După scăderile importante ale pieţei restaurantelor din ţara noastră în perioada 2009-2011, de până la 70%, acest domeniu dă semne de dezmorţire şi ar putea, cel puţin la nivelul Bucureştiului, să înregistreze un uşor trend ascendent în 2013, este de părere Cătălin Mahu, cel care conduce reţeaua de restaurante "La Mama".
Domnia sa ne-a declarat: "Din păcate, nu există studii de piaţă serioase în domeniul nostru de activitate şi, de aceea, noi încercăm să ne construim propriii indicatori pe baza informaţiilor pe care le avem de la diverşi parteneri. Conform indexului La Mama, estimarea noastră este că, cel puţin la nivel de Bucureşti, industria prezintă un uşor trend de creştere".
Afacerile pe care le gestionează Mahu prin compania "Trotter Restaurant" au 14 ani vechime pe piaţa locală şi însumează nouă restaurante "La Mama" şi trei cafenele "Cafepedia". Anul trecut, vânzările unităţilor "Trotter Restaurant" au atins venituri de cinci milioane de euro, înregistrând o creştere de 5% faţă de anul precedent, în trend cu evoluţia pieţei.
• Investiţii cu măsură
Cea mai recentă investiţie "La Mama" a fost finalizată în luna octombrie a anului trecut, când a fost deschis restaurantul de la Universitate, amplasat pe bulevardul Regina Elisabeta.
Cătălin Mahu observă schimbări ale comportamentului clienţilor, la nivelul restaurantelor pe care le deţine: "Nevoile de consum s-au schimbat în ultimii ani, în general clienţii au devenit mai atenţi la raportul calitate - preţ; în mod special clienţii < La Mama > apreciază foarte mult normalitatea, bunul-simţ. De altfel, iniţiativele noastre de marketing urmăresc aceste trenduri şi ţinem cont de ele în strategia companiei".
• Mahu: "Ne-am permis să nu închidem niciun local în perioada crizei"
Brandul "La Mama" întruneşte sub umbrela sa mai mult de 1.000 locuri la mese, deservind lunar peste 50.000 clienţi. Omul de afaceri spune că locaţiile "La Mama" înregistrează vânzări diferite, în funcţie de dimensiunile restaurantelor: "Avem restaurante de dimensiuni diferite, ceea ce evident duce la încasări diferite, dar în principiu vânzarea pe loc este aproximativ egală în toate restaurantele, ceea ce face ca profitabilitatea lor să fie similară. Acest lucru se datorează şi faptului că am avut grijă de locaţiile noastre, investind permanent în întreţinerea şi amenajarea lor. Când au apărut elemente noi acestea au fost implementate în toată reţeaua".
Mahu adaugă: "Ne mândrim că, în toată istoria grupului, < La Mama > nu a închis niciun restaurant ceea ce, considerăm noi, demonstrează valabilitatea conceptului şi faptul că oamenii care ne trec pragul apreciază ceea ce li se oferă. Chiar şi în contextul crizei din industrie, când piaţa a scăzut şi cu până la 70%, noi ne-am permis să nu închidem niciun restaurant. Am considerat că e mai important să minimizăm profitul şi să investim în menţinerea restaurantelor".
• "< La Mama > nu e de vânzare"
Ideea afacerii "La Mama" a venit în 1999, atunci când Cătălin Mahu şi Dragoş Petrescu au pus bazele acestui concept, demarând o afacere 100% românească. După şase ani, Petrescu a cedat partea sa şi a continuat afacerile pe cont propriu, lansând o afacere tot în domeniul restaurantelor - brandul City Grill.
Atunci când este întrebat dacă ar vinde afacerea sa, şi în ce condiţii ar face asta, Mahu răspunde: "Teoria spune că orice este de vânzare, practica, în cazul acesta, te cam omoară. < La Mama > nu este de vânzare!".
Şi pentru că nu vrea să renunţe la afacerea sa de suflet, Cătălin Mahu priveşte cu optimism rezultatele "La Mama" din acest an, estimând o creştere de 10% a cifrei de afaceri.
"Estimarea se bazează parţial pe plusul adus în afacerea noastră de noul restaurant deschis în luna octombrie 2012 şi parţial pe creşterile programate ca urmare a iniţiativelor de marketing implementate încă de anul trecut", punctează Mahu.
Echipa "La Mama" numără aproximativ 400 de angajaţi atât în restaurante cât şi în unitatea proprie de producţie, de depozitare şi în biroul central.