Aproape 8 milioane de călătorii cu mijloacele STB au fost plătite, în 2023, prin SMS la numărul unic #7458. În 2024, media lunară a crescut, ajungând la un record de peste 800.000 de plăţi în luna martie a acestui an. Alte aproape 3 milioane de tranzacţii prin #7458 au vizat plata parcării în capitala României.
Bucureştiul este una dintre cele doar 15 capitale ale ţărilor UE (din 28) în care plata călătoriilor cu mijloacele de transport în comun supraterane se poate face prin SMS, fără a fi nevoie de descărcarea unei aplicaţii sau de plata imediată, prin card. Este un avantaj de care bucureştenii, sau cei care vizitează capitala, profită din ce în ce mai mult, după cum arată datele consultate de ARSC.ro.
Concret, în 2023 s-au făcut aproximativ 8 milioane de plăţi prin acest sistem, cu o medie lunară de peste 600.000 de tranzacţii, iar în 2024 numărul plăţilor a crescut substanţial, ajungând la un vârf de peste 800.000 în luna martie. Acelaşi număr unic, poate fi folosit în Bucureşti, de această dată la fel ca în aproape toate capitalele UE, şi pentru plata parcării. La acest capitol, în 2023 s-au efectuat aproape 3 milioane de tranzacţii, iar doar în martie 2024 s-au înregistrat aproape 330.000 de plăţi. Tot prin SMS la numărul #7458 se poate plăti şi trenul care leagă Gara de Nord cu Aeroportul Otopeni.
Spre deosebire de celelalte metode de plată a călătoriei cu STB sau a parcării, plata prin SMS vine cu avantaje certe, mai ales într-o ţară în care nivelul de alfabetizare în domeniul noilor tehnologii este printre cele mai mici din UE, scepticismul populaţiei în ceea ce priveşte siguranţa plăţilor cu cardul este ridicat, iar infrastructura în acest sector este încă precară. În primul rând, aşa cum arătam şi mai sus, nu este nevoie de descărcarea unei aplicaţii specifice (aşa cum este cazul în multe alte capitale), motiv pentru care cei care achită călătoria prin SMS nu au nevoie de telefoane performante şi nici măcar de internet. De precizat că plata prin SMS se poate face şi cu ajutorul unor aparate dotate cu cartelă pre-pay.
În al doilea rând, având în vedere programul casieriilor STB (închise noaptea şi în week-end), plata prin SMS este o metodă prin care poţi evita amenzile, chiar şi fără a avea un abonament lunar sau cu altă durată. Nu în ultimul rând, plata prin SMS vine cu o "perioadă de graţie" pentru cel care o utilizează, pentru că plata călătoriei se va face împreună cu următoarea factură pentru abonamentul de telefonie, adică la interval de aproximativ o lună.
Acest ultim avantaj este evident mai ales atunci când este vorba despre plata parcării, având în vedere că, în Bucureşti, costul orar mediu este de 5 lei, ceea ce poate genera cheltuieli notabile pentru cei care, de exemplu, vin des în Bucureşti, fără a locui aici. Ca şi în cazul transportului în comun, plata parcării prin această metodă te scuteşte de problemele care pot apărea cu găsirea unui "parcometru" sau cu instalarea unei aplicaţii dedicate, care uneori poate să nu funcţioneze şi care oricum presupune debitarea unui card, deci inclusiv introducerea datelor bancare.
O analiză ARSC relevă că în capitale europene cunoscute, unde plata călătoriei nu se poate face prin SMS, achiziţionarea biletelor este de multe ori un demers dificil sau suprataxat. Site-urile de specialitate din Spania, de exemplu, scriu că în Madrid, unde sistemul de transport public este unul masiv şi alambicat, cumpărarea biletelor pentru rute specifice este foarte complicat, atunci când se utilizează aplicaţia pusă la dispoziţie de operatorul public şi vine cu costuri suplimentare atunci când biletul se achiziţionează direct din autobuz sau tramvai sau când se apelează la intermediari. Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în Budapesta, de exemplu, unde, dacă biletul nu este achiziţionat de la un automat al operatorului, va fi cu până la 20-25% mai scump, cumpărat direct din mijlocul de transport în comun. Şi exemplele pot continua.
Pe de altă parte, este de remarcat că în oraşe recunoscute pentru organizarea bună, cum sunt capitalele ţărilor nordice membre UE sau Amsterdam, plata biletelor prin SMS este o opţiune validă şi utilizată frecvent.
Venituri pentru STB şi pentru administratorii parcărilor. Poate funcţiona numărul unic ca un veritabil City Card pentru Bucureşti?
Plata prin SMS vine cu avantaje şi pentru autorităţile publice. Pe un calcul aproximativ, cele circa 8 milioane de călătorii cu STB plătite prin SMS în perioada ianuarie 2023-decembrie 2024, au adus spre 10% din încasările STB. Aceasta în condiţiile în care estimăm încasările STB din 2023 la circa 260 de milioane de lei, adică 53 de milioane de euro, şi considerăm că fiecare tranzacţie prin SMS a fost făcută la nivelul minim, doar pentru 90 de minute de călătorie, la preţul de 62 de eurocenţi. Dacă veniturile STB s-au menţinut la nivelul din 2022, adică puţin peste 240 de milioane de lei, deci 48 de milioane de euro, iar media per tranzacţie prin SMS ar fi spre un euro (având în vedere că abonamentul de o zi este 1,5 euro), ar rezulta că doar din SMS au venit peste 16% din încasări. În ceea ce priveşte parcările, este greu de estimat contribuţia plăţilor prin SMS, având în vedere că schimbările privind sistemul de taxare sunt relativ recente, iar datele raportate de Primărie sunt puţine. Totuşi, ştim că au fost 3 milioane de plăţi prin SMS care, dacă s-ar fi făcut doar pentru o oră, ar însemna circa 15 milioane de lei.
Dar ar putea sistemul de plată prin SMS să fie extins şi la alte servicii? Cu siguranţă că da, iar acest lucru este demonstrat inclusiv de faptul că se fac deja plăţi prin SMS pentru taxe şi impozite, roviniete, amenzi şi altele, la nivel naţional. În particular pentru Bucureşti, numărul unic ar putea funcţiona ca un City Card, mai uşor de folosit. Un prim pas ar putea fi utilizarea acestui serviciu pentru plata călătoriilor la metrou, având în vedere că Metrorex nu a implementat momentan această modalitate de plată.
Apoi, pe un model pe care mulţi dintre noi l-am experimentat în oraşe celebre, la Viena, Londra, Roma sau Barcelona, care au carduri dedicate, ar putea include abonamente pentru muzee, grădini zoologice sau botanice şi chiar reduceri pentru anumite restaurante simbol. Un astfel de produs integrat ar fi util nu doar turiştilor ci şi bucureştenilor. Gândiţi-vă cum ar fi să puteţi plăti prin SMS intrarea la muzeu copilului dumneavoastră adolescent. Dezvoltarea sistemului ar putea aduce beneficii şi sectorului privat, prin parteneriate cu restaurante, baruri sau hoteluri.
1. Nu recomand aceasta modalitate de plata
(mesaj trimis de anonim în data de 24.04.2024, 10:28)
Nu recomand aceasta modalitate de plata!
In primul rand, intr-o tara platita in RON afisarea tarifelor in EURO este un abuz
In al doilea rand, plata din creditul telefonului, in EURO este intotdeauna dezavantajoasa pentru consumator.
Cea mai corecta este o aplicatie unica cu tarifare in RON dintr-un card asociat, nu din creditul telefonului care este o varianta rudimentara de a plati ceva.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.04.2024, 10:48)
Abia aștept ca toți inventatorii de aplicații sa împlinească 55 de ani și EFECTIV sa nu mai vadă toate butoanele și comenzile unei aplicații.
Voi râde de unde voi fi fiind...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.04.2024, 23:17)
Este mai scump cu 25%, nu sintem toti tampiti!!! E usor de folosit, dar daca pui cardul bancar e si mai usor si mai ieftin. Un jaf ilegal, sa coste mai mult prin alta metoda de plata si il mai si laudati