Mai neîncrezători ca în oricare din ultimii zece ani

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 8 iulie 2010

Indicele de încredere a populaţiei măsurat de Barometrul de Încredere a Consumatorului realizat de GfK a înregistrat, în luna iunie, cea mai mare scădere din ultimii zece ani, atingând 79%, faţă de 40% în urmă cu doi ani. Această stare accentuată de pesimism se datorează, în cea mai mare măsură, programului guvernamental de austeritate, care a dus la deteriorarea situaţiei economice generale, resimţită de peste 90% din populaţia ţării. Româ­nii sunt destul de pesimişti şi atunci când vine vorba de viitor. Astfel, 78% dintre aceştia nu se aşteaptă ca situaţia să se îndrepte din punct de vedere economic în perioada următoare, ci din contră.

Dacă în iunie 2009, trei din zece persoane chestionate credeau că situaţia financiară a familiei lor se va înrăutăţi în următoarele 12 luni, la diferenţă de un an acest procent a crescut la mai mult decât dublu, 65% dintre ei declarând acelaşi lucru. Numai 6% speră ca situaţia lor să se îmbunătăţească în următorul an şi 23% se aşteaptă să rămână la fel ca în prezent. Atunci când compară starea lor financiară prezentă cu cea de acum un an, 68% dintre cei chestionaţi afirmă că aceasta s-a degradat şi doar 5% din respondenţi trăiesc mai bine decât în 2009.

În directă legătură cu situaţia financiară este şi încrederea în stabilitatea locului de muncă, scăzută şi ea semnificativ faţă de anii de dinaintea crizei. Majoritatea (85%) anticipează o creştere a şomajului şi numai 4% sunt optimişti în această privinţă.

Pentru 8 din 10 români, perioada pe care o traversăm este un obstacol în calea economisirii. Mai mult, nici următorul an nu pare să fie unul favorabil punerii banilor deoparte, pes­te 85% spunând că nu intenţionea­ză să facă acest lucru. Principalele cauze, în acest sens, sunt evoluţia preţurilor şi a ratei şomajului. Peste două treimi dintre români estimează o creştere a inflaţiei în 2010 şi prima jumătate din 2011, în vreme ce un procent relativ asemănător a remarcat că ultimul an a adus preţuri mai mari la majoritatea produselor. În cea­laltă extremă, doar unul din zece români speră la o scădere a preţurilor în următoarea perioadă.

În acest context al adâncirii crizei economice, achiziţiile de case ori maşini nu intră deloc la capitolul priorităţi de investiţie pentru români. De altfel, intenţia scăzută privind cumpărarea acestor bunuri s-a menţinut constantă în ultimele 9 luni, 91% şi, respectiv 87% declarând în luna aprilie că este foarte puţin probabil să îşi ia o locuinţă sau un autoturism în următorii doi ani. Mai mult de trei sferturi dintre cei chestionaţi nu consideră că este o perioadă favorabilă pentru cheltuirea unor sume importante, nici pentru renovarea casei.

Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK Româ­nia. Datele sunt reprezentative pentru populaţia României cu vârsta minimă de 15 ani, eşantionul fiind de 1000 de persoane intervievate în fiecare lună.

GfK România este institutul numărul unu de cercetare de piaţă din ţara noastră.

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb