Reporter: Este România un brand care poate fi exportat în Europa şi, mai ales, către alte continente? Ce înseamnă brandul României pentru dumneavoastră şi cum l-aţi descrie?
Elena Udrea: Scopul meu este acela de a transforma România într-o destinaţie turistică distinctă şi competitivă pe plan internaţional, iar în acest context procesul de construcţie şi comunicare a brandului turistic naţional are o importanţă deosebită. Într-o interpretare simplistă, brandingul este o cvasi-ştiinţă legată de shopping, iar din acest punct de vedere îmi doresc să vindem cât mai bine turismul românesc. Intrând pe fondul problemei, orice proces de branding naţional este o provocare intelectuală, morală şi filozofică. Aş vrea ca românii să se simtă cu adevărat reprezentaţi de rezultatele acestui proces şi aş vrea, în acelaşi timp, să vedem o îmbunătăţire considerabilă a reputaţiei noastre internaţionale.
Reporter: Ce proiecte turistice importante veţi dezvolta şi ce sume vor fi alocate pentru acestea de la bugetul de stat şi din fonduri europene?
Elena Udrea: Ministerul Turismului cofinanţează în acest an proiecte de investiţii în infrastructura de turism ale administraţiilor publice locale, în valoare de aproximativ 70 de milioane de euro, în principal pe cele patru programe turistice de interes naţional: "Schi în Carpaţi", "Dezvoltarea infrastructurii turistice în zona montană înaltă", "Dezvoltarea echilibrată şi integrată a staţiunilor turistice balneoclimaterice", respectiv "Dezvoltarea echilibrată şi integrată a zonei turistice din Delta Dunării şi a staţiunilor turistice de pe litoralul Mării Negre". Avem 10 milioane de euro alocate acţiunilor de promovare a turismului, din care ne-am propus să investim aproximativ 2 milioane de euro pentru atragerea turiştilor străini, prin difuzarea unor spoturi TV cu cei trei mari campioni români, Nadia Comăneci, Ilie Năstase şi Gheorghe Hagi. Dincolo de efortul guvernamental, turismul românesc are la dispoziţie şi fonduri structurale europene în valoare de peste 1 miliard de euro până în 2013, pentru cofinanţarea investiţiilor în infrastructură şi a acţiunilor de promovare turistică.
Reporter: Care vor fi strategiile de dezvoltare pentru intensificarea schimbului cultural al României cu alte ţări? Cum veţi atrage turiştii străini la noi în ţară?
Elena Udrea: Turismul cultural este un produs cu o mare căutare şi creştere pe plan internaţional, iar România are foarte multe lucruri de oferit din acest punct de vedere. La toate târgurile de turism la care participăm, o parte consistentă a ofertei noastre este reprezentată de cultura şi tradiţiile ţării noastre. Aş vrea însă să vă vorbesc despre un demers pe care Ministerul Turismului îl face pentru prima dată, şi anume despre cofinanţarea unui proiect de reabilitare a infrastructurii culturale. Este vorba de reabilitarea Porţii Castrului Roman din Alba Iulia, valoarea acestor lucrări fiind de 19 milioane de lei. Mai departe, văd integrarea acestei cetăţi medievale şi a altor vestigii culturale de acelaşi tip din ţara noastră într-un circuit turistic cultural internaţional. Nu pot să nu mă refer, vorbind despre turismul cultural, şi la nevoia de a valorifica potenţialul turistic al mănăstirilor de o valoare inestimabilă, răspândite în toate zonele istorice ale ţării noastre.
Reporter: Consideraţi Bulgaria un adevărat rival al turismului autohton în condiţiile în care, în ultimii doi ani, această ţară a atras un număr foarte mare de turişti români, lăsând în umbră litoralul românesc?
Elena Udrea: Oricare dintre ţările, regiunile sau oraşele lumii se găsesc într-o permanentă competiţie după clienţi, resurse şi reputaţie. Este adevărat că au existat, în istoria recentă, şi perioade de glorie ale turismul de litoral bulgăresc, însă stă în puterea noastră să valorificăm mai bine potenţialul turistic al litoralului românesc, şi când spun acest lucru nu mă raportez neapărat la vecinii noştri. România are o piaţă internă de turism considerabilă, iar prin introducerea tichetelor de vacanţă am urmărit creşterea circulaţiei turistice autohtone. În plus, contăm pe un număr mai mare de turişti străini pe seama eforturilor comune ale statului, industriei de turism din România şi ale marilor tour-operatori europeni specializaţi în turismul de litoral.
Reporter: Bulgaria cunoaşte secretele turismului eficient: condiţii foarte bune şi preţuri avantajoase. Când vom vedea în România un echilibru calitate-preţ, în condiţiile în care majoritatea turiştilor se plâng de locuri de cazare care oferă condiţii foarte proaste şi practică preţuri foarte ridicate?
Elena Udrea: Înainte de toate, nu se poate ajunge la echilibrul calitate - preţ fără mărirea perioadei estivale pe litoralul românesc. Pentru a depăşi vremurile în care durata turismului de litoral era de două-trei luni pe an, am organizat o serie de evenimente care să atragă turişti la malul Mării Negre în lunile aprilie şi mai, evenimente care de altfel au avut efectul scontat. Este vorba de o serie de manifestări şi concerte susţinute de Ministerul Turismului de Paşte şi de 1 Mai, promovate la nivel naţional, care au adus pe litoral peste 100.000 de turişti şi încasări de aproximativ 10 milioane de euro.
Reporter: Cum sprijină ministerul afacerile întreprinderilor mici şi mijlocii din zone care au fost odată cunoscute, dar care, acum, din cauza unui management defectuos la nivel de primării şi consilii sau unor probleme de infrastructură, au fost lăsate uitării: aveţi cazul staţiunilor Sărata Monteoru (jud. Buzău) şi ale Băilor Herculane (jud. Caraş Severin)?
Elena Udrea: În România, guvernanţii s-au arătat în trecut interesaţi de turism doar atâta vreme cât a fost ceva de privatizat. Din păcate, o seamă dintre privatizări au eşuat, iar în multe situaţii noii proprietari au lăsat hotelurile şi bazele acestora în paragină, aducând staţiuni renumite în prag de faliment. Sper să creăm o legislaţie care să-i forţeze pe cei care nu sunt interesaţi de turism, chiar dacă au proprietăţi în domeniu, să pună în circulaţie aceste bunuri imobile. Ne-am dori de asemenea să creăm un mediu de afaceri propice capitalizării turismului autohton. Nu în ultimul rând, am cointeresat administraţiile locale să elaboreze proiecte de investiţii în infrastructura turistică ce pot fi finanţate ori din fonduri guvernamentale, ori din fonduri structurale.
Reporter: Ce greşeli a făcut fosta conducere ministerială şi ce veţi face pentru a nu le repeta pe viitor?
Elena Udrea: După cum ştiţi, turismul a fost reprezentat multă vreme de o agenţie, nu de un minister, dovadă a faptului că potenţialul acestui domeniu a fost mulţi ani subapreciat. Nu am căutat greşeli ale predecesorilor mei, ci ideile bune pe care încerc să le duc mai departe. Îi am alături pe foştii miniştri şi, împreună cu ei, ba chiar cu întreaga industrie, încercăm să schimbăm lucrurile, să le aşezăm pe făgaşul normal.
Reporter: Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), consideră că una dintre problemele majore cu care se confruntă turismul este infrastructura. Atât şoselele, cât şi căile ferate creează mari probleme turiştilor (români şi străini). Aveţi în plan un parteneriat cu Ministerul Transporturilor pentru rezolvarea acestui impediment?
Elena Udrea: De la înfiinţarea ministerului pe care îl conduc, stăm la aceeaşi masă de lucru cu alte instituţii a căror activitate se răsfrânge în mod direct asupra evoluţiei turismului. Starea infrastructurii de transport influenţează dealtfel întreaga economie românească. Am participat însă, împreună cu omologii mei de la transporturi şi dezvoltare, la discuţii legate de stabilirea unor priorităţi la nivel regional, şi vă asigur că, acolo unde există interese majore ale comunităţilor locale legate de turism, vor fi şi investiţii în infrastructura de transport.
Reporter: Potrivit unui raport publicat de Forumul Economic Mondial în acest an, în topul competitivităţii în turism România se află pe locul 34, din 42 de ţări europene. Cum comentaţi această poziţie?
Elena Udrea: Încerc să privesc lucrurile în ansamblul lor, astfel că această poziţionare pesimistă este compensată de o altă poziţionare, de această dată optimistă, a României pe locul al doilea într-un raport al OMT (n.r. Organizaţia Mondială a Turismului), ca potenţial de creştere în domeniul turismului în Europa Centrală şi de Est. Nu mi-am propus să falsific trecutul, ci doar să influenţez în bine, atât cât îmi stă în putere, viitorul turismului românesc.
Reporter: În contextul crizei actuale, turismul mai reprezintă o opţiune pentru români?
Elena Udrea: Tocmai fiindcă am luat în considerare efectele acestei crize, am promovat actele normative de introducere a tichetelor de vacanţă. Acestea reprezintă un drept al salariaţilor, un stimul neimpozabil care permite oamenilor să îşi valorifice concediile fără să se atingă de salariile care ar putea fi diminuate din cauza crizei. Mizăm pe faptul că salariaţii îşi vor valorifica acest drept, contribuind astfel, în această perioadă complicată, la creşterea turismului intern.
Reporter: În 2008, turismul a avut un aport de 3,8% la Produsul Intern Brut al României. Estimaţi o scădere sau o creştere pentru următorii ani?
Elena Udrea: Obiectivele principale pe care le am în vedere în mandatul ce mi-a fost încredinţat sunt creşterea anuală a numărului de turişti români cu 3%, creşterea numărului de turişti străini cu 7 % până în 2013, creşterea contribuţiei turismului la 6,7% din PIB până la finalul mandatului meu, respectiv crearea, în perioada 2009-2013, a unui număr de peste 250.000 de noi locuri de muncă în turism. Există deja semne încurajatoare pe direcţiile amintite, însă pentru susţinerea creşterilor înregistrate până acum este nevoie în continuare de mult efort şi de multă dedicaţie.
Reporter: Consideraţi că personalul care lucrează în turism demonstrează spiritul ospitalier şi se ghidează după principiul "clientul nostru, stăpânul nostru", sau încă mai are mult de învăţat la acest capitol?
Elena Udrea: Mai avem multe de făcut şi pe partea de formare profesională în turism, dar am încredere că şi din acest punct de vedere lucrurile se vor îmbunătăţi rapid. Când spun acest lucru mă gândesc la faptul că am întâlnit foarte multe unităţi turistice în care oamenii şi serviciile sunt fără cusur.
Reporter: Ce viitor întrevedeţi turismului autohton?
Elena Udrea: România este, din punct de vedere turistic, o bijuterie nedescoperită a Europei, cu resurse naturale unice şi cu mărturii ale istoriei, culturii şi tradiţiilor noastre de invidiat. Guvernul din care fac parte consideră că turismul este o prioritate strategică de dezvoltare a ţării noastre, iar eforturile Executivului, ale administraţiilor publice locale şi ale mediului privat vor aduce bunăstare comunităţilor care au ce să ofere turiştilor. Vă asigur că în câţiva ani România va deveni un jucător important pe piaţa europeană de turism.