Nivelul de utilizare a plăţilor digitale în România se situează la 44 de puncte din 100, conform Indicelui Plăţilor Digitale, raport dezvoltat de Mastercard, care analizează evoluţia plăţilor digitale la nivel naţional.
"Cardurile au început să preia din cota de piaţă a plăţilor în numerar şi, odată cu o bază mai largă de utilizatori, se conturează şi direcţia pentru comportamentul pieţei la nivel general. Cu toate acestea, progresul este lent şi este nevoie de eforturi susţinute pentru ca românii să prefere metodele digitale, în defavoarea plăţilor în numerar. Asigurarea infrastructurii necesare de acceptare şi plată este o condiţie prealabilă, dar factorul principal în încurajarea utilizării soluţiilor digitale este asigurarea unui flux continuu de informare. Cu cât oamenii acumulează mai multe cunoştinţe cu privire la soluţiile de plată digitale, cu atât se vor simţi mai în siguranţă şi, atunci, vor decide să le utilizeze - iar odată ce se vor convinge de avantaje, le vor transforma într-un gest firesc, zilnic", a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager Mastercard România şi Croaţia.
Sub-indicele Utilizare urmăreşte două componente: utilizarea plăţilor fără numerar şi rata de adoptare a soluţiilor de plată, fiecare cu o pondere egală în punctajul final.
Utilizarea plăţilor fără numerar
Componenta Utilizarea plăţilor fără numerar analizează performanţa generală a plăţilor digitale, în raport cu numerarul, şi a obţinut 51 de puncte din 100. Rezultatul este susţinut de cele mai recente date disponibile pentru Romania, care arată că deşi proporţia populaţiei bancarizate era de 69%, nu toţi valorifică oportunităţile, inovaţiile şi soluţiile noi oferite pe piaţă.
Factorii sunt multipli şi includ percepţia legată de siguranţa utilizării metodelor de plată digitale, faptul că unii comercianţi încă nu acceptă plăţi cu cardul şi preferinţa multor angajatori de a acorda salariul în numerar. Jumătate dintre salariaţi primesc salariul în numerar, ceea ce creşte şi şansele ca aceştia să folosească mai ales numerarul pentru cumpărături şi plăţi. Procentul este, practic, neschimbat din 2021, în ciuda creşterii de 9 puncte a populaţiei bancarizate, de la 60% la 69%. Este de aşteptat ca odată cu creşterea numărului de consumatori care încasează salariul sau venitul în cont să crească şi utilizarea soluţiilor de plată digitale pentru cumpărături în magazine fizice sau online, achitarea facturilor la utilităţi sau alte tipuri de plăţi cotidiene pentru care încă este preferat numerarul.
Rata de adoptare a soluţiilor de plată
Componenta Rata de adoptare a soluţiilor de plată arată cât de bine s-au adaptat consumatorii din România la soluţiile de plată inovatoare şi în ce măsură utilizează aceste soluţii. În 2022, aceasta a obţinut 36 de puncte din 100, rezultat ce indică faptul că o parte din infrastructura existentă este încă insuficient utilizată.
Soluţiile contactless, atât ATM, cât şi POS, sunt din ce în ce mai populare datorită simplităţii şi eficienţei lor. Rata de utilizare a bancomatelor contactless a crescut cu 2 puncte, până la 4%, reflectând limitările de infrastructură, întrucât proporţia de ATM-uri contactless din total ATM-uri este redusă în România. Pe de altă parte, plăţile contactless la POS domină piaţa: 92% din tranzacţiile POS au fost contactless în 2022, în creştere faţă de 2021.
În 2022, 11% din tranzacţiile din România au fost efectuate utilizând portofele digitale, o creştere de 4 puncte faţă de 2021. Rezultatul reflectă o mai mare deschidere din partea consumatorilor, pe măsură ce mai mulţi emitenţi oferă Apple Pay şi Google Pay sau îşi creează propriile portofele.
Numărul tranzacţiilor electronice cu carduri de tip voucher înregistrate în România în 2022 a fost de cinci ori mai mare decât în 2020. Această creştere a fost determinată de accelerarea plăţilor electronice în perioada pandemiei şi a sporirii procentului de adoptare a metodelor de plată digitale, inclusiv a voucherelor emise electronic (tichete de masă, tichete cadou, tichete de vacanţă, tichete culturale, tichete sociale).
Dintre dispozitivele preferate de români pentru a efectua achiziţii online, smartphone-ul rămâne pe primul loc. În 2022, mai mult de 7 din 10 români au folosit un telefon mobil pentru a achita online comparativ cu un computer de tip desktop (circa 3) sau o tabletă (mai puţin de 1 din 10).
În 2022, datele cardurilor au fost stocate online pentru 68% din achiziţiile online, în timp ce în 2021 nivelul a fost de 62%, rezultând astfel un trend ascendent, prin creşterea cu aproape 10%.