Piaţa de leasing financiar a crescut cu 28% în primul trimestru din acest an faţă de perioada similară din 2013, înregistrând finanţări noi de 310 milioane de euro.
Autoturismele şi vehiculele comerciale au reprezentat 78% din activele finanţate (242 milioane euro), o pondere de 19% având echipamentele, iar 3%, imobiliarele.
Potrivit lui Felix Daniliuc, preşedintele ALB, evoluţia economiei din primele trei luni ale acestui an a influenţat pozitiv performanţa industriei de leasing, după o perioadă prelungită de stagnări şi scăderi.
"În acest context, dacă previziunile de creştere economică vor fi confirmate şi spre finalul anului, trendul de recuperare a pieţei de leasing ar putea atinge cea mai bună creştere din ultimii patru ani", a declarat domnia sa, adăugând: "Leasingul este un barometru exact al evoluţiei economiei, rezultatele industriei fiind direct influenţate de performanţa acesteia în ansamblu, iar de regulă, un punct de creştere procentuală în PIB implică între 6 şi 8 puncte procentuale de creştere în piaţa de leasing, această corelaţie fiind confirmată de rezultatele primului trimestru".
Finanţarea mijloacelor de transport a înregistrat un avans de 7% în primul trimestru, cu o creştere de 15% pe segmentul vehiculelor comerciale grele, însă cu un recul de 3% pe cel al vehiculelor comerciale uşoare. Autoturismele reprezintă 46% din totalul volumului nou finanţat în industria auto.
Ponderea echipamentelor agricole a crescut de la 17% la 24%, a celor destinate industriei de prelucrare a lemnului de la 6% la 8%, iar cele pentru industria alimentară de la 2% la 6%.
Scăderi ale ponderilor s-au înregistrat la echipamentele pentru sectorul construcţiilor de la 18% la 15%, pentru industria metalurgică de la 7% la 6%, iar pentru domeniul energiei de la 24% la 6%.
Clienţii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finanţărilor, în creştere cu 1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2013, urmaţi de persoanele fizice (3%), potrivit ALB.
Durata de finanţare cea mai des întâlnită este de 4-5 ani (30%), urmată de 3-4 ani (24%), 2-3 ani (18%), 5-7 ani (12%), 1-2 ani (9%), 1 an (4%) şi 7-15 ani (3%). Această ultimă perioadă este caracteristică finanţării sectorului imobiliar.
Cea mai mare cotă de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 66% din total, urmat de cele captive producătorilor cu 21% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 13%, se mai arată în comunicatul ALB.
ALB reprezintă 89% din piaţa de leasing financiar din România.