Discuţiile legate de salarizarea cadrelor didactice sunt puse pe tapet cu ritmicitate în preajma începutului şi sfârşitului de an şcolar. Nemulţumirile profesorilor legate de acest aspect important al activităţii lor sunt foarte mari şi, din păcate, acest lucru se răsfrânge şi asupra calităţii procesului de învăţământ. Din nefericire, în multe şcoli se aplică un dicton moştenit dinainte de 1990: "Ei se fac că ne plătesc, noi ne facem că muncim". Puţine explicaţii pot sta în picioare în cazul profesorilor care activează în licee unde de ani de zile niciun elev nu reuşeşte să promoveze examenul de Bacalaureat sau la şcolile gimnaziale în care la sfârşitul clasei a 8-a la examenul de Capacitate ajung copii care efectiv nu ştiu să scrie. Sunt mulţi profesori care se declară complet nemulţumiţi de felul cum o parte dintre colegii lor înţeleg să-şi facă datoria, dar despre aceste lucruri se vorbeşte foarte puţin, doar când explodează câte un scandal legat de violenţă sau limbaj neadecvat pe "axa" profesor - elev. Un nou pas menit să amelioreze nemulţumirile legate de salarizare va fi făcut la 1 decembrie, dar opinia publică aşteaptă "salturi" şi în ceea ce priveşte procesul de învăţământ în ansamblul său.
Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) a lansat în dezbatere publică Ordonanţa de Urgenţă pentru completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice. Potrivit Mediafax, începând cu 1 decembrie 2015, cuantumul brut al salariilor de bază de care beneficiază personalul didactic, didactic auxiliar şi nedidactic din învăţământ se majorează cu 15% faţă de nivelul acordat pentru luna noiembrie 2015. De drepturile salariale majorate, în urma aplicării ordonanţei de urgenţă, vor beneficia în total 359.810 persoane, respectiv: 290.000 de persoane din învăţământul preuniversitar de stat, 7.850 de persoane din unităţile finanţate integral de la bugetul de stat, 57.500 de persoane din învăţământul universitar şi 4.460 de persoane din unităţile finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a vorbit public despre aceste majorări: "Am convenit ca după ce s-au acordat creşteri salariale de 10 % pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, 5 % în martie şi 5 % în septembrie, după ce s-au acordat creşteri de 12 % pentru personalul nedidactic, în luna august, să se mai acorde în acest an, începând cu 1 decembrie, o creştere de 15 % pentru tot personalul din învăţământ - didactic, didactic auxiliar şi nedidactic". Ministrul susţine că după această ultimă majorare de 15 % se ajunge la o creştere medie a salariilor din învăţământ cu 26,7 %, în acest an, efortul bugetar pentru aceste ultime majorări salariale fiind de 1,7 miliarde de lei pentru cei peste 304.000 de angajaţi din educaţie.
Purtată exclusiv pe acest palier, al salariilor, discuţia îi poate dezavantaja pe dascăli. Reprezentanţii lor ar trebui să iasă mai des în spaţiul public şi să propună proiecte care să ducă la modernizarea procesului de învăţământ, pentru că este evident că aproape toată lumea, care are tangenţă cu fenomenul, este nemulţumită de felul în care se face educaţie, de la dotările şcolilor până la metodele pedagocice de neînţeles ale unor cadre sau la felul cum sunt alcătuite manualele. Multiplele reforme propuse de miniştrii din ultimul deceniu nu au avut darul să mişte foarte mult lucrurile, multe dintre măsuri nefiind calibrate la realitatea din şcoli.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2015, 08:27)
In invatamant este un dezastru.
2. Invatamant sindicalizat
(mesaj trimis de anonim în data de 30.10.2015, 08:59)
Invatamantule sindicalizat total.
Degeaba le creste salariile, cu 25%, imens, unde s-a mai vazut in lume asa ceva ?
Ce produc in plus ca sa merite ?
Concret : elevi mai buni, satisfacerea pietei muncii ,..
Nu se vede, din contra invatamantul scade.
Desfiinta-ti sindicatele.