Veniturile obţinute de profesori din meditaţii au reprezentat o preocupare pentru autorităţi şi nu numai. Mai mult, au fost şi subiect de dezbatere în campanii electorale prezidenţiale. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, anunţă că în viitoarea lege a Educaţiei va fi prevăzută interdicţia ca profesorii să facă meditaţii cu elevii de la clasele unde predau: "Este o chestiune de bun simţ ca un profesor să nu facă mediaţii cu propriii elevi. Pe de altă parte, meditaţiile sunt un lucru obişnuit în orice stat al acestei lumi, nu poţi împiedica un părinte să investească în educaţia propriului copil, dar trebuie respectate în acelaşi timp şi condiţiile de etică. La nivelul legii vom ridica această interdicţie - al noii legi a educaţiei care va rezulta pentru implementarea proiectului «România educată» - şi vom avea o comisie naţională de inspecţie şcolară cu prerogative de verificare a respectării normelor de etică şi deontologie". Ministrul a menţionat că din comisie vor face parte "profesori de o probitate morală şi profesională fără cusur" şi care să aibă experienţă şi în inspecţia şcolară. "După ce vom avea adoptat pachetul legislativ de bază, vom avea şi o metodologie subsecventă cu proceduri", a adăugat Cîmpeanu. Potrivit ministrului, chiar şi acum există o prevedere care interzice medicaţiile cu elevii de la clasă, în Ordinul de ministru 4831 din anul 2018, care însă nu a fost respectat. Poate legea va fi mai "impunătoare".
Pe de altă parte, Sorin Cîmpeanu, anunţă că 100.000 de elevi de şcoală primară, gimnazială şi liceu - cu excepţia celor din anii terminali -, din 329 de unităţi de învăţământ din toată ţara vor intra în programul-pilot în cadrul căruia va fi aplicată testarea standardizată. În fiecare judeţ şi în fiecare sector al Capitalei elevii din şapte şcoli vor susţine aceste teste, despre care ministrul subliniază că nu au nicio legătură cu tezele: "Sunt 329 de şcoli în care se va administra această testare standardizată, sunt şapte şcoli la nivelul fiecărui judeţ, respectiv sector din Bucureşti. Sunt şcoli care sunt în mediul rural sau în mediul urban în judeţe, sunt şcoli care sunt apreciate ca fiind bune, sunt şcoli care sunt apreciate ca fiind mai puţin bune, sunt şcoli cu profil pedagogic, deci avem un eşantion... În perioada 30 mai - 10 iunie vor fi administrate testele pentru clasele unu până la clasa a şaptea. În perioada 30 mai - 8 iunie vor fi administrate aceste teste la clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a. Începând cu perioada imediat următoare e nevoie de susţinerea competenţelor pentru examenul de Bacalaureat. Sunt exceptaţi elevii claselor terminale, a VII-a şi a XII-a". Ministrul a precizat că aproximativ 100.000 de elevi ai celor 329 de şcoli selectate la nivel naţional vor fi testaţi, testele fiind adaptate programei fiecărui an de studiu pentru limba română, matematică, pentru elevii de liceu adăugându-se istoria. Ministrul a făcut şi o pledoarie pentru testele standardizate: "Primul argument: se constituie într-un instrument, aceste testări, puternic instrument de sprijin pentru profesori şi elevi, dar sunt lucruri utile şi părinţilor. Doi: obişnuiesc elevii cu administrarea digitală, pentru că toate aceste teste vor fi administrate digital. (...) Cei mici pot să considere aceste test şi o simplă joacă, dar competenţele vor fi analizate foarte serios. Al treilea motiv: constituie bază pentru planurile de învăţare personalizate, individualizate pentru că vei vedea fiecare elev unde are puncte forte şi unde are lipsuri. Patru: se constituie într-un instrument puternic de diagnosticare a pierderilor suferite pe perioada crizei sanitare. Cinci: se constituie într-un instrument de familiarizare a elevilor cu testele PISA". Sorin Cîmpeanu a menţionat că aceste teste, care durează 30 de minute pentru elevii de şcoală primară şi 60 de minute pentru elevii mai mari, sunt o "sursă de stres minim" pentru elevi. Cîmpeanu a subliniat că testele sunt gratis, fiind puse la dispoziţie pro bono de către profesionişti din domeniul educaţiei. Ministrul a menţionat că testele nu sunt axate pe verificarea cunoştinţelor aşa cum acestea au fost memorate, ci pe verificarea competenţelor, care presupun cunoştinţe, abilităţi şi atitudini în acelaşi timp. Rezultatele testelor vor consta în "rapoarte narative, descriptive" care vor fi puse la dispoziţia profesorilor şi a părinţilor.