Pierderea de către Curtea de Conturi a dreptului de a controla procedurile prin care Fondul Proprietăţii de Stat (FPS) derula procesul de privatizare este una dintre cauzele pentru care aproape 70% din privatizări au fost un eşec, a afirmat, ieri, fostul premier Nicolae Văcăroiu şi fost preşedinte al Curţii de Conturi în perioada 2008 - 2017, în cadrul conferinţei internaţionale "Curtea de Conturi a României - Digitalizare în audit".
"În toată această istorie, până la reînfiinţare, Curtea de Conturi s-a confruntat pe parcurs cu încercări de amestec al politicului în activitatea Curţii de Conturi sub diferite forme. Şi pot să vă spun, cu sinceritate, că acest lucru din păcate a cam continuat şi după reînfiinţarea Curţii de Conturi. Practic, Curtea de Conturi faţă de formula iniţială, cuprinsă în Legea 94/1992, au apărut tot felul de intervenţii, prin intermediul bineînţeles al Parlamentului prin care, într-o perioadă dificilă, spre exemplu, ca să luăm şi nişte exemple, Curtea de Conturi în 1997 a pierdut dreptul de a controla, de a verifica procedurile prin care Fondul Proprietăţii de Stat derulează procesul de privatizare, iar doi ani mai târziu, în 1999...Curtea de Conturi a primit interdicţie de a mai face control asupra privatizărilor. A fost o lovitură extrem de dură, ţinând seama de sursele financiare care erau în joc, ale statului. Şi ca să nu vorbim aşa general, efectul îl regăsim acum în diferite analize macroeconomice care se fac cu privire la privatizare. În primul rând, ca să fie foarte clar, aproape 70% din privatizări au fost un eşec. Am pierdut foarte multă industrie bună. Vă pot vorbi două săptămâni, dacă vreţi, pentru fiecare obiectiv în parte. Am vândut la preţuri simbolice", a declarat Nicolae Văcăroiu, citat de Agerpres.
Potrivit sursei citate, fostul preşedinte al Curţii de Conturi a dat exemplul societăţii IMGB, care era evaluată în 1994 la preţul de piaţă de peste 2 miliarde euro şi care s-a vândut cu 500.000 dolari.
"S-a distrus totul. Tot ce s-a făcut acolo s-a făcut pe licenţe plătite din greu de statul român, cu dotări de excepţie. Licenţa era în primul rând pentru turbinele 500 MW folosite la Porţile de Fier I şi II şi funcţionează şi acum. Era o licenţă franceză, care a costat extrem de mult. Toată dotarea tehnică a uzinei era făcută cu produse japoneze, mai ales strungurile de mare precizie. 12 milioane dolari costa numai un singur strung", a afirmat Nicolae Văcăroiu.
El a susţinut că, deoarece Curtea de Conturi nu a mai avut acces să controleze modul în care se fac privatizările, au început abuzurile şi corupţia la nivel mare.
"Am reuşit «performanţa», per ansamblu, ca, în cele peste 7.500 de societăţi care au fost privatizate şi care aveau o valoare de piaţă de circa 350 miliarde dolari, statul român să încaseze 9 milioane dolari. Acesta este «succesul» şi sunt convins că, în cazul în care Curtea de Conturi ar fi fost prezentă, ar fi acţionat, se stopau multe din aceste nereguli. În fond, erau rolul şi atribuţiile Curţii de Conturi, care era responsabilă de modul de utilizare a banului public", a spus Nicolae Văcăroiu.
Fostul preşedinte al Curţii de Conturi s-a arătat nemulţumit şi de faptul că secţia jurisdicţională şi controlul preventiv au fost desfiinţate.
"A venit unul şi a lansat în Parlament: «Domnul, Curtea asta de Conturi...ei centrează, ei dau cu capul», neînţelegând că secţia jurisdicţională avea statutul profesional pe care îl are orice instanţă din România. Este coordonat profesional de către Ministerul de Justiţie şi, mai mult de atât, cei care erau nemulţumiţi de hotărârea dată la secţia jurisdicţională se puteau adresa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Asta nu putem spune că nu ne-a afectat. Şi, din cauza asta, domnul Busuioc are o muncă grea şi are forţa să o facă, mai ales că este jurist. Nu ştiu dacă lucrurile o să intre sau nu în normalitate. Eu pot să vă spun că în fiecare an făceam două rapoarte la Parlament şi la Ministerul Justiţiei pentru reînfiinţarea secţiilor specializate prevăzute în Constituţie. Nu poţi să pui un judecător de divorţuri să discute un litigiu financiar şi să ia o hotărâre dreaptă", a atras atenţia Nicolae Văcăroiu, potrivit sursei citate.
El a mai arătat că, din prejudiciul de peste 8 miliarde euro constatat de Curtea de Conturi în perioada 2008-2017, statul a recuperat doar 6%.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2022, 13:09)
Uite ma aici furt la care romanul tace si politicul a furat si a distrus in voie. Metoda securista de a arata ca o companie este gaura neagra a economiei a tinut. Asa au facut acum cu Termocentrala Mintia vanduta pe nimic la arabi. Seful ANAF si Ministerul Energiei au aceeasi placa securista cu datoriile. De fapt seful ANAF recunoaste ca 500.000 de persoane in 5 ani au furat statul roman cu 20 de miliarde de euro, imens. Uitati aici jaf in loc de 350 miliarde de dolari am luat 9 milioane de dolari pe companiile noastre, restul a intrat in buzunarele strainilor si al mafiotilor din tara. Pentru asta sunt pusi la conducerea Romaniei de fortele straine numai politicieni care le servesc interesul. Toti politicienii din Romania nu servesc interesele poporului roman, ci servesc interese straine. Armata, SRI, DNA, DIICOT, procurorii, judecatorii si politicienii au tra.dat poporul roman.
2. Inca un exemplu ca a fost intentie (competenta
(mesaj trimis de Popa L în data de 09.09.2022, 14:08)
Inca un exemplu ca a fost intentie (competenta ) intervenind in mecanismele de control ale statului ! De vreme ce s a modificat legislatia si organizarea Curtii de conturi astfel ca sa nu existe raspundere ulterioara . Asa ceva nu se putea face decat de cei care stiau si voiau sa evite controlul legal privind procedurile si evaluarile privatizarilor ,si de la nivel inalt si prin Parlament . Nu reiese daca la acest moment macar s a refacut organizarea si legislatia Curtii de Conturi ,ceea ce iarasi ar ridica mari semne de intrebare !Dar ce s a putut in perioada tranzitiei nu mai e fezabil azi ,politicul mai bine echipeaza Curtea de conturi cu puteri maxime ,pt ca acest control (chiar daca post factum ) este cel care poate proteja si averea statului si chiar si guvernantii . Pentru ca ,daca se stie ca urmeaza control si consecinte severe ,se limiteaza lobby si coruptia de tip Middle East ,si astfel politicienii sunt feriti de propunerile de trafic de influenta .
3. Prea târziu
(mesaj trimis de Oarecare în data de 09.09.2022, 15:16)
S-a plecat în 1990 cu următoarele lozincil muncitorești la manifestațiile feseniste, scandate de teama de privatizare și de pierderea locurilor de muncă:
"Nu ne vindem țara"
"IMGB face ordine"
Se făcea atâta mișto în perioada aia de ele și s-a ajuns ușor ușor la vânzarea totală. Nu a rămas mai nimic. Distrugere ca după trei războaie mondiale unul după altul.
Văcăroiu trebuie că stie ce spune apropos de cele 7.500 întreprinderi privatizate, distruse sau vândute pe nimic, că doar a fost prim ministru la începuturile privatizării în masă.
Irina Loghin știe sigur, că era în Parlament când a spus "Arestati-l pe Rasdaq";))