• Printr-o interpelare, parlamentarul Daniel Hannan solicită Comisiei Europene să îşi prezinte poziţia faţă de proiectul autostrăzii "Braşov-Borş"
• Daniel Hannan susţine că proiectul nu va aduce beneficii decît persoanelor cu relaţii "sus-puse" care au achiziţionat terenuri ce vor fi traversate de autostradă
Parlamentarul Daniel Hannan a interpelat, recent, Parlamentul European pe marginea pro-iec-tului au-to-străzii "Bucu-reşti- Borş". Conform procedurii parlamentare, Daniel Hannan va primi un răspuns în decurs de şase săptămîni, deoa-rece interpelarea trebuie tradu-să în toate limbile Uniunii Europene. Scandalul "Bechtel" a iz-bucnit pe 5 februarie 2004, cînd "Financial Times" a informat, citind surse oficiale, că modul în care autorităţile române au atribuit proiectul autostrăzii "Braşov-Borş" firmei americane "Bechtel" este investigat de Co-misia Europeană. Prezentăm, în continuare, textul integral al interpelării parlamentarului euro-pean, Daniel Hannan, care suspectează acest contract de corupţie: "Uniunea Europeană a ameninţat recent că amînă data de aderare a României dacă nu reuşeşte să eradicheze corupţia. Există speranţe ca Guvernul României să fi reţinut acest lucru, dar, pînă în prezent, pro-blemele continuă şi se înrău-tă-ţesc. Un exemplu concret este proiectul unei autostrăzi care traversează Transilvania şi care va distruge unul dintre puţinele peisaje medievale europene, fără să ofere beneficii decît acelor per-soane cu relaţii sus-puse care au achiziţionat terenurile ce vor fi traversate de autostradă.
Mai mult decît atît, există deja un proiect al UE pentru realizarea unei autostrăzi de la graniţa României cu Ungaria, prin Braşov, cel mai important oraş din Transilvania, spre Bucureşti şi pînă la Marea Neagră. Un nou proiect (a doua autostradă care să fie paralelă cu prima la o distanţă de 50 de mile şi care ajunge inutil la graniţa cu Ungaria) este complet superfluu. Acest pro-iect nu a fost expus public şi nici nu au fost efectuate studii de impact asupra mediului, estimări asupra volumului traficului înainte de atribuirea contractului companiei americane Bechtel, printr-o ordonanţă de urgenţă, procedură care evită votarea de către Parlament a proiectului. În plus, exis-tă dovezi că pămîntul pe care se va construi autostrada a fost expropriat ilegal. Un studiu al SAR (n.r. Societatea Academică Ro-mână) arată că cele 3 miliarde dolari necesare realizării proiectului sînt suficiente pentru reabilitarea întregii infrastructuri stradale a 3.000 de localităţi din România sau pentru finalizarea modernizării a peste 3.500 km de drumuri naţionale.
Care este poziţia Comisiei Europene cu privire la acest pro-iect? Va agrea Comisia ideea că Guvernul României a făcut foarte puţine eforturi pentru eradicarea corupţiei? Este Comisia de acord că nu este treaba nimănui dacă acest proiect corupt şi inutil va distruge un patrimoniu inestimabil pentru Europa?"
• Cine este "Bechtel"?
Conform Centrului de Cercetare Comună (o organizaţie civilă americană), "Bechtel" este o corporaţie privată, care în mai puţin de un secol a reuşit să ajungă una din cele mai mari companii din lume, după ce a realizat zeci de mii de proiecte pe tot mapamondul. Din 1940, compania "Bechtel" a fost implicată în aproape toate proiectele petroliere din Arabia Saudită şi Kuweit. În 2001, Bechtel a participat în peste 950 de proiecte din 67 de ţări, avînd venituri de 13,4 miliarde de dolari. Organizaţia citată a demonstrat legăturile exis-tente între contractele acordate de SUA, politica externă a administraţiilor republicane şi firme precum "Bechtel" şi "Halliburton". Foşti angajaţi sau parteneri ai "Bechtel" au ajuns şefi ai Comisiei pentru Energie Atomică din SUA, conexiune care a asigurat companiei poziţia de jucător dominant în energia nucleară (sursa: Dena Montague, "Bechtel Arms Trade", 2000). Una dintre mutările cele mai profitabile pentru "Bechtel" a fost numirea lui Stephen Bechtel în Consiliul de Administraţie al Băncii de Import-Export a SUA, datorită prieteniei sale cu Henry Kearns, preşedintele băncii. Alte legături dintre Bechtel şi agenţii guvernamentale: Riley P. Bechtel, preşedintele companiei, a ajuns în 2003 consilier al preşedintelui Bush pe probleme de export. Jack Sheehan, prim-vicepreşedinte Bechtel, a devenit membru în Consiliul pentru Politici de Apărare al Pentagonului. În 2003, "Bechtel" a cîştigat contracte de refacere a Irakului în valoare de cîteva miliarde de dolari. Cîştigarea aces-tor proiecte nu i-a surprins pe americani, care cunosc relaţiile apropiate ale "Bechtel" cu CIA şi Partidul Republican. Potrivit Centrului de Cercetare Comună, Bechtel Group a donat Partidului Republican, în anul 2000, peste 200.000 de dolari în contul partidului. Studiile Centrului pentru Politici Res-ponsabile din SUA arată că toate companiile de construcţii care au cîştigat proiecte acordate de USAID au făcut, începînd cu 1999, contribuţii electorale în valoare de 2,8 milioane de dolari, dintre care Bechtel singură a donat 1,3 milioane de dolari. (L.C.)
•
Daniel J. Hannan s-a născut la Lima, Peru, în 1971 şi a absolvit Oriel College la Oxford. Face parte din Comisia Juridică şi de Afaceri Interne din Parlamentul European şi este membru înlocuitor în Comisia de Buget. Din 1996, Hannan este redactor principal la "Daily Telegraph". Este autorul mai multor cărţi, printre care "Ghidul Tratatului de la Amsterdam" şi "Provocarea Estului".