Investitorii au tranzacţionat, ieri, acţiuni ale companiei de curierat "Delivery Solutions" (SDAY) şi ale fondului "Carpathia Capital" (CRPC) în sumă de aproximativ 62.000 de euro, în prima zi de listare pe piaţa AeRO, sistemul alternativ de tranzacţionare, relansat de Bursa de Valori Bucureşti.
Prima cotaţie a acţiunilor SDAY a fost de 7,55 lei/titlu. Pe parcursul zilei, au fost tranzacţionate 36.375 de acţiuni ale firmei de curierat, în valoare de 278.225 de lei (peste 95% din lichiditatea ATS-ului), şi au închis şedinţa la 7,8 lei/titlu. Acţionarii companiei sunt Octavian Bădescu, cu 70% din capitalul social, şi Lucian Baltaru (cu 30%).
Pentru fondul polonez dedicat IMM-urilor, Carpathia Capital, preţul de deschidere a fost de 3,9 lei/titlu. Interesul a fost mult mai mic pentru acest emitent, fiind realizate 20 de tranzacţii cu 1.702 acţiuni CRPC, în valoare de 7.888 de lei. Cotaţia de închidere a fost de 5,55 lei/titlu.
Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB, a declarat, ieri, că 25 februarie 2015 este o zi istorică pentru piaţa de capital de la noi, subliniind că pe scena locală vor apărea oameni noi. Domnia sa susţine că antreprenoriatul nu poate să existe fără acces la capital, iar piaţa AeRO oferă companiilor oportunitatea să găsească o cale către această finanţare.
De asemenea, Mişu Negriţoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a declarat că AeRO reprezintă o relansare a pieţei de capital din ţară.
Domnul Negriţoiu susţine că ASF a realizat o diagnoză şi a constatat că evoluţiile în materie legislativă din ultimele şase luni reprezintă cel mai substanţial pachet legislativ de la legea pieţei de capital încoace.
Domnia sa a arătat că Autoritatea doreşte să simplifice regulile cât mai mult şi să descongestioneze piaţa de reglementări care nu sunt necesare.
Şeful ASF a precizat: "Trebuie să asigurăm securitatea tranzacţiilor, confortul investitorilor şi să evităm riscuri operaţionale. Ca să ajungem la stadiul de liberalizare completă a pieţei până la sfârşitul anului trebuie să avem o bursă puternică şi competitivă, începând de la infrastructură, comisioane, costuri de piaţă, operatori etc".
Mişu Negriţoiu susţine că ASF a dat un exemplu prin reduceri masive de comisioane pe tranzacţii, pe care le consideră o investiţie. "Bugetul nostru pe anul trecut este "safe" (n.r. sigur). Nu ştiu ce o să fie în 2015, dar contează mai puţin dacă reuşim să dăm un avânt din această perspectivă", a spus domnia sa.
Mişu Negriţoiu a subliniat că investitorii de retail trebuie să fie sprijiniţi, pentru că piaţa de capital nu se adresează doar investitorilor instituţionali.
1. fără titlu
(mesaj trimis de invesitor de retail în data de 26.02.2015, 01:24)
Cum veti sprijini investitorii de retail domnule Negritoiu?
Deocamdata le-ati ingropat capitalul in RASDACE din care nu pot iesi prin oferta publica ramanand captivi, iar la companiile listate la BVB, minoritarilor (dintre care investitorii de retail reprezinta cea mai mare pondere numeric si valoric) nu le sunt respectate drepturile de informare, in EXACT aceeasi masura ca si investitorilor institutionali.
Cine verifica modul de organizare al teleconferintelor cu investitorii, la care inv institutionali par sa fie mai bine primiti?
Cine reglementeaza accesul investitorilor la discutii cu managementul? Aici inv. institutionali iar sunt avantajati, avand acces la mai mult decat rapoartele trimestriale ... altfel ce sens ar mai avea pt ei intalnirile respective?
Cine verifica temeinic tranzactiile persoanelor cu acces privilegiat la informatii?
Sunt destule fonduri care au reprezentanti in CA ale caror tranzactii nu sunt facute publice in totalitate (verificati cresterile/reducerlie acestor detineri daca se coreleaza cu raportarile timp de un an) sau angajati ale caror rude de gradul intai, tranzactioneaza linistiti la BVB, fara a le face publice tranzactiile.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de ARC în data de 26.02.2015, 09:29)
Piata noastra de capital a fost croita ca o piata a celor care au acces la informatii privilegiate. De altfel, o simpla analiza a declaratiilor facute de unii membrii marcanti ai unor emitenti ai BVB scoate in evidenta lipsa de scrupule si chiar lipsa de autocenzura in a devoala uneori astfel de practici. Transparenta este lozinca sub care se vehiculeaza in mod netransparent sau transparent doar pentru unii, informatii importante menite sa asigure avantaje si manipulari. S-a ajuns in situatia in care datorita generalizarii acestei practici sa para ca ea este normala si s-a transformat astfel intr-o cutuma locala foarte puternica si care a fost imbratisata si incurajata de principalii jucatori de pe aceasta piata care ajung astfel sa faca trafic de informatii privilegiate si nu investitii.