Potrivit unui comunicat al Ministerului de Finanţe, executivul a aprobat Programul multianual de modernizare şi dezvoltare a infrastructurii vamale (P.M.M.D.I.V.), program reglementat prin OUG 76/2024 şi ce va fi implementat în perioada 2025-2030.
Programul are o valoare de 1 miliard de lei şi prevede implementarea obiectivelor de investiţii ale structurilor teritoriale ale AVR, care funcţionează în cadrul direcţiilor
regionale vamale: Bucureşti, Braşov, Cluj, Craiova, Galaţi, Iaşi şi Timişoara.
"Este un pas important pentru ca Ministerul Finanţelor să poată îndeplini întocmai ceea ce şi-a asumat prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Avem obiectiv specific să îmbunătăţim capacitatea administrativă şi operaţională a
Autorităţii Vamale Române şi să construim condiţiile favorabile pentru tranziţia activităţii de vămuire către un mediu complet electronic şi simplificarea formalităţilor vamale. Modernizarea vamală este esenţială pentru un mediu de afaceri sănătos şi competitiv. Ne-am asumat intensificarea eforturilor pentru
combaterea evaziunii fiscale, dar şi să asigurăm o mai bună securitate la frontiere, prin modernizarea punctelor vamale şi dotarea acestora cu echipamente de ultimă generaţie. Tranziţia către un sistem complet digital va simplifica formalităţile
vamale şi va face procesul mult mai eficient", a precizat Marcel Boloş, ministrul Finanţelor.
Programul include trei categorii de investiţii:
a) modernizarea/reabilitarea birourilor/punctelor vamale şi dotarea acestora cu echipamente specifice;
b) spaţii de control amenajate pentru activităţile specifice birourilor/punctelor vamale;
c) depozite pentru mărfurile/bunurile reţinute în vederea confiscării.
Valoarea totală a celor 123 de obiective de investiţii prevăzute prin Program este de aproape 1 miliard de lei şi presupune: 22 de lucrări de modernizare, 31 de lucrări de abilitare, 22 de proiecte de dezvoltare a bazelor materiale şi 48 de proiecte cu dotări de echipamente.
MF va împuternici AVR, în calitate de administrator al infrastructurii specifice vizate de P.M.M.D.I.V., să organizeze şi să deruleze, în condiţiile legii, procedurile de licitaţie publică pentru realizarea obiectivelor de investiţii urmărite în program.
Totodată, prin actul normativ, birourile/punctele vamale de frontieră sunt clasificate în baza riscurilor identificate, a evaluării ameninţărilor şi vulnerabilităţilor întâlnite în activitatea specifică desfăşurată la frontieră într-un interval de timp.
Astfel, în funcţie de gradul fiscal de risc identificat, birourile sau
punctele vamale vor fi dotate cu echipamente moderne şi eficiente pentru realizarea controalelor vamale, fapt ce va elimina posibile ameninţări sau riscuri operaţionale care ar putea afecta performanţa activităţilor derulate, transmite Ministerul de Finanţe.