Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a atras atenţia asupra nivelului ridicat de analfabetism funcţional din România, în special în rândul absolvenţilor de liceu, subliniind necesitatea reformării planurilor-cadru pentru învăţământul liceal. Ministrul a abordat subiectul în cadrul unei dezbateri regionale organizate la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi.
• Impactul asupra societăţii
Daniel David a evidenţiat faptul că, deşi elevii din România au un nivel de inteligenţă şi creativitate comparabil cu cel al tinerilor din ţările vestice, sistemul de învăţământ nu reuşeşte să le dezvolte competenţele necesare pentru viaţa profesională şi socială: "Nivelul de analfabetism funcţional în diverse domenii şi competenţele absolvenţilor de liceu arată foarte, foarte rău. Este de netolerat pentru o ţară care are ambiţii în educaţie".
Acesta a menţionat că modelele educaţionale folosite în ultimele două decenii au eşuat, contribuind la o creştere îngrijorătoare a analfabetismului funcţional şi a pseudo-cunoaşterii.
• Reforma planurilor-cadru pentru liceu
Ministrul a subliniat că reforma planurilor-cadru este esenţială şi că trebuie realizată printr-un efort colectiv: "Modelele pe care le avem nu mai pot funcţiona. Avem nevoie de analize, simulări şi propuneri noi, astfel încât să ajungem la un sistem educaţional care să fie acceptat de elevi, profesori şi părinţi". Acesta a precizat că ministerul este deschis la dialog şi la propuneri concrete, subliniind că dezbaterea privind noul curriculum nu este doar o formalitate, ci un proces real de consultare publică.
• Dezbateri naţionale pentru noul curriculum liceal
Evenimentul de la Iaşi face parte dintr-o serie de dezbateri regionale privind proiectele de planuri-cadru pentru învăţământul liceal, lansate în consultare publică de Ministerul Educaţiei. Aceste dezbateri au fost deja organizate la Bucureşti şi Cluj-Napoca şi vizează implicarea actorilor educaţionali în conturarea unui sistem de învăţământ adaptat cerinţelor actuale. Reforma propusă de Ministerul Educaţiei va avea un impact direct asupra structurii şi conţinutului învăţământului liceal, având ca obiectiv îmbunătăţirea competenţelor absolvenţilor şi reducerea nivelului de analfabetism funcţional din România.
Opinia Cititorului