acest preţ este inferior preţului de ofertă stabilit de instituţia publică implicată", se menţionează în document.
1. Propunere imposibila
(mesaj trimis de The Brute în data de 06.11.2017, 15:00)
deoarece ar scoate la vedere artificial contabil prin care Petrom a Marit pierderile in 2004, ajustarea la inflatie nefiind luata in calcul in momentum privatization, cum bine stie domnul Hassan de la Deloitte.