Partidele politice au cheltuit pe mediatizarea în presă şi pe propagandă politică 49% din fondurile primite de la bugetul de stat, reiese din analiza efectuată de Expert Forum cu privire la subvenţiile alocate partidelor politice de către Autoritatea Electorală Permanentă în primele şase luni din 2023.
Potrivit datelor prezentate de sursa citată, partidele politice au primit în primul semestru de la AEP 125 milioane lei şi au cheltuit 118 milioane lei. Din cei 118 milioane lei cheluiţi de partidele politice, cei mai mulţi bani s-au dus către presă. Vorbim despre contracte de aproape 58 de milioane de lei (vreo 12 milioane de euro), adică 49% din totalul cheltuielilor, ceea ce reprezintă o creştere semnificativă comparativ cu cele 24 milioane lei cheltuite cu presa în semestrul I din 2021 şi 47 milioane lei cheltuite în semestrul I din 2022.
În ceea ce priveşte relaţia financiară cu mass-media în primul semestru din 2023, PSD cu 27,4 milioane lei şi PNL cu 22,4 milioane lei reprezintă cei mai mari contributori financiari politici ai unor ziare, reviste, posturi de radio, posturi TV sau site-uri de ştiri. Pe locul al treilea se situează USR, cu 7,1 milioane lei alocaţi presei, urmată de PMP care nu a atins încă un milion lei, virând către mass-media numai 971.000 lei.
Din păcate, EFOR a constatat că transparenţa cheltuielilor pentru presă rămâne defectuoasă, iar proiectul propus în Parlament de PSD, care ar fi definit publicitatea politică, nu a fost aprobat în Senat şi de aceea nu deţine toate datele cu privire la toate partidele care primesc subvenţii din partea statului.
În acest an, partidele politice vor primi în total 258 milioane de lei din bani publici, iar în primul semestru AEP a transferat către partidele politice următoarele sume:
- PSD - 48,2 milioane lei
- PNL - 40,8 milioane lei
- USR - 22 milioane lei
- AUR - 9,7 milioane lei.
- PMP - 2,5 milioane lei
- Pro România - 1,8 milioane lei.
Ultimele două sunt partide neparlamentare.
EFOR a constatat că majoritatea partidelor au cheltuit aproape tot ce au primit în primele 6 luni de la stat sau chiar mai mult (din economii).
PSD a cheltuit 85%, PNL 81%, USR - 104%, PMP - 132%, AUR - 131%, iar Pro România - 243%.
După cheltuielile făcute cu mass-media, la care putem adăuga procentul de 1% cheltuieli cu producţia şi realizarea de clipuri electorale, pentru a duce la 50% totalul cheltuielilor de mediatizare, urmează cheltuieli pentru bunuri mobile şi imobile (10%), personal (9%), consultanţă politică (7%) şi activităţi cu caracter politic (5%).
În ceea ce priveşte restul de cheltuieli, se remarcă USR care rămâne partidul care cheltuie cel mai mult pentru personal - 4,9 milioane lei comparativ cu 3,2 milioane lei la PSD şi 1,5 milioane lei la PNL.
În ceea ce priveşte AUR, formaţiunea politică al cărei şef este George Simion, a cheltuit cei mai mulţi bani - aproximativ 12 milioane lei - pentru autovehiculele folosite în caravana medicală.
EFOR a mai observat că unele partide au început campania electorală pentru 2024 destul de devreme. Printre acestea se numără AUR, care a făcut achiziţii din bani publici, pentru activităţi cu un puternic caracter propagandistic, cum este caravana medicală, dar care a achiziţionat şi 20 microbuze pentru elevi, pentru a le dona comunităţilor locale.
"Nu cunoaştem la acest moment sursa finanţării acestei achiziţii, însă dacă sunt fonduri publice, AUR nu poate dona aceste microbuze, întrucât ar fi contrar legislaţiei în vigoare", precizează cei de la EFOR.
Ei arată că şi social-democraţii au început o campanie electorală sub acoperire, prin meditaţii acordate elevilor sau consultaţii oftalmologice, activităţi care se desfăşoară în sedii de partid sau în spaţii marcate cu sigla partidului, dar sursa citată precizează că activităţile respective nu sunt finanţate din subvenţia de stat.