Cheltuielile românilor pentru coşul de bunuri de larg consum au scăzut, în primele opt luni ale anului, cu 4,5%, în comparaţie cu peri-oada similară din 2009, potrivit studiului GfK România, preluat de Agerpres.
"Consumatorul român a ajuns la cel mai de jos nivel de pesimism din ultimii ani. În comportamentul de consum, cumpărătorul a devenit mult mai exigent şi caută calitate. În general, la capitolul evoluţiei marilor categorii de produse, s-au sem-nalat scăderi mai cu seamă la bău-turi şi la produsele de îngrijire personală", a menţionat Gabriela Luca, cercetător de piaţă al GfK România.
În ceea ce priveşte mărcile proprii comercializate de către retaileri, în intervalul ianuarie - august 2010 s-a consemnat o creştere de două procente, până la 32% faţă de perioada similară din anul precedent, iar cele mai accesate categorii de produse "private label" au fost cele alimentare. "Cu toate acestea, datorită dis-counterilor, cheltuielile din gospodăriile româneşti au crescut. Spre deosebire de trend-ul general, magazinele de tip discount şi-au des-chis din ce în ce mai multe locaţii. Cele mai afectate de scăderea vizitelor au fost supermarketurile, cu cheltuieli mai mici cu 9%, în primele opt luni ale anului faţă de perioada similară din anul anterior. În cazul hyper-marketurilor, loialitatea con-sumatorilor a crescut cu trei procente, în intervalul ianuarie - august 2010, până la 34%, comparativ cu perioada similară din 2009 - când era de 31%", a subliniat Luca.
• "Metro": Producătorii şi retailerii trebuie să gândească mai departe de promoţii
Producătorii şi retailerii trebuie să gândească mai departe de promoţii, pe o piaţă autohtonă care are nevoie de educaţie, a declarat, ieri, Mircea Coman, şeful Grupului de Management al "Metro Cash&Carry" Româ-nia, citat de Agerpres.
Potrivit unui studiu de piaţă prezentat de "Daedalus Group", aproape 60% dintre români recunosc faptul că, în 2010, cumpără mai puţin comparativ cu anul trecut, dar nevoia faţă de un anumit produs rămâne în prim-plan.
Potrivit companiei de cercetare "Daedalus Group", promoţiile din magazine nu sunt influenţate numai de consumator, ci şi de producător. Cercetarea realizată de "Daedalus Group" relevă faptul că, anul trecut, 27,9% dintre români se orientau către viitor, în timp ce 23,6% erau preocupaţi de grija zilei de mâine. Tot-odată, 26,3% dintre respondenţi vedeau oportunităţi, dar erau detaşaţi de ceea ce se întâmplă în jurul lor. Datele se schimbă în 2010, când, până în luna august, 12% din totalul populaţie, a migrat dinspre detaşaţi către cei care caută oportunităţi, în timp ce o migrare extrem de mică - 2,5% din total, a avut loc de la pasivitate către activitate.