Semnele de întrebare legate de proiectul legilor Educaţiei se înmulţesc de la o zi la alta. Părinţii au reacţionat primii, au urmat elevii. Consiliul Naţional al Elevilor susţine că examenul de admitere la liceu riscă să devină realitate şi va aduce cu sine o mulţime de probleme, printre care încurajarea meditaţiilor private, inechitate, limitarea accesului în învăţământul liceal şi nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani. Conform reprezentanţilor CNE: "În data de 27 februarie 2023, a fost prezentată o nouă formulă a examenului de admitere la liceu. Astfel, liceele care îşi doresc acest lucru pot să organizeze concurs de admitere pentru maxim 60% din numărul de locuri. Micşorarea procentului numărului locurilor ocupate prin concurs cu siguranţă că nu rezolvă problemele pe care acest tip de admitere le aduce: încurajarea meditaţiilor private, inechitate, limitarea accesului în învăţământul liceal şi nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani". Aceştia reclamă faptul că punctele de vedere ale celor două structuri reprezentative - Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor - nu au fost luate în considerare de către Ministerul Educaţiei: "Încă din vara anului 2022, odată cu lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege a învăţământului preuniversitar, a fost (re)introdus termenul de admitere diferenţiată pentru colegiile naţionale care îşi doresc acest lucru. Pe parcursul ultimelor luni, asupra acestei propuneri iniţiale din pachetul legislativ, au fost aduse în spaţiul public de către Ministerul Educaţiei, numeroase modificări, precum perioada de susţinere a acestei admiteri, modul în care vor fi redactate subiectele şi modul general de organizare a întregului proces de admitere la liceu, inclusiv oferirea oportunităţii tuturor liceelor de a desfăşura acest concurs. În acest sens, Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Naţională, din proiectul de lege a învăţământului preuniversitar".
CNE mai susţine că "promovarea meritocratiei în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de excelenţă constituite la nivel judeţean": "Totodată, Ministerul Educaţiei trebuie să aibă în vedere şi caracterul obligatoriu al învăţământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal".
Potrivit elevilor, în contextul în care rata abandonului şcolar este într-o continuă creştere, aspectele care reprezintă un real interes sunt consilierea profesională constantă oferită elevilor de gimnaziu, în vederea asigurării alegerii adecvate a specializării pentru liceu.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 06:47)
sigur nu va fi reintrodus ca nu mai intra nici un elev la liceu.....la cita scoala fac in cursurile primare ramin liceele goale.....generatia analfabeta viitoare, generatiile Facebook, Instagram, Tik Tok si OnlyFans.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 07:39)
si vor trebui sa invete carte.... :(((((
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 08:16)
Asa de bine pegatiti sunt?
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 09:10)
elevii se tem de scoala , parcurile si cafenelele sint pline de analfabeti functional . trebuie evaluati serios ca profii le pun note mari din burta sa nu fie luati la intrebari ca taie frunze la caini din vacanta in vacanta .
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 12:27)
Numai la Liceele de "elita" vor fi examene,
iar la restul nu,asa e in capitalism,
ne place sau nu
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 20:07)
corect, dar cine a vrut capitalism?? Cine trage Min. Apararii la raspundere pt. integrarea fortata in NATO + UE?
Ca doar nu s-a facut un referendum public, civiziliat, sa votam toti daca vrem sau nu...
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.03.2023, 12:32)
Dar de ce sa mai dea admiteri ?
Sa intre si sa iese fara examene ! ca si asa sint calificati de firme la locul de munca.
7. fără titlu
(mesaj trimis de olteanul în data de 02.03.2023, 18:28)
Daca s-ar da mai greu la matematica, nu prostii gen 2+2:2 =? , ar intra la liceele bune tot cei care au invatat in anii de scoala, poate altfel aranjati decit in present. dar in mare vor fi cam aceeasi. De ce vor separat? Ca cei care dau ecamneul d emasa, sacreada ca ei chiar stiu cev a carte, sa nu fie do,ne stresati de mici. As fi curios daca s-ar da la EDN ce se dadea la treapta 1 de pe vremuri, citi ar mai lua note de peste 9? Si citi ar fi sub 5/?
8. fără titlu
(mesaj trimis de olteanul în data de 02.03.2023, 18:30)
Oare de ce s-a scos media minia 5 pentru liceu? Nucumva ca sefiide sindicate, aceeaside 30 de nai sa mulutneasca masa d eprofesori? Daca anu asta iau sub 5, sa aiba voie sa mai dea 1-2 ani din nou EN, eventual fiind obligatorii 10 clase, sa existe licee speciale pe tru asa ceva. Ca jmekerul pic ala liceul din Gubaucea, si cu pile se intoarce la un Liceu din oras. Si se da mare. Sa se elinie posibiltatile astea de cvasifraudare