Mediul urban se transformă, indiferent de modul în care noi alegem să contribuim la dezvoltarea lui. În ultimii ani, oraşele mari şi aglomerate au descoperit importanţa iniţiativelor care au deschis străzile şi au extins accesul pietonal în timpul weekendului, fiind primite cu multă apreciere din partea locuitorilor. Bucureştiul, prin iniţiativa Străzi deschise, ne-a ajutat să vedem ce înseamnă să avem un oraş cu mai puţine maşini, aer mai curat şi mai mult spaţiu pentru pietoni.
Traficul intens sufocă şi aglomerează comunităţile, indiferent de mărimea lor, iar oamenii resimt zi de zi efectele în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi, Braşov, Botoşani, Arad, Piatra Neamţ sau Târgu Jiu. Investiţiile în sustenabilitate sunt esenţiale pentru România, motiv pentru care şi în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) fondurile alocate pentru tranziţia verde se află în primul pilon. Administraţiile locale nu trebuie decât să propună şi apoi să implementeze proiecte de infrastructură verde, cum sunt pistele de biciclete şi trotinete, care să transforme oraşele în spaţii prietenoase cu mediul şi să îmbunătăţească traficul şi, implicit, viaţa locuitorilor. Întotdeauna, accesul la alternative verzi de transport este o soluţie din care toate părţile implicate au de beneficiat.
În ciuda faptului că trotinetele electrice sunt privite mai mult ca nişte mijloace de agrement sau de transport la final de săptămână, datele statistice dezvăluie o tendinţă de creştere a popularităţii lor în rândul celor care le folosesc aproape zilnic pentru deplasare. Aşadar, trotinetele nu mai reprezintă de mult doar un mijloc de agrement, ci sunt utilizate pentru a înlocui alte modalităţi de transport. În ultimul an, vânzările de trotinete electrice private au crescut foarte mult, iar cifrele publicate doar de retailerii online ne spun că românii cumpără, anual, aproximativ 50.000 de trotinete electrice, adică mai mult decât totalul trotinetelor puse la dispoziţie de toţi operatorii de servicii de sharing, pe toată suprafaţa României.
Deşi servesc aceloraşi scopuri, există totuşi diferenţe importante între trotinetele în regim public de închiriere şi cele private. De exemplu, trotinetele Bolt includ o serie de tehnologii care previn condusul nesăbuit sau deplasarea în tandem. În plus, se asigură că viteza de deplasare este limitată şi în acord cu legislaţia în vigoare, că acestea nu pot fi conduse prin orice zonă din oraş şi, totodată, că sunt protejate prin două tipuri de asigurare. Utilizatorii de trotinete electrice Bolt sunt obligaţi să respecte legislaţia prin intermediul funcţionalităţilor implementate constant în aplicaţie, care au rolul de monitorizare a comportamentului pe toată durata folosirii şi parcării trotinetei.
Trotinetele electrice în sistem public partajat reprezintă o soluţie verde pentru mobilitatea urbană, oferind numeroase beneficii atât pentru utilizatori, cât şi pentru comunităţile locale. Conform unui sondaj intern realizat de Bolt, aproximativ 40% dintre călătoriile cu trotineta electrică sunt folosite pentru a face conexiunea cu transportul public. Aceasta serveşte drept soluţie de deplasare pe primul sau ultimul kilometru, conectând staţia de autobuz, tramvai, metrou cu destinaţia finală sau punctul de plecare al călătoriei. Tendinţa aceasta dovedeşte faptul că trotinetele sprijină şi alte opţiuni de mobilitate durabilă. De asemenea, sunt silenţioase şi, atunci când înlocuiesc călătoriile cu maşina, permit rezolvarea problemei zgomotului în oraş.
În al doilea rând, trotinetele electrice contribuie la reducerea costurilor zilnice de transport şi la decongestionarea traficului. Ele oferă o alternativă eficientă la maşina personală, ceea ce le permite locuitorilor să navigheze rapid prin traficul urban dens şi să evite problemele asociate cu parcarea, care este adesea costisitoare şi dificil de găsit în centrul oraşelor. Mai mult, studiile arată că peste 30% dintre călătoriile cu maşina în Europa sunt pe distanţe de sub 3 km, iar trotinetele electrice pot servi ca o opţiune mai rapidă şi mai puţin stresantă pentru aceste deplasări scurte.
Un alt punct important este impactul pozitiv asupra mediului. Trotinetele electrice sunt propulsate de energie electrică şi nu emit gaze de eşapament sau alte substanţe poluante, iar utilizarea lor contribuie atât la reducerea poluării. De exemplu, trotinetele Bolt au ajutat la evitarea emisiilor de peste 2,4 milioane de kg de dioxid de carbon în Europa în 2022. Această cantitate este echivalentul a 18,5 milioane de pungi de plastic de unică folosinţă sau a 2600 de zboruri dus-întors de la Paris la New York.
În final, accesibilitatea şi siguranţa sunt aspecte cheie ale trotinetelor electrice. Acestea sunt uşor de închiriat prin intermediul unei aplicaţii, sunt dublu asigurate şi includ tehnologii care promovează responsabilitatea în trafic. Viteza lor este limitată la 25 km/h, iar în unele zone urbane aceasta este redusă şi, mai mult, până la 15 km/h sau chiar mai puţin în anumite zone pietonale - pentru a îmbunătăţi siguranţa tuturor participanţilor la trafic -, iar sistemul de evaluare a comportamentului contribuie la reducerea incidentelor. În plus, utilizarea lor reduce nevoia de spaţii de parcare, eliberând oraşul pentru plimbare şi acces pietonal în zonele din centru.
Investiţia în sistemele publice de închiriere a trotinetelor electrice şi în infrastructura necesară pentru acestea poate transforma modul în care ne deplasăm în oraşe, oferind o alternativă curată, eficientă şi sustenabilă, care corespunde nevoilor actuale şi viitoare ale mobilităţii urbane.
(C)
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.03.2024, 13:59)
Dar nu se gândesc la trotinete pentru oameni în vârstă. Lasă să ajungă și ei bătrâni și sa și rupă gatul pe trotinete.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.03.2024, 18:22)
nu este o investitie pe termen lung!
este o investitie pe termen mediu… cad de mediu?! cam cat ciclul de someri tineri si tineri mutati la adulti someri…
s c c r e t