Conducerea Autorităţii de Management (AM) a Programului Operaţional Regional (POR) îşi propune, pentru finele acestui an, un grad de absorbţie de 32%. Reprezentanţii AM POR ne-au precizat: "Suma propusă pentru absorbţie este de 788 milioane euro în cursul anului 2012, astfel încât la sfârşitul anului curent suma totală rambursată de Comisia Europeană va fi 1,225 miliarde euro, reprezentând 32,89% din total FEDR alocat. Media lunară a absorbţiei de fonduri este de aproximativ 100 de milioane de euro, ceea ce presupune o creştere procentuală de 15%".
POR are cel mai mare grad de absorbţie (circa 15%) dintre toate programele operaţionale. Reprezentanţii AM POR ne-au spus că rata mare de absorbţie în comparaţie cu celelalte programe a fost atinsă datorită resursei umane. Ei au adăugat: "AM POR a beneficiat de personal cu experienţă între 5-10 ani în procesul de implementare a fondurilor externe nerambursabile, angajaţii săi făcând parte din Agenţia de Implementare a proiectelor finantaţe din fonduri de preaderare Phare. Organismele intermediare ale POR sunt create în cadrul Agenţiilor de Dezvoltare Regionale (ADR) care, de asemenea, au fost implicate în implementarea fondurilor Phare. Stabilitatea personalului la nivelul OI-urilor (organisme de implementare) şi a AM-ului, condiţionată şi de un salariu motivant, este un alt element ce a contribuit la atingerea obiectivelor asumate în ceea ce priveşte absorbţia. În al treilea rând, se cunoşteau exigenţele CE şi ale Auditului CE privind verificările cererilor de rambursare. Astfel, procedurile de lucru au fost elaborate de aşa natură încât să răspundă acestor exigenţe".
AM POR a avut în vedere o cât mai apropiată relaţie cu beneficiarii în sensul organizării de sesiuni de pregătire la nivel de OI şi AM. Autoritatea de Management prin axa de asis-tenţă tehnică a finanţat sesiuni de instruire pentru beneficiari. Rolul cel mai importat în realizarea absorbţiei îl au beneficiarii - cum îşi asigură resursele financiare şi cum derulează contractele, cum îşi pregătesc cererile de rambursare etc. "De aceea, după semnarea contractelor de finanţare la nivelul OI se asigură o sesiune de pregătire în care se transmit beneficiarilor formatele standard şi modul de completare a acestora", ne-au mai declarat reprezentanţii AM POR.
Pentru următoarea perioadă, tot în vederea eficientizării gradului de absorbţie, conducerea POR are în vedere monitorizarea proiectelor astfel încât să fie posibilă detectarea din timp a riscurilor ce le pot afecta. În cadrul Direcţiei Generale AM POR, este înfiinţată Direcţia de Monitorizare Proiecte a cărei activitate va fi structurată pe monitorizarea calităţii tehnice a proiectelor, dar şi pe monitorizarea financiară a graficelor de rambursare, anexe la contractele de finanţare care au impact major asupra gradului de absorbţie.
• Proiectele de amploare au cauzat diferenţa mare între gradul de contractare şi cel de absorbţie
În raport cu valoarea proiectelor contractate, gradul de absorbţie din cadrul POR este încă mic. Conducerea POR ne-a explicat această situaţie prin faptul că programul finanţează cu precădere proiecte de infrastructură a căror durată de implementare este multianuală, de la 18 pâna la 36 de luni. În aceste condiţii, plăţile se derulează pe întreaga perioadă de implementare a proiectului.
Un număr semnificativ de contracte sunt semnate în anul 2012, iar implementarea abia a început. Reprezentanţii POR ne-au declarat: "De asemenea, trebuie avut în vedere specificităţile fiecărui domeniu. Spre exemplificare, contractele semnate în primul apel de proiecte pe domeniul 4.3 au fost finalizate şi din punct de vedere financiar. Dar valoarea lor este mică şi, implicit, contribuţia lor la gradul de absorbţie este redusă".
În plus, în a doua jumătate a anului 2011, au fost efectuate reverificări ale procedurilor de achiziţii publice şi când a fost cazul s-au aplicat măsurile prevăzute prin OUG 66/2011, timp în care rambursările pentru proiectele respective au fost suspendate. Potrivit sursei citate, pe masură ce actele de control au fost finalizate, s-au reluat şi rambursările, cu aplicare de corecţii financiare, ceea ce a redus valoarea rambursărilor de la Comisia Europeană. "Ce avem noi de făcut, în continuare, este să simplificăm birocraţia, cu impact direct asupra gradului de absorbţie a fondurilor UE", au conchis reprezentanţii AM POR.
• Măsuri pentru creşterea gradului de absorbţie
AM POR are în curs de elaborare două categorii de măsuri pentru accelerarea procesului de absorbţie a fondurilor europene. O primă categorie se referă la simplificarea procedurilor de contractare pentru cererile de rambursare depuse în cadrul apelurilor de proiecte de către beneficiari. Reprezentanţii AM POR ne-au precizat: "Ne referim aici la descentralizarea deciziilor de la nivelul Ministerului Dezvoltării către ADR-uri. Este o măsură mult aşteptată în teritoriu. Vizăm, astfel, creşterea operativităţii ministerului în relaţia cu beneficiarii AM POR".
A doua categorie de măsuri se referă la simplificarea procedurilor de rambursare a cheltuielilor realizate de beneficiari. "Suntem interesaţi de eliminarea unor suprapuneri între minister şi agenţiile de dezvoltare, astfel încât gradul de absorbţie de 32%, stabilit ca ţintă pentru anul 2012, să fie atins, iar beneficiarii să fie sprijiniţi în procesul complex de implementare a proiectelor", ne-a menţionat conducerea POR.
Pentru anul 2012 nu există niciun risc de dezangajare a fondurilor POR, susţin oficialii care conduc implementarea programului. "POR are un procentaj de contractare de 80%, ceea ce presupune că, până la sfârşitul anului 2013, va trebui să încheiem acest proces", ne-au explicat aceştia.
• Cele mai solicitate domenii
Domeniile cele mai solicitate pentru depunea de proiecte în cadrul POR sunt DMI (domeniu major de intervenţie) 3.4. "Reabilitarea /modernizarea/dezvoltarea şi echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare şi a infrastructurii pentru formare profesională continuă", dar şi DMI 4.3. "Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor". Foarte solicitat este şi DMI 2.1 "Reabilitarea şi modernizarea reţelei de drumuri judeţene, străzi urbane - inclusiv construcţia/reabilitarea şoselelor de centură".
• Fonduri disponibile
La data de 11 mai 2012, sumele disponibile pentru depunerea de proiecte în cadrul POR sunt 11,62 milioane euro (cofinanţare UE şi Buget de Stat) pentru DMI 3.3 "Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă", unde beneficiari pot fi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară (ADI), constituite la nivel regional din toate Consiliile Judeţene, la care se adaugă alte 13,36 milioane euro (cofinanţare UE şi Buget de Stat) pentru DMI 5.3 operaţiunea c) "Crearea Centrelor Naţionale de Informare şi Promovare Turistică (CNIPT) şi dotarea acestora", unde beneficiari pot fi autorităţile publice locale. Celelalte DMI sunt acoperite cu proiecte în procent de peste 100%.
POR continuă să fie cel mai performant program operaţional finanţat din fonduri europene gestionat de autorităţile române, este concluzia participanţilor la şedinţa Comitetului de Monitorizare al Programului, desfăşurată la Arad, în perioada 24-25 mai 2012.
Până la data de 15 mai, POR a atins un nivel de contractare de 84,9% din bugetul alocat (2.811 proiecte contractate în valoare de 3.164,4 milioane euro FEDER) şi un nivel al plăţilor totale de 28,6% (1.065,8 milioane euro).
În cadrul şedinţei, s-a aprobat modificarea programului prin adăugarea în cadrul Axei prioritare 1 a unui nou domeniu major de intervenţie - "Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a clădirilor". Acest lucru va permite finanţarea lucrărilor de creştere a performanţei energetice a locuinţelor şi din fonduri europene, după o schemă de finanţare care este în prezent negociată cu Comisia Europeană.
Guvernul României are acordul de principiu al Comisiei Europene pentru a finanţa, în actualul exerciţiu financiar, prin POR, lucrări de creştere a eficienţei energetice la blocurile de locuit. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a transmis Comisiei Europene în data de 26 aprilie 2012 o variantă a schemei de finanţare pentru eficienţa energetică împreună cu scrisoarea de răspuns a autorităţii române la cererile de clarificare ale CE.