Cultura este o sursă generatoare de nenumărate bogaţii. Artistice, intelectuale, umane. Dar artele spectacolului, muzeele, cinematografia, jocurile video, cărţile şi muzica fac, de asemenea, parte din ceea ce numim industrii culturale şi creative. Acest sector, a cărui pondere economică a fost mult timp subestimată, reprezintă astăzi o miză uriaşă în materie de competitivitate, atractivitate şi dezvoltare pentru economiile noastre. Acest sector generează în Franţa o cifră de afaceri de 91 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 2,3% din economia naţională, având o contribuţie comparabilă cu cea a sectorului agroalimentar şi de două ori mai importantă decât cea a industriei constructoare de maşini!
Industriile culturii au un impact economic direct: drepturi de autor, venituri din vânzarea de bilete, locuri de muncă...dar şi un impact indirect: turism, achiziţii de echipamente, presă...
Cultura reprezintă deci unul dintre pilonii soft power-ului francez permiţând astfel ţării noastre să fie prima destinaţie turistică mondială.
Dar asta nu e totul: această economie dinamică şi în plină creştere se remarcă, de asemenea, prin caracterul ei high tech: se creează mai multe start-up-uri în domeniul cultural decât în cel al industriei sau al construcţiilor!
Susţinerea şi acompanierea acestor industrii înseamnă deci susţinerea inovaţiei şi mă gândesc în special la prelucrarea datelor sau a imaginii.
La răspândirea naţională a producţiei artistice se adaugă mizele pe plan internaţional: exporturile de industrii culturale şi creative au crescut de două ori mai repede comparativ cu totalitatea exporturilor franceze între 2013 şi 2016. Susţinerea şi promovarea acestor industrii, a căror ecuaţie financiară este adesea fragilă, reprezintă un subiect strategic în termeni de prestigiu internaţional.
După Sezonul România - Franţa, Franţa doreşte să acţioneze în continuare în România în favoarea dezvoltării acestei economii culturale în domeniul cărţii, cinematografiei, audiovizualului, muzicii şi al digitalului. Şi toate acestea prin asocierea cu partenerii români, pentru că România dispune de un potenţial important în această privinţă: festivaluri, studiouri de film, târguri de carte. Iar România, care a dat lumii mari scriitori, dramaturgi, muzicieni, sculptori, cineaşti, are un public cu o apetenţă istorică pentru cultură.
Şi nu în ultimul rând, cultura are şi o miză politică. Ea reprezintă un soclu important al construcţiei europene, iar noi dorim să favorizăm aceste industrii care pot să aducă împreună cetăţenii noştri.
Un artist francez de renume internaţional, pianistul Jean-Yves Thibaudet, a acceptat să fie reprezentantul strategiei franceze pentru industriile culturale şi creative în România. Acest virtuoz, care a participat de mai multe ori la Festivalul Enescu şi care cutreieră lumea, iubeşte şi cunoaşte bine România, unde şi-a petrecut copilăria. Va promova piaţa românească de cultură şi atractivitatea ei cu mare plăcere. Doresc, cu ajutorul său, să putem dezvolta parteneriate puternice între industriile culturale române şi franceze, care ar reprezenta rodul Sezonului România - Franţa.