Legislaţia achiziţiilor şi procedurile de eliberare a avizelor vor fi modificate în perioada următoare pentru a facilita dezvoltarea infrastructurii şi realizarea proiectelor din acest domeniu, a afirmat, ieri, vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor şi Infrastructurii. Modificările legislative în privinţa contractelor de infrastructură vor fi împărţite în trei mari capitole: licitaţie, implementare, avizare.
Legat de faza de licitaţie, Ministerul Transporturilor doreşte eliminarea întârzierilor artificiale în evaluarea ofertelor şi stabilirea unui singur termen limită pentru răspunsul către ofertanţi privind documentele justificative, în condiţiile în care la ora actuală sunt două etape, motiv pentru care de multe ori trebuie amânate termenele limită. Se mai doreşte eliminarea ofertelor nejustificat de mici, care duc la blocarea proiectelor, şi eliminarea blocajului contractelor în faza de implementare din cauza creşterii preţurilor, precum şi eliminarea contestaţiilor nejustificate.
În ceea ce priveşte faza de implementare efectivă a proiectelor, Sorin Grindeanu a spus că există "un anumit şantaj pe care o parte dintre antreprenori îl fac asupra autorităţii contractante", precum şi "termene extrem de lungi legate de justiţie, aproape imposibilitatea unei autorităţi contractante să rezilieze un contract".
"Atunci când venim cu o notificare, două, trei şi cel cu care ai contractul nu se conformează termenilor contractului pe care l-a semnat, să poţi să reziliezi rapid, iar în aproximativ 3 luni şi jumătate, maximum, să poţi să-l înlocuieşti", a precizat Sorin Grindeanu, una dintre modificările legislative dorite.
El a arătat că e nevoie şi de eliminarea solicitărilor depuse chiar la începutul contractelor şi introducerea unor ordine de începere separate pentru faza de proiectare şi pentru faza de execuţie, astfel încât antreprenorul să nu mai poată să pretindă cheltuieli suplimentare pe motiv că şi-a mobilizat resursele.
"În acest moment, 80% din ceea ce înseamnă implementarea unui proiect este consumat ca timp cu tot ceea ce înseamnă haosul provocat de încrengătura legilor şi a cadrului legal din România şi 20% cu implementarea efectivă a proiectului. (...) Provocarea pe care mi-o propun pentru acest mandat este să clarific, să înlesnesc şi să grăbesc implementarea lucrărilor de infrastructură", a adăugat Sorin Grindeanu.
Pentru faza de avizare se intenţionează eliminarea "timpilor morţi" provocaţi de birocraţia excesivă în domeniul exproprierii terenurilor deţinute de autorităţile publice locale.
"Faza de avizare, de asemenea, ocupă foarte mult timp. Ne duce în situaţii în care facem corespondenţe interminabile cu diverse autorităţi, fie că vorbim de autorităţi locale, fie că vorbim de autorităţi centrale şi care pot să te ducă, la un moment dat, în termene de aproximativ doi ani de corespondenţă. Şi aici vom merge pe următorul principiu: se dă un termen de 15 zile calendaristice, prin care să ceri avize; dacă după 15 zile nu există niciun fel de semne de întrebare sau clarificări venite dinspre acea autoritate, se aprobă tacit. Dacă există anumite clarificări, ele vor fi date în termen de cinci zile şi am terminat. Deci, intră acea procedură de aprobare tacită", a spus Sorin Grindeanu.
Ministrul Infrastructurii şi Transporturilor a reiterat ţinta asumată pentru anul în curs, conform căreia, până la finalul lunii decembrie să fie semnate contracte de aproximativ 10 miliarde de euro.