Acţiunile Aquila (AQ), cel mai mare jucător din piaţa de distribuţie a bunurilor de larg consum din ţara noastră, se tranzacţionau la 5,44 lei după trei ore de la începerea sesiunii bursiere, preţ ce conferea companiei o valoare de piaţă de 1,09 miliarde de lei, cu puţin sub cea din oferta publică, de 1,1 miliarde de lei.
Emitentul a debutat astăzi în Piaţa Reglementată a Bursei de Valori Bucureşti (BVB), iar după trei ore de tranzacţionare, valoarea schimburilor cu acţiunile AQ se ridica la 11,83 milioane de lei, cea mai mare de la bursa noastră până în acel moment.
Jean Dumitrescu, Directorul de Relaţii cu Investitorii în cadrul Aquila, a declarat: "A fost un drum foarte lung pe care l-am parcurs, ce a început cu viziunea unor tineri antreprenori, care au avut curajul şi ambiţia să pornească acest business, ajungând în timp să devenim liderul pieţei de distribuţie a bunurilor de larg consum. Listarea este un moment marcant în istoria organizaţiei noastre (...). În continuare ne propunem să creştem mai mult decât piaţa. Suntem activi într-o piaţă extrem de competitivă, cu produse care se adresează unor nevoi de bază ale românilor. Noi suntem în primul rând distribuitor, ceea ce înseamnă că vindem ceea ce dumneavoastră găsiţi în marea majoritate a magazinelor".
Directorul Aquila a adăugat: "Piaţa bunurilor de larg consum este una dintre pieţele semnificative din România, de peste 20 de miliarde (n.r. de lei), iar cea de distribuţie de peste 3,5 miliarde (n.r. de lei). Noi am reuşit să ajungem la o cotă de piaţă de peste 10%, ceea ce cred că spune ceva despre ambiţiile noastre, despre capacitatea noastră de a înţelege piaţa, de a dezvolta în permanenţă produse şi servicii, de a creşte".
În perioada 2018 -2020, cifra de afaceri a Aquila a crescut cu o rată anuală cumulată (CAGR) de 11,6%, în timp ce în ultimii trei ani, rata de creştere anuală compusă a vânzărilor pe piaţa bunurilor de larg consum a fost de 8%, după cum ne-a spus recent domnul Dumitrescu, într-un interviu.
Coform directorului de relaţii cu investitorii din cadrul Aquila, o componentă importantă în strategia de dezvoltare a companiei este legată de criteriile ESG (Environmental, Social and Governance).
"Vrem să reducem amprenta de carbon cu 10% în următorii cinci ani, şi vrem să ducem întreaga flotă la nivel de Euro 6, ceea ce înseamnă un grad de poluare mai mic în următorii ani. Bineînţeles că vom continua eforturile noastre de automatizare şi digitalizare, care contribuie la reducerea poluării şi la eficientizarea activităţii", a spus astăzi Jean Dumitrescu.
Aquila a derulat oferta publică pentru majorarea capitalului social în perioada 8 - 16 noiembrie prin care a vândut 66.666.800 acţiuni noi la un preţ de 5,5 lei/acţiune, atât investitorilor instituţionali cât şi celor de retail. Compania va folosi cea mai mare parte a fondurilor pentru achiziţionarea de companii care deţin branduri importante pe piaţa bunurilor de larg consum şi ale unor companii de distribuţie cu portofolii de produse complementare. De asemenea, o parte din fonduri vor asigura capitalul de lucru, digitalizarea operaţiunilor, creşterea trasabilităţii şi productivităţii şi dezvoltarea brandurilor proprii.
Aquila a fost înfiinţată în noiembrie 1994, ca entitate specializată în servicii integrate de distribuţie de bunuri de larg consum şi logistică. Compania oferă servicii de distribuţie atât în zona retailului tradiţional (en-gross, comerţ local, farmacii şi reţele de farmacii), cât şi pentru lanţurile de hypermarketuri şi benzinării, precum şi HoReCa. Aquila asigură de asemenea şi servicii de logistică şi transport internaţional de mărfuri cu acoperire la nivel european.
În urma ofertei publice, doi dintre acţionari deţin calitatea de acţionar semnificativ, respectiv Constantin-Cătălin Vasile şi Alin-Adrian Dociu cu 33,3% din capitalul social fiecare.