Calendarul de majorare a accizelor pe patru ani va ţine aproape doi, spune Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs şi Comunicare JTI România, Moldova şi Bulgaria, în contextual publicării în dezbatere publică a proiectului de modificare a Codului Fiscal. Reprezentantul JTI evidenţiază: "De regulă, orice minune ţine trei zile. În cazul nostru, calendarul pe patru ani va ţine aproape doi. Ultimul calendar de majorare a accizelor pe tutun, pentru perioada 2022-2026, negociat şi inclus în Codul Fiscal anul trecut, va fi modificat de la 1 ianuarie. Zilele trecute era publicată pe surse o variantă de proiect de 108 pagini, acum pe site-ul Ministerului Finanţelor apare o alta, de 82 de pagini. Deocamdată, le studiem intens. Ca oricare dintre companiile vizate de aceste propuneri, va trebui să ne schimbăm planurile de afaceri şi să sperăm că aceste noi modificări nu vor fi schimbate, iar, în câteva luni. Pe lângă incertitudinea cu care se confruntă întreg mediul de afaceri, în această perioadă preelectorală sectorul tutunului trebuie să facă faţă şi unei inflaţii de iniţiative legislative, de un radicalism fără precedent - nu mai puţin de zece proiecte anti-tutun, majoritatea lansate de USR, se află în momentul de faţă în diverse stadii de dezbatere parlamentară. Cu toate acestea, ca în toate situaţiile de criză de până acum, continuăm să ne vedem de treabă - să producem şi să vindem mărci recunoscute, să exportăm circa 75% din producţie, să virăm circa 80% din cifra de afaceri, inclusiv accizele, la buget, şi chiar să investim".
Anul trecut a intrat în vigoare un nou calendar de majorare a accizelor. Calendarul, parte a Codului Fiscal, este valabil pentru toate produsele din tutun şi cu nicotină, în perioada 2022-2026. Prima majorare, conform Calendarului, a avut loc în august 2022, iar a doua la 1 aprilie 2023. În mai puţin de un an, acciza a crescut cu 11% - 62 de lei, de la 565 la 626 lei.
În prezent, nivelul accizei minime la ţigarete în România este unul dintre cele mai ridicate în Europa Centrală şi de Est, 126,5 euro, în timp ce în Bulgaria este 95 de euro, Ungaria - 98 euro, Polonia - 107 euro, cu diferenţe semnificative faţă de ţările vecine non-UE: în Serbia, acciza minimă este 75 euro, iar în Moldova - 48 euro.
Ca urmare, companiile de profil au atras atenţia public şi în cadrul întâlnirilor oficiale pe care le-au avut că nerespectarea calendarului de majorare a accizelor, asumat de coaliţia de guvernare în 2022, va duce la creşterea pieţei negre, punând în pericol investiţiile în derulare, contribuţiile la buget şi, nu în ultimul rând, aderarea României la Schengen.