Forţele Aeriene americane doresc să achiziţioneze 2.000 de avioane de luptă XQ-58A Valkyrie care ar urma să fie pilotate de Inteligenţa Artificială, arată presa de la New York, Washington şi Londra (The New York Times, The Times, Business Insider) care afirmă că tranzacţia în valoare de 5,8 miliarde dolari are rolul de a asigura SUA că vor domina spaţiul aerian, mai ales că aeronavele autonome sunt ideale pentru finalizarea misiunilor şi pentru protejarea piloţilor. Cu toate acestea, organizaţiile neguvernamentale din domeniul protecţiei drepturilor omului susţin că lansarea unei tehnologii pentru uciderea oamenilor depăşeşte graniţa moralităţii.
"Se depăşeşte graniţa moralităţii prin externalizarea uciderii către maşini, permiţând senzorilor computerului, mai degrabă decât oamenilor, să ia viaţa umană", a declarat, pentru The Times, Mary Wareham, directorul de advocacy al diviziei de arme a Human Rights Watch.
Alţi oponenţi ai armelor AI, cum ar fi Institutul Future of Life, numesc aceste progrese "slaughterbots" pentru că luarea deciziilor algoritmice în materie de arme permite o luptă mai rapidă, care poate creşte ameninţările de escaladare rapidă a conflictului şi imprevizibilitatea, precum şi riscul de a crea arme de distrugere în masă.
Sursele citate arată secretarul general al ONU, Antonio Guterres a spus încă din anul 2019 că "maşinile cu puterea şi discreţia de a lua vieţi fără implicarea umană sunt inacceptabile din punct de vedere politic, respingătoare din punct de vedere moral şi ar trebui interzise de dreptul internaţional".
Opoziţia exprimată de o parte dintre reprezentanţii societăţii civile nu împiedică Forţele Aeriene ale SUA să solicite sprijinul Congresului pentru construirea acestor avioane de luptă, despre care afirmă că sunt ideale pentru misiunile aproape sinucigaşe, din care este puţin probabil ca un pilot uman să revină. Experţii militari americani doresc ca, până la sfârşitul acestui an, un astfel de prototip să fie testat într-un scenariu în în care îşi va crea propria strategie pentru a urmări şi ucide o ţintă aflată în Golful Mexic, a raportat The Times.
Business Insider afirmă că acest model de Valkyrie poate naviga la 550 mile pe oră (885 kilometri pe oră). Altitudinea sa operaţională este de 45.000 de picioare (13.716 metri), cu o rază de acţiune de 3.000 de mile marine (5556 kilometri). Conform site-ului companiei Kratos Defense, proiectantul şi producătorul acestui tip de aparat de zbor, XQ-58 Valkyrie este un vehicul aerian de luptă fără pilot. "Reprezentând un UAS tactic fără costuri, XQ-58A schimbă paradigma tehnologiei dronelor tactice, oferind o combinaţie de rază lungă de acţiune, viteză mare şi manevrabilitate, împreună cu capacitatea de a livra o combinaţie de arme letale. Faptul că poate decola şi ateriza pe orice configuraţie de teren si raza de acţiune extremă ofera o flexibilitate operaţională maximă si utilitate pentru forţele aeriene", arată sursa citată.
Avioanele ar urma să fie construite în următorii cinci ani şi demararea producţiei are loc după câţiva ani de zboruri de testare efectuate de Forţele Aeriene în care aeronavele respective au fost folosite drept conexiuni de date pentru F-22, F-35 şi programul Skyborg, care este un sistem activat de inteligenţă artificială pentru a controla aeronavele fără pilot.
Jurnaliştii de la The Times susţin că fiecare avion va costa între 3 milioane şi 25 de milioane de dolari, cu mult mai puţin decât un avion cu pilot.
Până când vor avea avioanele de luptă fără pilot, conduse de AI, militarii americani beneficiază de o altă achiziţie. Forţele Navale ale SUA au atribuit recent un contract de 2,7 miliarde de dolari companiei Sikorsky pentru a construi şi livra un număr suplimentar de 35 de elicoptere CH-53K, din care opt sunt destinate Forţelor Aeriene israeliene. Este cel mai mare contract încheiat vreodată pentru acest tip de aparate ce poate îndeplini o multitudine de misiuni.
"Acest contract pentru 35 de elicoptere CH-53K echilibrează baza de aprovizionare a nevoilor interne ale SUA asigurate de compania Sikorsky, face eficientă suplimentarea producţie şi oferă Corpului de puşcaşi marini al SUA tehnologii inovative din secolul XXI", a declarat Paul Lemmo, preşedintele Sikorsky.
Acordul include 27 aparate de zbor destinate Corpului de puşcaşi marini al SUA şi 8 elicoptere pentru Israel.
CH-53K, o aeronavă cu misiuni multiple, va sprijini programele de operaţiuni speciale ale Israelului şi va oferi Forţelor de Apărare israeliene o platformă completă, care înseamnă mai multă viteză şi siguranţa, mai multe şanse de supravieţuire şi capacitatea necesară pentru a sprijini toate misiunile, inclusiv transportul de trupe şi de marfă, precum şi cele de căutare şi salvare.
Marina americană a declarat producţia de serie pentru programul CH-53K în decembrie 2022. Se preconizează că aceasta va creşte producţia la peste 20 de elicoptere pe an în următoarea perioadă.
1. Acesta este viitorul!
(mesaj trimis de Nica Leon în data de 29.08.2023, 13:59)
Eu as propune ca AI sa fie utilizata și la anticul AKM, care ar face mult mai periculos și mai costisitor razboiul, pentru ca ar face posibil ca fiecare glonț tras sa cauzeze sigur o victima (ucisa sau doar ranita - functie de cum omul va programa comanda armei), ceea ce ar îngrozi, poate, fiecare participant, făcând razboiul mai greu de provocat și de susținut!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.08.2023, 14:13)
Si rusii zic ca achizitioneaza 2 prastii si 3 Mig Lancer.