Introducerea "impozitului pe venitul global pe gospodărie" (IVG) nu este altceva decât fie o fumigenă propagandistică, fie ideea unui politruc desprins de realitatea administrării fiscale din ţară noastră, consideră Gelu Diaconu, fostul şef al ANAF, afirmând: "Ideea că introducerea IVG va duce la reducerea evaziunii fiscale este pur teoretică şi de impact nesemnificativ, întrucât sfera fiscalizării tuturor operaţiunilor din economie este cu mult mai largă şi mai complexă decât operaţiunile strict limitate pentru care populaţia va cere bonuri fiscale deoarece se vor acorda deduceri «gospodăriilor»".
În opinia domniei sale, "impozitul pe gospodărie" este "cea mai ineptă idee utopică în materie de administrare fiscală, raportat la condiţiile României, de la Revoluţie încoace". Domnul Diaconu menţionează: "Calendarul de implementare a IVG, presupunând ipotetic că ANAF este capabilă să preia sarcina administrativă suplimentară (înregistrare, stabilire obligaţii, evidenţă, plată/compensare, control etc.), este complet nerealizabil. Angajarea, instruirea şi plata a 35.000 de consultanţi fiscali, cu 12.000 de salariaţi mai mult decât are întregul ANAF, este de-a dreptul o neghiobie care nici măcar nu merită comentată".
Fostul şef al ANAF spune că definirea din punct de vedere juridic a noţiunii fiscale de "gospodărie" este un demers extrem de complicat, dacă nu imposibil, faţă de diversitatea situaţiilor şi condiţiilor concrete din realitatea românească.
În opinia lui Gelu Diaconu, odată definită "gospodăria" pentru trecerea la un asemenea impozit, este absolut necesar un recensământ al persoanelor care se "gospodăresc împreună" şi legăturile dintre aceştia. "Sursa datelor este necentralizată, se află la UAT-uri (n.r. unităţi administrativ teritoriale), iar sistemul cadastral nu poate fi folosit pentru obţinerea de informaţii privind deţinerile de bunuri ale unei persoane indiferent de locul unde se află", mai spune fostul şef al ANAF precizând că stabilirea principiilor şi categoriilor de cheltuieli care vor fi eligibile şi în ce cuantum ca să fie deduse din venit (autoturisme, clădiri pentru scopuri recreative, etc.) reprezintă un proces extrem de complicat din punct de vedere al echităţii fiscale.
"Cum vor fi definite/delimitate raporturile juridice fiscale dintre persoana fizică-gospodărie-consultant fiscal-ANAF?", se întreabă Gelu Diaconu, adăugând: "Este consultantul fiscal responsabil în solidar cu «cineva» din «gospodărie» pentru realitatea datelor declarate, arhivarea datelor/documentelor justificative, asistenţă la control etc?".
Fostul şef al ANAF mai spune că, în totalul veniturilor bugetare administrate de ANAF, în afara impozitelor/contribuţiilor reţinute în sistemul simplu "la sursă" şi a celor plătite de persoanele fizice autorizate (înregistrate fiscal), ponderea veniturilor încasate de la persoanele fizice este absolut nesemnificativă, de circa 2%.
"Cum se va corela din punct de vedere al administrării fiscale noul IVG cu colectarea de către ANAF a contribuţiilor sociale (pensii, sănătate, şomaj) de la persoanele fizice?", se mai întreabă Gelu Diaconu, afirmând că sistemul globalizării veniturilor şi a acordării deducerilor este valabil pentru ţări cu un nivel al taxării veniturilor mult mai ridicat, în cote progresive, şi cu un sistem informatic integrat performant de administrare fiscală: "Comparaţia situaţiei sistemului fiscal din ţară noastră cu cele din Statele Unite, Franţa, Belgia etc. este de tot râsul".
În prezent, ANAF are în implementare finală, împreună cu Banca Mondială (BM), cu cheltuieli de peste 100 milioane de euro (în care includ şi fonduri proprii în afară creditului BM), programul de modernizare a administrării fiscale -RAMP, construit pe arhitectura sistemului fiscal existent, cel al cotei unice, mai spune Gelu Diaconu, precizând că, printr-o finanţare UE de circa 3 milioane de euro, au fost "rescrise" deja toate procesele de administrare fiscală din ANAF, fără luarea în considerare a IVG.
Fostul şef al ANAF explică: "Odată ce au fost angajate cheltuieli pentru modernizarea ANAF, inclusiv pentru achiziţionarea unei soluţii informatice predefinită de tip COTS, angajarea altor cheltuieli similare (cum ar fi cele pentru informatizarea administrării IVG) este interzisă de legea finanţelor publice. De asemenea, sistemul informatic al ANAF funcţionează la avarie: noul SIAC (sistemul informatic de administrare a creanţelor) a eşuat, investiţiile au fost sistate în ITC, sediul centru de date este impropriu mai ales din punct de vedere al infrastructurii suport, aplicaţia GOTICA aferentă persoanelor fizice este învechită şi funcţionează sincopat, gradul de «încărcare» al serverelor este de peste 90%, etc. Credeţi că introducerea în prelucrare a unui număr suplimentar de 7-8 milioane de declaraţii, cu date complicate în raport de numărul/natura deducerilor, într-un sistem care este în pragul colapsării, este posibilă?"
Gelu Diaconu este de părere că introducerea IVG înseamnă schimbarea din temelii a filozofiei impozitării în România şi a sistemului de administrare fiscală: "La ce ar folosi un efort administrativ cu costuri uriaşe, dacă nu se realizează o colectare mai bună şi dacă nivelul deducerilor sunt irelevante în raport de nivelul scăzut al cotei fixe de impozitare? Răspunsul este unul singur: la propagandă şi la manipularea electoratului captiv asistenţial. Dacă nu este vorba, pur şi simplu, de habarnism populist".
Gelu Diaconu susţine că, anterior lansării temei IVG în mass media, nu a fost consultat niciunul dintre specialiştii IT sau din domeniul administrării fiscale propriu-zise din cadrul ANAF.
În opinia fostului şef al ANAF, autorităţile au făcut paşi aproape ireversibili în direcţia dezastrului bugetar prin legiferarea unui buget cu venituri fanteziste pentru a crea impresia că există sursă de bani asigurată; o colectare a veniturilor catastrofală în trimestrul I faţă de previziunile legiferate; o diminuarea a cheltuielilor cu investiţiile fără precedent în istoria recentă a României; promovarea unui proiect al legii salarizării unitare bugetare, considerat la unison, de către specialiştii neînregimentaţi politic, o adevărată bombă cu efecte imediate asupra deficitului bugetar.
Potrivit fostului şef al ANAF, la nivelul Comisiei Europene se conturează decizia declanşării procedurii de deficit excesiv pentru România, ale cărei consecinţe vor fi dramatice mai ales în zona accesării fondurilor europene.
• Punctaj privind Impozitul pe venitul global pe gospodărie
• Ce este?
Este o declaraţie de venit global ce se va completa în numele membrilor unei gospodării.
Aşadar nu este un impozit/taxă nouă, ci un mod de calcul nou.
Declaraţia va fi completată de un consultant fiscal la care este arondată gospodăria.
Modelul este aplicat în Statele Unite, Franţa, Belgia etc.
• Ce reprezintă "Gospodăria"
O definiţie generală se referă la cei care "locuiesc şi se gospodăresc împreună".
Cine poate reprezenta o gospodărie:
O familie compusă din doi soţi şi copiii lor.
O familie compusă din doi soţi şi copiii lor, dar şi bunicii.
O familie compusă din soţi, fraţi, copii şi bunici care locuiesc în aceeaşi casă şi au un patrimoniu comun.
Un singur adult care trăieşte din venituri proprii.
Doi parteneri, necăsătoriţi, care decid să aibă un patrimoniu comun.
O mănăstire (cei care locuiesc în mănăstire şi împart acelaşi patrimoniu)
Etc.
Nu e obligatoriu ca toţi membrii gospodăriei să locuiască permanent în locuinţa comună (ex. studenţii care o parte din an vor locui în căminele studenţeşti)
Într-o locuinţă pot coexista două sau mai multe gospodării (ex. familiile unor fraţi care locuiesc în aceeaşi locuinţă şi decid să se "gospădărească" separat, sau doi parteneri necăsătoriţi care decid să se "gospodărească" separat, sau doi soţi divorţaţi care continuă să locuiască la aceeaşi adresă etc.)
• De ce este nevoie de introducerea IVG?
În funcţie de nivelul veniturilor unei gospodării, Guvernul va acorda diverse deduceri fiscale din baza de impozitare. Altfel spus, din suma supusă impozitării se vor scădea diverse cheltuieli deductibile, pentru creşterea copiilor, abonamentele medicale din privat, cheltuieli pentru studiile copiilor, cheltuieli pentru renovarea locuinţei etc.
Pe de o parte, multe dintre cheltuieli nu pot fi calculate individual. De aceea e nevoie de un calcul pe gospodărie.
Pe de altă parte, e nevoie ca deducerile fiscale să se adreseze în special persoanelor cu venituri mici reale. Într-o familie în care unul dintre soţi are salariul minim pe economie, iar celălalt are un salariu de peste 10.000 lei, nu se justifică acelaşi nivel de deduceri ca în cazul unei familii în care ambii soţi au salariul minim pe economie.
De asemenea, nu e echitabil ca un salariat care are salariul minim pe economie, dar şi venituri suplimentare semnificative din chirii sau dividende să primească aceleaşi deduceri fiscale ca un salariat cu salariul minim, dar fără niciun alt venit.
• Cum se vor impozita veniturile în noul model?
Impozit 0% pentru toate veniturile lunare mai mici de 2.000 lei pentru salariaţi, pensionari sau cei cu activităţi independente.
Impozit 10% pentru diferenţa care depăşeşte 2.000 lei/lună, pentru salariaţi, pensionari sau cei cu activităţi independente.
• Ce deduceri şi alocări se vor acorda în baza IVG?
Alocări acordate familiilor cu copii (familiile vor fi încurajate să aibă cât mai mulţi copii). Dar aceste alocări se vor acorda doar în cazul în care numărul total al absenţelor copiilor de la şcoală nu depăşeşte 10% din totalul orelor de curs (se stimulează prezenţa la şcoală a copiilor - scade analfabetismul etc.):
1.600 lei/anual pentru fiecare copil din familiile cu venituri sub 5.000 lei/lună
1.200 lei/anual pentru fiecare copil din familiile cu venituri între 5.000 lei şi 10.000 lei/lună.
• Alte cheltuieli deductibile:
Abonamentele medicale din sistemul privat (este încurajat sistemul privat de sănătate).
Taxele de şcolarizare pentru copii (este încurajat sistemul privat de educaţie - grădiniţe, şcoli, licee, universităţi).
Cheltuieli pentru renovare, reabilitare termică, construcţie locuinţe (încurajarea şi mai ales fiscalizarea pieţei construcţiilor).
Asigurările de bunuri sau de viaţă.
Cheltuielile cu hrana şi cu îmbrăcămintea.
În general, în limita unor plafoane ce vor fi definite în lege, vor exista deduceri pentru toate tipurile de cheltuieli care vor fi efectuate pe teritoriul României.
De exemplu, o familie cu 2 copii va beneficia în cursul unui an de deduceri şi reduceri în valoare de circa 60.000 lei.
• Cum se vor calcula deducerile?
Din veniturile unei gospodării se scad contribuţiile sociale aferente salariilor, iar restul vor intra într-un coş comun, care va reprezenta baza de impozitare, la care se va calcula impozitul anual. Din această bază de impozitare vor fi scăzute deducerile acordate, conform legii, pentru fiecare categorie de cheltuieli.
Pe suma rămasă, dacă aceasta e mai mică de 2.000 lei/lună pentru un salariat (respectiv 24.000 lei/an) nu se aplică impozit.
Dacă e mai mai mare, se aplică un impozit de 10% pentru diferenţa care depăşeşte plafonul de 2.000 lei/lună (respectiv 24.000 lei/an).
În veniturile unei gospodării, în afară de veniturile din salarii, pot intra în coşul comun şi alte cheltuieli, precum: venituri din chirii, venituri din dobânzi, arende, diverse tranzacţii de vânzare-cumpărare etc.
Nu intră în coşul comun următoarele tipuri de venituri, care sunt scutite total de impozit:
Veniturile din agricultura de subzistenţă care în legislaţia actuală sunt scutite de impozit (ex. terenurile agricole până la 2 ha etc.)
Salariile medicilor, IT-iştilor şi cercetărilor
Veniturile din dividende sau cele obţinute de pe piaţa de capital.
Pentru a beneficia de deduceri, gospodăria va trebui să prezinte dovada cheltuielilor (bonuri fiscale, chitanţe, dovezi privind tranzacţii bancare, facturi etc.).
IMPORTANT: membrii gospodăriei nu sunt obligaţi să păstreze toate bonurile sau facturile, dacă nu sunt interesaţi să îşi deducă diversele cheltuieli.
• Când se plăteşte IVG?
Impozitul pe venitul global calculat pe gospodărie se va plăti o singură dată pe an, pe baza declaraţiei fiscale depusă în luna mai a anului următor.
Contribuabilii vor putea opta şi pentru plata anticipată (de exemplu în fiecare lună, cum este în prezent).
Însă plata anuală a IVG permite ca din suma datorată să se scadă treptat deducerile pentru cheltuielile realizate de gospodărie în cursul anului.
În multe cazuri, suma deducerilor va fi mai mare decât valoarea impozitelor, caz în care gospodăria nu va mai plăti nicio sumă către stat. Mai mult, familiile cu copiii aflate în această situaţie vor primi în plus de la stat alocarea prevăzută în funcţie de numărul de copii.
• Ce beneficii au cetăţenii?
Vor obţine o creştere a veniturilor şi o reducere a taxelor.
Vor putea deduce aproape orice cheltuieli aferente persoanelor fizice, dacă acestea sunt realizate pe teritoriul României.
Nu se vor mai confrunta cu birocraţia: vor putea solicita consultanţilor fiscali să le facă toate plăţile către stat şi să le depună documentele necesare către autorităţile fiscale.
Vor primi informaţii de la consultanţii fiscali pentru a-şi proteja şi plasa mai bine economiile.
• Ce beneficii obţine statul şi economia?
Se va reduce semnificativ economia neagră şi evaziunea, în special la TVA şi la accize: oamenii vor fi interesaţi să solicite bonul fiscal pentru a obţine deduceri de la stat.
Vor creşte colectările la bugetul de stat. Se estimează un surplus de 2% din PIB, respectiv 16 miliarde lei.
Sectoare private importante vor fi stimulate (sectorul privat de sănătate, sectorul privat de educaţie, construcţiile, asigurările etc.)
• Care sunt termenele pentru introducerea noului model?
1 ianuarie 2018 - Se aplică sistemul de deduceri şi noile impozite descrise mai sus.
1 decembrie 2018 - Sunt selectaţi şi pregătiţi consultanţii fiscali şi se va face arondarea gospodăriilor pentru fiecare dintre aceştia.
1 mai 2019 - Se depune pentru prima oară declaraţia anuală de venit global pe gospodărie (luându-se în calcul noul model de impozitare şi deducerile care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2018)
• Cine sunt consultanţii fiscali şi care e rolul lor?
Consultantul fiscal va fi o persoană de specialitate care va gestiona toate problemele fiscale ale unei gospodării.
Va fi un fel de "Medic fiscal de familie" (la fel cum medicul de familie se ocupă de problemele de sănătate, consultantul fiscal se va ocupa de problemele fiscale).
Principalele sale atribuţii vor fi:
Completarea declaraţiei anuale de venit pe gospodărie, în numele membrilor gospodăriei.
Depunerea declaraţiei anual de venit global.
Efectuarea plăţilor tuturor obligaţiilor fiscale ale membrilor familiei către administraţiile şi instituţiile publice centrale sau locale. Vor înlocui definitiv ghişeele pentru persoanele fizice.
Va face recomandări privind gestionarea economiilor sau plasamentul acestora în diverse forme de investiţii (conturi de economii bancare, plasamente pe bursă etc.)
• Câte gospodării gestionează?
Un consultant fiscal va gestiona circa 200 de gospodării în urban şi circa 250-300 în mediul rural.
• Cine îi va plăti pe consultanţii fiscali?
Plata lor va fi asigurată de către Guvern, după modelul medicilor de familie. Consultaţii vor avea trei surse de venit (care îi pot asigura o sumă totală de până la aproximativ 10.000 lei/lună):
Un venit per capita, corespunzător numărului de persoane din gospodăriile pe care le gestionează;
Un venit din comisioanele încasate pentru plăţile făcute în numele gospodăriilor către instituţiile publice de stat. Acest comision va fi cuprins între 2% şi 5% din valoarea plăţii şi va cădea în sarcina instituţiei publice către care se face plata.
Un venit din comisioanele plătite în numele gospodăriilor către diverşi operatori privaţi (ex. furnizorii de utilităţi) care vor dori să îşi colecteze veniturile prin intermediul consultanţilor fiscali. Aceste comisioane vor fi în sarcina operatorului privat.
• Când se va face arondarea gospodăriilor la consultanţii fiscali?
Până cel târziu la data de 1 decembrie 2018.
• Cum se va face arondarea?
La sediile şi pe site-urile primăriei din localitate va fi afişată lista consultanţilor fiscali din localitate. Până la data de 1 decembrie 2018, fiecare familie va putea să îşi aleagă unul dintre consultanţii fiscali arondat la localitatea de domiciliu. După această dată, arondarea se va face aleatoriu prin calculator.
O familie are libertatea de a opta între mai mulţi consultanţi fiscali, însă doar din lista din localităţii de domiciliu. Nu poate opta pentru consultanţi din altă localitate.
• Cine va pregăti consultanţii fiscali?
Această sarcină va reveni Guvernului care va asigura selecţia şi pregătirea etapizată a consultanţilor fiscali. Aceştia trebuie să aibă studii de specialitate în domeniu. Cei mai mulţi vor proveni din sectorul de stat şi din rândul absolvenţilor care vor fi atestaţi pentru această profesie.
• Ce costuri suplimentare va suporta statul pentru plata consultanţilor fiscali?
Nu vor exista costuri suplimentare, pentru că se va reduce personalul de la ghişeele instituţiilor publice.
• Cum va lucra consultantul fiscal?
Va lucra după acelaşi model ca şi medicul de familie. Va avea un cabinet propriu şi un program zilnic fix, în cadrul căruia va acorda consultaţii pentru gospodăriile pe care le are în gestiune. În cadrul acestui program poate primi bonurile fiscale, poate face plăţi, poate completa declaraţiile fiscale etc.
• Mesaje cheie
Vor fi aduşi mai mulţi români în clasa de mijloc (scad impozitele pentru cei cu salarii mai mici).
Se elimină ghişeele! Se elimină birocraţia pentru cetăţeni! (toate plăţile fiscale şi depunerile de declaraţii fiscale vor fi făcute de consultanţii fiscali).
Vor fi stimulate serviciile din sectorul privat - un sprijin major pentru antreprenorii care vor oferi servicii de educaţie, sănătate, asigurări de viaţă sau de bunuri, construcţii etc.
Vor fi fiscalizate mai multe servicii din sectorul privat. Gospodăriile vor fi interesate să lucreze cu cei care eliberează facturi sau bonuri fiscale. Vor creşte veniturile la bugetul de stat.
Statul va obţine venituri consistente din eliminarea economiei negre. Cu aceşti bani vor putea fi susţinute în continuare creşterile de salarii, reducerile de taxe şi crearea de locuri de muncă.
www.geludiaconu.ro
1. fără titlu
(mesaj trimis de eva-ziunea în data de 19.04.2017, 05:51)
Traficul cu masini second-hand este fiscalizat doar in proportie de 20%, traficul de alcool doar 10%, si tu, guvern, vrei sa impozitezi venitul gospodarilor?? Pai nu esti tu un pic cam prost?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MIHAI în data de 19.04.2017, 14:23)
Omul lui PONTA CU LEGATURI ,COLDEA ,KOVESI e periculos sa-si dea cu parerea Ce ne impiedica la nivel de I T sa fim la nivelul S.UA (CU ATATI DE MULTI ROMANI IN IT -ul LOR) CU FRANTA si MAI ALES BELGIA Cineva in ROMANIA blocheaza progresul.
2. Halucianant!
(mesaj trimis de daniel în data de 19.04.2017, 14:52)
Acest proiect pare facut de mai multe persoane care nu au vorbiti niciodata una cu cealalta.
Cum vine asta? Deduceri:
"1.200 lei/anual pentru fiecare copil din familiile cu venituri între 5.000 lei şi 10.000 lei/lună."
"De exemplu, o familie cu 2 copii va beneficia în cursul unui an de deduceri şi reduceri în valoare de circa 60.000 lei."
2x1200=2400! Pana la 60.000 lei/an diferenta este astronomica!
"În multe cazuri, suma deducerilor va fi mai mare decât valoarea impozitelor, caz în care gospodăria nu va mai plăti nicio sumă către stat."
Adica sunt multe gospodarii in Romania care chetuie mai mult decat produc? Adica traiesc pe datorie? Absolut aberant!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.04.2017, 06:53)
Lista cheltuielilor deductibile lipseste! ”Alte cheltuieli deductibile” e praf aruncat la bășcălie!
Sunt deductibile cheltuielile cu utilitățile? Apă, curent electric, agent termic, gaze, gunoi, medicamente, etc?
Dacă scazi toate astea plus hrana si imbracamintea va rezulta pentru ”gospodariile” sărace un indice al sărăciei a românilor demn de toată mila!
Si tu stat vrei sa ții consultanti fiscali plătiți cu sume astronomice să administreze sărăcia românilor plătiți cu salariile de mizerie din România?
Ce le rămâne unor pensionari cu pensiile de mizerie după o viață muncită la stat?
După ce achită utilități și medicamente poate nici nu le rămâne de mâncare și haine?
Cum vei stabili IVG pentru gospodăriile românilor plecați să muncească peste hotare când n-ai fost în stare să-i păstrezi în țară?
4. Vreau COTA PROGRESIVA [8, 12, 16%]
(mesaj trimis de SOCIETATEA CIVILA în data de 20.04.2017, 16:55)
_GUVERNUL PSD decat sa faca tot felul de EXPERIMENTE care vor produce ABUREALA si ZAPACEALA [tipic pt Romania] mai bine ar aplica naibii COTA PROGRESIVA de IMPOZITARE aia cu
_8, 12, 16% pe care voia sa o Aplice USL-ul iainte sa se rupa. Asta si doar ASTA! ATAT!
__In 27 de ani NE-am SATURAT de REFORME PROASTE si tot felul de EXPERIMENTE!