Se apropie marele festival de soldări din noiembrie - Black Friday. Ca în fiecare an, media va rezerva spaţii ample fenomenului, pe surse vor scăpa cu o seară înainte marile hituri ale retailerilor pentru 13 noiembrie, vor abunda pe canalele You Tube review-urile de produs doar-doar volumele de vânzări nu vor fi afectate prea tare de pandemie.
Şi dacă tot vorbim de review-urile prietenoase (de câte ori aţi văzut o prezentare de produs finalizată cu sfatul "nu cumpăra"?) să ne uităm din ce zone vin preponderent acestea. În principal vorbim de telefoane şi ceasuri inteligente (sau tablete ori brăţări), în măsură mai mică de televizoare şi destul de rar de electrocasnicele mari (frigidere, maşini de spălat, aere condiţionate). De aici rezultă şi cu ce produse se face cel mai mare rulaj şi asta nu neapărat pentru că sunt mai ieftine - un telefon, tabletă şi chiar şi ceasul inteligent de ultimă generaţie costă cam cât un frigider sau maşină de spălat medie. Şi vorbim aici de zona mid range, ca să împrumut din jargonul de specialitate, şi nu de vârfurile de gamă care rivalizează în unele cazuri cu maşinile de mâna a doua (ce ziceţi de Samsung Galaxy Z Fold 2 de 9.700 lei la eMag?).
Ei bine, cu această avalanşă de impulsuri comandate de a cumpăra, cu acest marketing omniprezent (aţi văzut cât de repede un produs căutat pe net îşi face loc în reclamele de pe Google, Facebook sau You Tube?) e greu să te sustragi impulsului consumerist. Şi totuşi, există instrumente pentru aşa ceva, iar unele sunt puse la dispoziţie chiar de retaileri.
La începuturile comerţului online aveam perioada de retur fără justificări de 14 zile. Şi toată lumea îşi asuma acest lucru, vânzători sau cumpărători. Apoi unii au dorit să fure startul cu scuza că oferă servicii mai bune şi am ajuns la 30 de zile drept de retur. Mai întâi eMAg, apoi Altex, cei doi coloşi ai vânzărilor online (şi offline în cazul Altex) au oferit această posibilitate, apoi şi alţii mai mici.
În final, eMAG a supralicitat din nou - 60 de zile drept de retur. E drept, nu e pentru toţi oferta, ci doar pentru posesorii abonamentului Genius din marile oraşe ale ţării. Pentru 100 de lei pe an ai livrare gratuită acasă sau în easy box-uri, interval mai scurt de livrare (a doua zi de la lansarea comenzii), oferte preferenţiale săptămânal şi, surpriză, 60 de zile drept de retur. Şi aici ajungem la ideea din titlu-dacă tot suntem împinşi să consumăm impulsiv, de ce n-am creşte viteza de rulaj fără costuri?
Cât de repede se stinge entuziasmul după o achiziţie de gadgeturi? Cât de mult te bucuri de un telefon, tabletă sau ceas nou înainte ca respectivul obiect să se banalizeze, să facă parte din peisaj ca simplu obiect de decor? Eu nu cred că acest termen e mai mare de câteva săptămâni sau luni, oricum doi ani e şi durata lor estimată de viaţă, după acest interval inevitabil te lasă bateria care nu mai poate fi schimbată de utilizator fără costuri prohibitive.
De ce nu am returna, deci, fără costuri produsele cu rulaj mare (gadgeturi) în cele 30 sau, în cazul eMag, 60 de zile, pentru a ne bucura apoi de altele, dacă tot nu putem evita să ne închinăm zeului consumului? Să fim, cu alte cuvinte, consumerişti inteligenţi şi să testăm prelung fără să cumpărăm cât de des se poate. E ca şi cum ai putea să guşti toate dulciurile din lume fără să acumulezi caloriile. Nici nu te îngraşi, nici nu sărăceşti şi poate ai noroc să te saturi de atâta zahăr înainte să faci diabet. Sau, în cazul de faţă, nici nu te plictiseşti, nici nu sărăceşti şi iei parte şi la petrecerea consumeristă fără să te doară capul a doua zi. Oricum, având în vedere că din ianuarie se reia plata ratelor suspendate, acest pont n-ar trebui trecut prea uşor cu vederea.
1. Consumerismul e pentru sclavi
(mesaj trimis de Cristian în data de 19.10.2020, 08:32)
Consumerismul e pentru sclavi cu bani putini . Ei cumpără compulsiv pentru a-și acoperi frustrările unei vieți de doi bani, regulata in fund de fasciștii statulii, băncilor și corporațiilor. Viața omului modern e sclavie pura, lagăr curat și atunci el încearcă să compenseze frustrarea prin tot felul de gadgeturi și electronice, vândute la suprapreț de speculanții capitalismului.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Obama în data de 19.10.2020, 12:02)
mai, dar tu esti foarte priceput in a analiza obiectiv societatea din ziua de azi. la nivel de ansamblu, bineinteles. la nivel individual, eventual propriu, cum te descurci? banuiesc ca nu faci parte din cei portretizati mai sus sau din cei cu masca fiarei pă mufă (am citat din memorie).
2. Promoții pentru sclavi
(mesaj trimis de Cristian în data de 19.10.2020, 19:08)
Daca o sa va uitați la magazinele corporatiste care vând mâncare o să vedeți tot felul de promoții pentru sclavi - mâncare mai ieftina cu 50 de bani, o cutie de bere in plus la bax dar Baxi la preț mai mare, adică chestii mărunte, pentru sclavi mărunți. Aici ne-a adus consumerismul
În loc să facă reclame la mașini și yachturi fac reclama la crenvurști mai ieftini cu 50 de bani.
Asta e sclavia mondială pe care progresiștii elitei globale (FIARA mondială iudeo masonica) vor s-o transforme în egalitarism și solidaritate globală. Adică o populație sclavizata la nivele joase, solidară în sărăcie și bucurii de doi bani.