Reporter: Sphera Franchise Group a raportat venituri din vânzări în restaurante de 740 milioane lei, pentru prima jumătate a anului, cu 6% peste cele din primul semestru al anului trecut, în vreme ce profitul net s-a ridicat la 40,6 milioane lei, mai mult decât dublu comparativ cu cel din perioada ianuarie-iunie 2023, de 19,4 milioane lei. Care sunt elementele esenţiale care au influenţat rezultatele obţinute ?
Valentin Budeş: Este vorba despre un cumul de factori atât în ceea ce priveşte veniturile cât şi cheltuielile. Pe de o parte am avut vânzări mai mari, pe fondul unei combinaţii între volume în creştere şi a unui tichet mediu mai mare. Mai în detaliu, am avut creşteri ale veniturilor în restaurantele deja existente, dar şi creşteri generate de unităţile pe care le-am deschis în perioada iulie 2023-iunie 2024. Pe de altă parte, am continut procesul de eficientizare al operaţiunilor fiind foarte atenţi, ca şi până acum, la gestionarea costurilor. În linii mari, vorbim de o creştere a costurilor net inferioară performanţei pe care am reuşit să o obţinem din punctul de vedere al vânzărilor.
Brand-ul KFC, care este în continuare motorul business-ului nostru, a avut performanţe notabile atât în România cât şi în Republica Moldova. În Moldova am obţinut o marjă EBITDA extrem de bună ceea ce ne-a validat aşteptările privind potenţialul pieţei, astfel încât am decis să mai deschidem un restaurant. De asemenea, în Italia am avut o performanţă foarte bună, ceea ce validează tendinţa din ultima vreme. Iniţial am avut o dezvoltare accelerată în această ţară, pentru a stabili o bază semnificativă de restaurante. Din păcate a venit pandemia, au fost impuse restricţii mult mai severe decât în România, ceea ce a dus la o stagnare a activităţii noastre. Însă, în ultima perioadă avem o EBITDA pozitivă trimestru după trimestru, ceea ce ne face să reluăm extinderea în Italia, prin deschiderea a până la trei restaurante în viitorul apropiat.
Taco Bell are un prim semestru profitabil şi, cu toate că este cel mai tânăr brand din portofoliul nostru, are o contribuţie foarte activă la rezultatele consolidate ale Sphera.
Pizza Hut a rămas în zona negativă, dar cu o pierdere mică mai mică decât cea înregistrată în prima jumătate a anului trecut. Pizza Hut se află într-un amplu proces de transformare prin care cele două brand-uri (Pizza Hut Delivery şi Pizza Hut) au fost unite într-unul singur, ceea ce implică reamenajarea reţelei de restaurante. Unele au fost închise pentru a elimina suprapunerile, urmează să îmbogăţim meniurile, să regândim fluxurile din restaurante şi să implementăm alte măsuri care să susţină trecerea acestui brand în zona profitabilităţii.
Reporter: Aţi menţionat despre eficientizarea costurilor. Ce măsuri aţi luat în acest sens ?
Valentin Budeş: Nu există o reţetă standard pentru eficientizarea costurilor. Noi analizăm săptămânal fiecare linie de cost din Contul de Profit şi Pierdere şi încercăm să o facem să arate mai bine.
De pildă energia. Deşi numărul restaurantelor a crescut, avem o reţea mai mare şi vânzări mai mari, consumul de energie a scăzut. Am reuşit acest lucru printr-o serie de măsuri punctuale, în sensul că am implementat senzori, am regândit o serie de proceduri, am realizat o monitorizare mai atentă a consumului, astfel încât toată lumea să conştientizeze şi să aibă o abordare adecvată în ceea ce priveşte costurile.
Cheltuielile administrative reprezintă o linie de cost sensibilă în Contul de Profit şi Pierdere. Sunt acele cheltuieli care nu au legătură directă cu productivitatea, dar susţin funcţiile suport pe care se bazează, în ansamblu, afacerea. Aici am fost foarte atenţi la renegocieri. De asemenea, una dintre liniile principale care a adus beneficii pentru rezultatele primului semestru a fost costul materiilor prime. Deşi preţul cărnii de pui la nivel global a avut o tendinţă de creştere, printr-o renegociere cu furnizorii şi o gestionare foarte atentă am reuşit să menţinem costul cât mai aproape de cel de la începutului anului, ceea ce a adus un beneficiu grupului.
Filosofia business-ului nostru presupune un control la nivel micro al diferitelor tipuri de costuri, din care rezultă economii notabile.
Reporter: Ce perspective aveţi pentru a doua jumătate a anului? Ce oportunităţi vedeţi, dar şi ce provocări credeţi că există?
Valentin Budeş: În ceea ce priveşte provocările, un element constant în ultima perioadă este reprezentat de inflaţie care, deşi acum s-a moderat, are din nou o uşoară tendinţă de creştere, dar sperăm că este doar o conjunctură. De asemenea, alegerile reprezintă un eveniment important, suntem foarte atenţi la rezultatul lor şi la impactul pe care-l vor genera. Se vorbeşte despre taxe şi alte măsuri care pot apărea, dar noi sperăm să existe predictibilitate astfel încât atât statul cât şi mediul de afaceri să poată să gestioneze lucrurile într-o manieră profesionistă.
Pe de altă parte suntem optimişti pentru că brandurile noastre s-au dovedit puternice în diferite contexte macroeconomice. Ne amintim că, în perioada 2021-2022, efectele inflaţiei erau foarte agresive şi, cu toate acestea, puterea brandurilor noastre a fost eficientă. Noi vindem produse de o calitate înaltă pentru preţul pe care-l plătesc clienţii şi vom continua să facem asta.
Reporter: Pentru acest an, Sphera şi-a bugetat o creştere a veniturlor aferente vânzărilor în restaurante cu 12% faţă 2023, până la 1,65 miliarde lei şi ţinteşte un profit net normalizat de 95,7 milioane lei, cu 20% mai mare decât cel aferent anului trecut. Estimaţi că veţi îndeplini sumele bugetate?
Valentin Budeş: Credem că rezultatele pe care le vom avea vor fi în linie cu cele bugetate. Istoric, compania noastră a livrat rezultate mai bune în a doua jumătate a anului, culminând cu ultimul trimestru. Există o sezonalitate care a fost zdruncinată de pandemie, dar tendinţa există şi este alimentată pe de o parte de deschiderile de restaurante, astfel încât veniturile sunt mai mari, dar şi de comportamentul consumatorilor. În prima parte a anului bugetele oamenilor sunt mai reduse, dar în partea a doua reîncep şcolile, vin sărbătorile, ceea ce face ca traiectoria rezultatelor noastre să fie ascendentă, de la trimestru la trimestru.
Reporter: Politica de dividende a companiei presupune că, în afara cazurilor excepţionale, board-ul Sphera poate să propună acţionarilor o alocare de dividende de 100% din profitul distribuibil al fiecărui an. După cum se prezintă activitatea companiei până în momentul actual, credeţi că se prefigurează un astfel de scenariu pentru anul viitor?
Valentin Budeş: Am fost consecvenţi în aplicarea politicii noastre de dividende şi dorim să fim şi de acum înainte. Alocarea de dividende face parte din reţeta prin care răsplătim încrederea pe care ne-o acordă acţionarii noştri, alături de ceea ce livrăm zi de zi. În momentul de faţă nu există niciun motiv pentru care să nu avem aceeaşi abordare.
Reporter: Investiţiile fondurilor de pensii private în Sphera Franchise Group au crescut în acest an. La finele lunii iulie, fondurile Pilon II şi Pilon III deţineau 14,9% din companie, faţă de 12,2% la finele anului trecut, conform datelor disponibile pe site-ul desprepensiiprivate.ro. Ce impact are asupra Sphera prezenţa fondurilor de pensii în acţionariat?
Valentin Budeş: Prezenţa fondurilor de pensii în acţionariat aduce un capital de încredere în rândul celorlalţi investitori, pentru că fondurile au un proces de analiză şi decizie foarte clar definit, ceea ce înseamnă că investiţia în Sphera Franchise Group a venit în urma unei analize foarte bine documentate. Fondurile de pensii nu au un profil speculativ, ci o abordare investiţională pe termen lung, fapt care reprezintă o validare a încrederii lor în capacitatea noastră de a avea rezultate bune pe termen lung. Nu în ultimul rând, ne obligă să fim mai diligenţi, mai transparenţi şi, per total, mai buni.
Reporter: Pentru acest an Sphera şi-a propus deschiderea a şase restaurante KFC în ţara noastră. Care este stadiul în acest moment ?
Valentin Budeş: Am deschis cinci restaurante şi am reuşit să ne îndeplinim direcţia strategică pe care ne-am asumat-o, respectiv să deschidem mai multe unităţi de tipul Drive-Thru, care sunt cele mai valoroase restaurante din portofoliul nostru. Patru din cele cinci restaurante deschise sunt Drive-Thru. De asemenea, am reuşit să ajungem în două oraşe noi, Hunedoara şi Sinaia, ambele unităţi fiind Drive-Thru. Urmează să-l deschidem şi pe al şaselea astfel încât, cu siguranţă ne vom îndeplini obiectivul asumat până la sfârşitul anului.
În plus, în funcţie de oportunităţi, este posibil să mai deschidem şi alte unităţi, cum este cea din Republica Moldova pe care deja am menţionat-o şi pe care sperăm să o deschidem anul acesta. Suntem tot timpul în căutare de locaţii potrivite în funcţie de potenţialul pe care-l vedem în diferite pieţe şi regiuni.
Reporter: La ce vă aşteptaţi după alegerile prezidenţiale şi parlamentare din ţara noastră din acest an, din punct de vedere economic şi/sau fiscal? Ce impact vedeţi asupra activităţii companiei şi cum veţi acţiona ?
Valentin Budeş: Suntem prezenţi de 30 de ani în România, perioadă în care au fost şapte cicluri de alegeri. Fiecare a venit cu specificităţile sale, dar tot timpul am mers mai departe şi am reuşit să ne îmbunătăţim activitatea. Am reuşit să navigăm prin perioade extrem de tulburi, cum a fost hiperinflaţia din anii 90, schimbări radicale de regimuri fiscale sau pandemia în istoria recentă. Din toate am ieşit mai puternici şi suntem convinşi că vom reuşi acelaşi lucru în continuare.
Personal sper să existe predictibilitate, pentru că atât timp cât lucrurile sunt predictibile poţi construi. De altfel, în discuţiile dintre mediul de afaceri şi Guvern au existat promisiuni că lucurile vor fi transparente, iar măsurile implementate nu vor fi agresive. Eu chiar am încredere în mediul politic.
Reporter: Vă mulţumesc!