Amazon, compania fondată de miliardarul Jeff Bezos, a lansat primii sateliţi din constelaţia Kuiper, marcând un pas semnificativ în planurile sale de a oferi servicii globale de internet de mare viteză din spaţiu. Obiectivul final este să rivalizeze direct cu reţeaua Starlink, operată de SpaceX, compania lui Elon Musk, informează AFP.
Cu o întârziere de câţiva ani faţă de concurenţa sa, Amazon a plasat pe orbită primii 27 de sateliţi Kuiper, la câteva sute de kilometri deasupra Pământului. Lansarea a fost efectuată de la baza spaţială Cape Canaveral din Florida, cu ajutorul unei rachete Atlas V, fabricată de United Launch Alliance (ULA), un parteneriat între Boeing şi Lockheed Martin.
Aceşti sateliţi reprezintă începutul ambiţiosului Proiect Kuiper, o infrastructură spaţială strategică, cu valenţe comerciale, tehnologice şi geopolitice. Amazon a investit peste 10 miliarde de dolari în dezvoltarea reţelei, care urmează să cuprindă în final peste 3.200 de sateliţi.
• Internet global şi accesibil
Prin acest sistem, Amazon îşi propune să ofere acces la internet de mare viteză în întreaga lume, inclusiv în regiunile greu accesibile, în zone de conflict sau afectate de catastrofe naturale. Compania a anunţat că serviciul ar urma să devină operaţional în 2025, iar preţurile vor fi menţinute la un nivel "accesibil", în linie cu modelul comercial care a consacrat gigantul american.
• Competiţia cu Starlink
Constelaţia Starlink a lui Elon Musk domină în prezent piaţa internetului prin satelit, cu peste 7.200 de sateliţi activi, după ce duminică seara SpaceX a realizat cu succes a 250-a lansare pentru extinderea reţelei. Serviciile Starlink s-au dovedit utile în situaţii de criză, precum cutremurul din Maroc (2023), incendiile din Los Angeles (2024) şi pe frontul războiului din Ucraina. Spre deosebire de sistemele tradiţionale de telecomunicaţii prin satelit, care utilizează sateliţi de mari dimensiuni pe orbite geostaţionare (peste 35.000 km altitudine), reţelele Starlink şi Kuiper funcţionează în orbită joasă, ceea ce permite o viteză mai mare de transfer a datelor şi o acoperire mai eficientă a zonelor greu accesibile.
• Provocări şi competiţie globală
Pentru a recupera terenul pierdut, Amazon intenţionează să lanseze constelaţia într-un ritm accelerat, cu peste 80 de lansări programate în colaborare cu companii precum ULA, Arianespace, Blue Origin (deţinută tot de Bezos), dar chiar şi cu SpaceX. Reţeaua Kuiper va concura nu doar cu Starlink, ci şi cu alţi actori internaţionali, printre care se numără operatorul european Eutelsat-OneWeb şi constelaţia Guowang a Chinei. Totuşi, creşterea rapidă a numărului de sateliţi pe orbita joasă a Pământului ridică probleme de siguranţă şi sustenabilitate, fiind semnalate riscuri legate de aglomerarea orbitală, coliziuni şi perturbarea observaţiilor astronomice.
• Dimensiunea politică
În plus, dimensiunea geopolitică a acestor constelaţii devine tot mai evidentă. Implicarea lui Elon Musk în chestiuni politice internaţionale, precum şi apropierea sa de fostul preşedinte american Donald Trump, au reaprins discuţiile despre suveranitatea spaţiului cosmic şi despre rolul tot mai influent al actorilor privaţi în acest domeniu strategic.
Opinia Cititorului