BAT a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro în economie în primii 25 de ani de prezenţă pe piaţa locală.
Din această sumă, circa 24 de miliarde de euro - în medie aprox. 1 miliard de euro anual - reprezintă contribuţia directă la bugetul statului sub formă de taxe, accize, salarii şi alte taxe locale. Analiza impactului economic al companiei în perioada 1996 - 2020 a fost derulată de grupul independent de consultanţă şi cercetare de piaţă CIVITTA.
În 2020, BAT a devenit cel mai mare contribuabil la bugetul de stat al României, fiind deja cel mai mare jucător din industria tutunului, cu o cotă de piaţă de peste 50%. Fabrica BAT din Ploieşti exportă circa 60% din producţie în zeci de alte pieţe din lumea întreagă. În 2018, BAT România a preluat coordonarea operaţiunilor grupului în 6 alte pieţe din Aria Europa Centrală şi de Sud, echipele din Bulgaria, Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, Moldova şi Ucraina raportând echipei de conducere stabilite în România.
"Impactul de 125 de miliarde de euro în economia românească este rezultatul investiţiilor noastre continue în această ţară. Din 1996, când prima cărămidă a fost aşezată pentru construcţia fabricii noastre de la Ploieşti, am investit peste 500 de milioane de euro în dezvoltarea unuia dintre cele mai mari şi avansate centre de producţie ale grupului din întreaga lume. Din 2018, fabrica din România este unul dintre principalii furnizori de consumabile pentru glo, produsul nostru cu risc redus• , ceea ce demonstrează angajamentul nostru pentru construirea unui viitor mai bun prin reducerea impactului afacerii noastre asupra sănătăţii", a spus Fred Monteiro, Directorul Ariei Europa Centrală şi de Sud din cadrul BAT.
BAT este, totodată, un important angajator pe piaţa din România, cu peste 3.000 de locuri de muncă bine plătite în cadrul celor 3 entităţi ale grupului din România: fabrica de produse din tutun de la Ploieşti, compania de distribuţie naţională şi centrul de servicii integrate, cel mai mare al grupului de acest fel. De la momentul înfiinţării sale în România, numărul de angajaţi a crescut de 8 ori (800%), o creştere solidă şi graduală de circa 10% în medie în fiecare an. Compania generează alte 30.000 de locuri de muncă pe lanţul valoric. Durata medie petrecută de un angajat în companie este de 7 ani, fapt care demonstrează aprecierea angajaţilor pentru mediul de lucru şi cultura organizaţională a BAT.
"Numărul angajaţilor noştri a crescut constant odată cu dezvoltarea activităţilor. Iar angajamentul nostru faţă de România rămâne la fel de puternic: în ultimii 5 ani am creat 1.000 de noi locuri de muncă, în special prin dezvoltarea fabricii de la Ploieşti şi în centrul nostru global de servicii integrate", a adăugat Fred Monteiro, Directorul Ariei Europa Centrală şi de Sud din cadrul BAT.
"Aniversăm anul acesta 25 de ani de când am lansat împreună cu preşedintele Bill Clinton, în Piaţa Universităţii din Bucureşti, Parteneriatul strategic România-SUA, care a adus ţara noastră în cea mai sigură poziţie de securitate din întreaga sa istorie şi a contat în toate domeniile vitale pentru transformarea ei într-un stat de drept, cu o economie de piaţă funcţională.
Această aniversare coincide cu o alta: 25 de ani de când compania BAT investeşte aici, devenind un angajator strategic, cel mai mare contribuabil la bugetul de stat şi un partener pe termen lung al economiei româneşti. În acest an aniversar, salut implicarea BAT în dezvoltarea economică a ţării, în atragerea de investiţii şi oportunităţi suplimentare pentru România şi contribuţia companiei la întreaga evoluţie structurală a ţării în ultimii 25 de ani. Apreciez în mod deosebit sprijinul pe care BAT îl acordă proiectelor şi programelor culturale şi de cercetare ştiinţifică", a menţionat Excelenţa sa Emil Constantinescu, Preşedinte al României în perioada 1996 - 2000
Studiul de cercetare derulat de CIVITTA pentru estimarea amprentei economice a BAT se bazează pe două fluxuri de informaţii care permit poziţionarea BAT în sistemul economic naţional. Pe de o parte, analiza se bazează pe datele interne ale companiei, cu privire la cheltuielile acesteia către economia naţională, prin furnizorii, salariile, impozitele şi produsele vândute pe piaţa românească. Pe de altă parte, se analizează interacţiunile dintre sectoarele economice ale economiei româneşti.
"Metodologia studiului urmăreşte să utilizeze datele privind activitatea companiei - vânzări, profit, angajaţi - şi să le transpună într-un context mai larg, la nivelul economiei naţionale. Orice companie plăteşte taxe la bugetul de stat, generează profit şi plăteşte salarii angajaţilor. Aceste sume contribuie în mod direct la economia locală, susţinând la rândul lor alte tipuri de cheltuieli şi investiţii. Atunci când discutăm despre una dintre companiile cu contribuţii importante la nivel de taxe în România, vedem că impactul este mult mai mare decât cel prin taxe - sunt susţinute activităţi economice dincolo de propriul sector de activitate, cu efecte de multiplicare dificil de observat fără a pune activitatea companiei într-un context mai amplu", a menţionat Silvia Ursu, Partener asociat CIVITTA Romania.