Iranul - în căutare de soluţii politice; o comparaţie între forţa sa militară şi cea a Israelului

M.S.
Ziarul BURSA #Internaţional / 8 august

Iranul - în căutare de soluţii politice; o comparaţie între forţa sa militară şi cea a Israelului

English Version

Impactul economic al unui conflict armat între Iran şi Israel

Speranţele Iranului în cristalizarea unei coaliţii cât mai mari împotriva Israelului cu prilejul reuniunii extraordinare a miniştrilor de externe ai celor 57 de state membre ale Organizaţiei pentru Cooperare Islamică (OCI), eveniment ce a avut loc ieri la Jeddah, în Arabia Saudită, s-au diminuat drastic după discursul inaugural al lui Hussein Ibrahim Taha, Secretarul General al respective instituţii internaţionale.

Potrivit comunicatului de presă postat pe site-ul OCI, secretarul general al organizaţiei a cerut Consiliului de Securitate al ONU să-şi asume responsabilitatea şi să ia măsurile necesare pentru a forţa Israelul, puterea ocupantă din Gaza, să respecte dreptul internaţional şi să oprească ameninţările şi atacurile care pun în pericol pacea şi securitatea regională şi internaţională. Hussein Ibrahim Taha solicită Consiliului de Securitate al ONU să impună încetarea imediată şi cuprinzătoare a agresiunii israeliene din Fâşia Gaza, pentru a evita escaladarea situaţiei în zonă şi un eventual război în regiunea Orientului Mijlociu, care ar submina securitatea şi stabilitatea întregii zone.

Secretarul General al OCI a susţinut că autorităţile din Israel trebuie obligate de comunitatea internaţională să implementeze rezoluţiile ONU şi să pună în aplicare dispoziţiile Curţii Internaţionale de Justiţie privind încetarea ostilităţilor în Fâşia Gaza, urmând ca persoanele vinovate de crime de război să fie trase la răspundere penală.

Deşi în discursul său Hussein Ibrahim Taha a condamnat ferm crimele de război şi genocidul din Fâşia Gaza şi Cisiordania, precum şi asasinarea lui Ismail Haniyeh, fostul lider al grupării Hamas, el nu a solicitat o intervenţie urgentă armată, ci a cerut comunităţii internaţionale să se angajeze în căutarea unor soluţii politice pentru a pune capăt situaţiei actuale şi pentru a instaura pacea bazată pe soluţia cu două state (Israel şi Palestina) în conformitate cu rezoluţiile Adunării Generale a ONU.

În discursul său, Secretarul General al OCI a afirmat că, din 8 octombrie 2023 şi până acum, armata israeliană a ucis peste 40.000 de palestinieni, a rănit peste 91.000 de persoane din care majoritatea sunt femei şi copii şi a distrus în Fâşia Gaza şi Cisiordania peste 430.000 de imobile, ceea ce a dus la rămânerea fără case a aproape două milioane de palestinieni.

Uciderea liderului politic Hamas, Ismail Haniyeh, riscă să transforme Orientul Mijlociu într-un "conflict mai larg care ar putea implica întreaga regiune", a afirmat Mamadou Tangara, ministrul de externe al Gambiei, preşedintele OCI. El a adăugat că asasinarea lui Haniyeh "nu va înăbuşi cauza palestiniană, ci mai degrabă o va amplifica, subliniind urgenţa pentru dreptate şi drepturile omului pentru poporul palestinian".

La rândul său, Ali Bagheri Kani, ministrul interimar de externe al Iranului, a afirmat, în cadrul reuniunii, că Israelul a fost sprijinit de SUA la asasinarea liderului Hamas, Ismail Haniyeh. Kani a criticat deciziile Consiliului de Securitate al ONU deoarece refuză să respecte şi să implementeze rezoluţiile Adunării Generale referitoare la Israel şi la zona Orientului Mijlociu. Ministrul interimar de externe al Iranului a afirmat că Organizaţia pentru Cooperare Islamică trebuie să acţioneze în locul Consiliului de Securitate al ONU şi să reitereze sprijinul ferm pentru cauza Palestinei şi pentru un stat independent. Ali Bagheri Kani a subliniat importanţa unităţii între ţările islamice în faţa regimului israelian, pe care l-a acuzat ca fiind principala cauză a insecurităţii şi instabilităţii în regiune. În acest context, ministrul interimar de externe iranian a vorbit despre necesitatea ca ţările islamice să susţină dreptul Iranului de a se apăra de orice act de agresiune, afirmând că acţiunile autorităţilor de la Teheran vizează protejarea suveranităţii şi securităţii naţionale, precum şi asigurarea stabilităţii şi securităţii întregii regiuni.

OCI a fost fondată în 1969 şi este formată din 57 de state membre, dintre care 48 sunt cu majoritate musulmană. Organizaţia pretinde că este "vocea colectivă a lumii musulmane" şi că lucrează pentru "apărarea şi protejarea intereselor lumii musulmane în spiritul promovării păcii şi armoniei internaţionale".

În cadrul reuniunii de ieri, părerile au fost împărţite cu privire la sprijinirea Iranului, ca şi la întâlnirile anterioare, din aprilie 2024 şi noiembrie 2023, deoarece multe dintre statele arabe mici nu privesc cu ochi buni o extindere a influenţei regimului autoritar, dictatorial de la Teheran în lumea islamică.

Tot ieri, la Ankara, Hakan Fidan, ministrul turc de externe, s-a întâlnit cu ambasadorii în Turcia ai statelor care sunt membre ale Ligii Arabe, cu care a discutat despre situaţia din Orientul Mijlociu şi ce trebuie făcut pentru a detensiona actuala escaladare a conflictului din Fâşia Gaza şi Cisiordania, potrivit cotidianului Daily Sabah. Participanţii la reuniune au afirmat că este necesar să fie dispusă de comunitatea internaţională o încetare imediată a ostilităţilor în zona respectivă şi să se iniţieze un dialog care să conducă la implementarea soluţiei cu două state - Israel şi Palestina.

Potrivit cotidianului Al Arabiya, oficiali americani din cadrul serviciilor secrete au afirmat, ieri, că Iranul va aştepta până joi sau vineri ori chiar până în weekend pentru a ataca Israelul, dar nu este clar care va fi dimensiunea atacului şi dacă acesta va fi realizat în mod coordonat cu rebelii houthi şi grupările Hamas şi Hezbollah, formaţiuni susţinute financiar şi militar de regimul de la Teheran. Oficialii americani citaţi de Al Arabiya au precizat că sunt încrezători că pot apăra Israelul împotriva unui atac iranian, chiar dacă acesta va fi mai intens decât cel din 13-14 aprilie, dar un conflict prelungit cu Hezbollah în Liban este văzut ca fiind incredibil de îngrijorător, din cauza arsenalului masiv de rachete şi drone aflate în apropierea Israelului.

Potrivit experţilor citaţi de site-urile Jerusalem Post şi The Times of Israel, este posibil ca autorităţile de la Teheran să dispună ca atacul să aibă loc de Tisha B'Av, zi de post în religia iudaică, care începe în seara de 12 august şi se termină în după-amiaza zilei de 13 august, şi care este ziua stabilită de profetul Zaharia pentru amintirea distrugerii Templului lui Solomon de către babilonienii conduşi de regele Nabucodonosor, căreia ulterior i s-a adăugat în timp şi comemorarea distrugerii celui de-al doilea Templu de către soldaţii romani în timpul împăratului Titus. Experţii afirmă că un atac iranian în această zi ar avea o semnificaţie puternică în rândurile israelienilor.

Pe de altă parte, o serie de experţi din lumea occidentală, citaţi de presa israeliană, dar şi de cea arabă, afirmă că autorităţile de la Teheran nu au decis încă data atacului, deoarece se tem că un atac de amploare ar putea declanşa un război cu Israelul, ceea ce ar avea consecinţe neplăcute pentru regimul autocratic iranian. Ei afirmă că în Iran mocneşte de mult timp o nemulţumire populară la adresa regimului politic şi că o dislocare a forţelor iraniene într-un război cu Israelul ar slăbi forţele de represiune interne, fapt ce ar putea genera o revoltă populară la Teheran.

Până la momentul declanşării efective a atacului toate scenariile sunt posibile. Rămâne de văzut care dintre acestea se va concretiza şi dacă acel atac va duce la declanşarea unui nou conflict în Orientul Mijlociu. (George Marinescu)

Iranul are avantaje în termeni de resurse umane şi echipamente terestre, dar, în cazul unui conflict armat, Israelul compensează prin superioritatea tehnologică, în special în domeniul aviaţiei şi al apărării aeriene, după cum rezultă din datele furnizate de Global Firepower, pe care se sprijină prezentarea ce urmează.

Acest echilibru de puteri sugerează că războiul ar fi, probabil, dominat de schimburi aeriene şi de atacuri la distanţă lungă, având în vedere geografia şi strategia fiecărei ţări.

Forţa militară generală

În clasamentul Globalfirepower din 2024, Iranul se situează pe locul al 14-lea, iar Israelul pe locul al 17-lea (Global Firepower) (DW). Aceste poziţionări reflectă diferenţe semnificative în resursele şi capabilităţile militare ale fiecărei ţări.

Resurse umane

Iranul dispune de un număr mai mare de personal militar total. Are aproximativ 1.925.000 de militari disponibili, incluzând rezervişti şi paramilitari, în timp ce Israelul are aproximativ 670.000 de militari, incluzând activi şi rezervişti.

Forţele aeriene

Israelul are un avantaj clar în domeniul aviaţiei. Israelul deţine 612 aeronave militare, dintre care 241 sunt avioane de vânătoare, comparativ cu Iranul, care are 551 de aeronave şi 161 de avioane de vânătoare. De asemenea, calitatea avioanelor israeliene este superioară, datorită tehnologiei avansate şi întreţinerii constante, în timp ce flota iraniană este învechită din cauza sancţiunilor internaţionale.

Forţele terestre

În ceea ce priveşte forţele terestre, Iranul are un avantaj numeric semnificativ. Iranul deţine 3.709 tancuri şi 8.577 de vehicule blindate, comparativ cu Israelul, care are 1.870 de tancuri şi 6.670 de vehicule blindate. Totuşi, calitatea şi modernizarea echipamentelor israeliene pot compensa acest dezavantaj numeric.

Forţele navale

Capacităţile navale ale Israelului sunt relativ limitate în comparaţie cu cele ale Iranului. Iranul deţine 102 nave, incluzând 29 submarine, în timp ce Israelul are 67 de nave şi nu dispune de submarine. Totuşi, Israelul compensează prin tehnologie avansată şi alianţe strategice.

Apărare şi atac

Israelul şi-a concentrat investiţiile pe sisteme avansate de apărare aeriană, cum ar fi Iron Dome, David's Sling şi Arrow, pentru a contracara atacurile cu rachete şi drone iraniene. În acelaşi timp, Israelul dezvoltă capacităţi ofensive puternice pentru a efectua contraatacuri eficiente.

Impactul economic al unui conflict armat între Iran şi Israel

Impactul economic al unui conflict armat între Iran şi Israel, susţinut de alianţele lor respective, ar fi semnificativ şi ar avea repercusiuni pe plan regional şi global. Iată câteva dintre principalele efecte economice:

1. Creşterea preţurilor din energie

- Piaţa petrolului: Iranul este unul dintre principalii producători de petrol la nivel mondial. Un conflict ar putea perturba exporturile de petrol din regiune, ceea ce este posibil să ducă la creşterea preţurilor pe pieţele internaţionale.

Clasamentul producătorilor de petrol (2024)

1. Statele Unite: 11,6 milioane de barili pe zi

2.Rusia: 10,5 milioane de barili pe zi

3.Arabia Saudită: 10,2 milioane de barili pe zi

4. Canada: 4,7 milioane de barili pe zi

5.Irak: 4,3 milioane de barili pe zi

6.China: 4,0 milioane de barili pe zi

7.Emiratele Arabe Unite: 3,0 milioane de barili pe zi

8.Brazilia: 2,9 milioane de barili pe zi

9.Kuweit: 2,6 milioane de barili pe zi

10.Iran: 2,5 milioane de barili pe zi

Iranul - în căutare de soluţii politice; o comparaţie între forţa sa militară şi cea a Israelului

- Gazele naturale: Similar cu petrolul, exporturile de gaze naturale ar putea fi afectate, ceea ce ar avea un impact asupra preţurilor şi aprovizionării globale.

2. Perturbarea rutelor comerciale

- Strâmtoarea Hormuz: Aproximativ 20% din petrolul mondial tranzitează această strâmtoare. Orice blocaj sau perturbare ar avea consecinţe severe asupra fluxurilor comerciale internaţionale şi asupra preţurilor energiei.

- Canalul Suez: Deşi mai puţin direct implicat, orice instabilitate în regiune ar putea afecta traficul prin acest canal esenţial pentru comerţul global.

3. Instabilitate pe pieţele financiare

- Volatilitatea pieţelor bursiere: Investitorii ar putea reacţiona negativ la incertitudinea şi la riscurile asociate unui conflict extins, ceea ce ar duce la scăderi ale pieţelor bursiere şi la creşterea volatilităţii.

- Refugiu în active sigure: În perioade de conflict, investitorii tind să se îndrepte către active considerate sigure, cum ar fi aurul şi obligaţiunile guvernamentale ale ţărilor stabile. Acest lucru ar putea duce la creşterea preţurilor acestor active.

4. Impactul asupra economiilor locale

- Iran şi Israel: Ambele ţări vor suferi pierderi economice directe din cauza costurilor militare şi a distrugerilor infrastructurii. Economia Israelului, dependentă de exporturi tehnologice şi turism, va fi grav afectată.

- Ţările vecine: Ţările din regiune, cum ar fi Libanul, Iordania şi statele din Golful Persic, este posibil să sufere impacte economice semnificative din cauza instabilităţii şi a refugiaţilor.

5. Costurile umanitare şi de reconstrucţie

- Refugiaţi: Un conflict poate duce la un val de refugiaţi, punând presiune pe resursele ţărilor vecine şi pe comunitatea internaţională.

- Repararea infrastructurii: După conflict, costurile de reconstrucţie a infrastructurii distruse vor fi enorme, necesitând investiţii pe termen lung şi sprijin internaţional.

6. Efectele asupra relaţiilor comerciale globale

- Sancţiuni şi embargo: Este probabil ca un conflict să ducă la impunerea de sancţiuni şi embargouri economice suplimentare asupra Iranului şi poate chiar asupra aliaţilor săi. Acest lucru ar putea afecta lanţurile de aprovizionare globale şi relaţiile comerciale.

Concluzie

Deşi, militar, Iranul are avantaje în termeni de resurse umane şi echipamente terestre, Israelul compensează prin superioritatea tehnologică, sprijinul internaţional şi un buget de apărare mult mai mare.

Aceste diferenţe sugerează că un conflict ar fi complex şi păgubitor pentru ambele părţi, cu urmări costisitoare pentru ţările din regiune, dar şi răvăşind economia mondială.

Constatările subliniază importanţa evitării unui război şi a găsirii soluţiilor diplomatice pentru menţinerea păcii în regiune, suplimentar faţă de tragedia umanitară care ar însoţi războiul.

Sursa informaţiilor:

Aceste date au fost colectate din mai multe surse de încredere, inclusiv World Population Review, DataPandas, InvestingNews, şi Global Firepower, care compilează informaţii din diverse baze de date şi rapoarte anuale ale agenţiilor energetice internaţionale (World Population Review) (Global Data and Statistics | Data Pandas) (INN) (Wikipedia) (Global Firepower).

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. Pentru a fi pace în Orientul mijlociu cred că trebuie să existe și Israelul și Palestina. Cel mai corect ar fi să se înființeze un strat federativ care să numească de exemplu REPUBLICA FEDERALĂ ISRAEL-PALESTINA . Conducerea să fie bicefală iar liderii celor două popoare componente ale federației să îndemne la pace și înțelegere. Acest aspect ar trebui să constituie baza unui tratat de pace durabil , iar marile puteri ar trebui să garanteze un astfel de proiect. In rest sunt supărat pe psdnl pentru că îmi ia 43,3% din salariu.

    1. Taxarea muncii este o formă de fiscalizare. PDL-ul lui Băsescu te taxa cu 48%.

    ... hai sa incercam sa o luam de la coada la cap ... eliminarea combustibilior fosili este imposibila ... (cu stilu asta de viata) ... ca pretext pentru a readuce fosili sub control ...

    Pe lângă avantajul tehnologic, Israel mai are... SUA.

    Iranul are Rusia, un fel de păduchi dați cu gaz. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb