Circa 60% dintre executivii care conduc companii de top din întreaga lume se aşteaptă la o creştere a forţei de muncă în Europa de Est, în următorii cinci ani, care va fi moderată (48%) sau intensă (12%), arată cea de-a cincea ediţie a studiului "CxO Priorities 2024", realizat de firma globală de consultanţă în management, Horvath. Creşteri similare vor avea loc în America de Nord şi Asia, în timp locurile de muncă vor rămâne constante în Europa de Vest şi de Sud, dar vor scădea în Germania.
Situaţia Germaniei este explicată prin faptul că investiţiile de capital (CAPEX) ale firmelor din această ţară vor merge în proporţie de 61% către pieţe externe, dintre care cele mai multe către America de Nord (16%), China (11%), Europa de Vest (10%), Europa de Est (9%). Dar, potrivit studiului Horvath - "Rebalance your Organization towards a Digital, Deglobalized and Dynamic World" (Reechilibraţi-vă organizaţia pentru o lume digitală, deglobalizată şi dinamică) - preocupările companiilor germane sunt împărtăşite şi de cele din restul lumii.
După ce, din 2020 încoace, mediul de business a fost supus mai multor crize succesive sau suprapuse, companiile văd anul 2024 ca fiind unul "de tranziţie", de-a lungul căruia creşterea veniturilor se va baza preponderent nu pe mărirea preţurilor, ci pe sporirea volumelor vândute, consideră 66,5% dintre executivii din industria manufacturieră şi 55,7% dintre cei aflaţi la conducerea firmelor din industria serviciilor.
Îmbunătăţirea structurii de costuri şi profit a devenit prioritatea principală a managementului din cadrul companiilor manufacturiere, în 2024, pe fondul creşterii preţurilor materiilor prime, a stocurilor ridicare şi a perturbărilor lanţurilor de aprovizionare.
Pentru a-şi atinge obiectivele de creştere, atragerea de noi clienţi prin creşterea cotei de piaţă actuale reprezintă soluţia privită drept cea mai importantă (47% respectiv 32%) la care apelează companiile, fiind urmată de dezvoltarea de noi produse şi servicii pentru clienţii existenţi (48% respectiv 28%), respectiv de intrarea pe noi pieţe (20% respectiv 22%).
În ceea ce priveşte optimizarea costurilor, studiul Horvath a scos la iveală primele patru abordări la care apelează executivii: (1) reducerea costurilor de producţie directe (inclusiv cu energia); (2) reducerea costurilor generale şi administrative; (3) reducerea costurilor cu materialele; şi (4) reconfigurarea portofoliului de produse şi/sau servicii.
Pentru creşterea competitivităţii, executivii găsesc ca fiind foarte importantă (1) concentrarea pe nevoile clienţilor (client centricity) - 61%; (2) excelenţa operaţională - 54%; şi (3) viteza şi agilitatea - 40%.
În privinţa vitezei de implementare a optimizărilor în diferite arii de business, echipa Horvath a identificat o diferenţiere clară între industria manufacturieră şi cea a serviciilor. În cazul celei dintâi, executivii ţintesc să ajungă la "China speed" - o viteză precum cea a firmelor chineze în procesele de Cercetare şi Dezvoltare (R&D). În acelaşi timp, companiile din servicii caută să obţină o "creştere de viteză" la nivelul operaţiunilor, vânzărilor şi al funcţiilor de suport.
"Ediţia din 2024 a studiului Horvath arată că mediul de business navighează într-un peisaj economic complex, unde abilitatea de a gestiona costurile şi de a creşte profitabilitatea este esenţială. Prin concentrarea pe ajustări structurale şi eficienţă operaţională, companiile pot face faţă mai bine provocărilor actuale şi se pot poziţiona pentru creşterea viitoare, dar reducerea costurilor nu este suficientă pentru a creşte competitivitatea. Este nevoie de dezvoltarea unor structuri care să permită entităţilor regionale să acţioneze mai autonom, şi de cooperarea mai descentralizată, agilă şi colaborativă, mai puţin ierarhică şi controlată de la sediul central, pentru a putea valorifica la maxim oportunităţile aduse de fiecare piaţă în parte", a declarat Maria Boldor, Managing Director, Horvath România.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2024, 14:33)
Nu prea e clar ce inseamna cresterea fortei de munca. Daca te uiti la procente e si mai neclar...
2. ce aberații...
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2024, 19:29)
Sa afle și acești păcălici ca anul acesta au absolvit 12 clase un număr de 180.000 copii vs. 300.000 în 1989...sau ei cred ca vin roboții sa pună gresie...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.09.2024, 21:11)
in 1989 orasul meu a avut aproape 75 000 de locuitori, la ultimul recensamant 50 XXX. Avem scari in cartier unde sunt 4-8 apartamente nelocuite din 20 de apartamente si tineretul tot pleaca.