Anul acesta, Crăciunul a venit mai devreme pentru mediul de afaceri. O serie de modificări la Codul Fiscal au fost publicate în Monitorul Oficial cu doar câteva zile înainte, cu aplicabilitate din 1 ianuarie 2021. Printre altele, mulţi contribuabili aşteptau clarificarea subiectului privind impozitarea tichetelor cadou, în special cele acordate terţilor pentru campanii de marketing şi promovare. Noul text prevede şi câteva nuanţe în plus privind tichetele acordate salariaţilor proprii, deşi piaţa a demonstrat, în ultimii trei ani de inspecţii fiscale în această zonă, că acolo lucrurile erau ceva mai clare.
Conform Legii 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, tichetele cadousunt bilete de valoare acordate de o societate comercială, ocazional, angajaţilor pentru cheltuieli sociale, dar acestea pot fi oferite şi altor categorii de beneficiari în cadrul campaniilor de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol, în contul unor cheltuieli de reclamă şi publicitate.
Cum a arătat Crăciunul în anii trecuţi?
Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, în categoria veniturilor din altesurse sunt incluse, printre altele, tichetele cadou acordate persoanelor fizice în afara unei relaţii generatoare de venituri din salarii. În cazul acestora,documentele oficiale emise de autorităţile fiscale fie contribuabililor, în nume propriu, fie cu caracter general, publicate sub formă de ghiduri în spaţiul public, atestă impunerea drept venit din altă sursă a tichetului cadou acordat în afara unei relaţii generatoare de venituri din salarii.
Cu toate acestea, numeroase inspecţii antifraudăs-au finalizat cu reclasificarea tichetelor cadou acordate terţilor, persoane fizice, drept venituri salariale şi estimarea multor milioane de euro drept contribuţii de asigurări sociale obligatorii ce ar fi fost datorate de contribuabili.
Crăciunul 2020
În consecinţă, pe parcursul anului 2020 s-au colectat sume importante la bugetele de stat ca urmare a rectificării voluntare de către contribuabili a declaraţiilor de venit, la recomandarea echipelor antifraudă, care au jucat inclusiv cartea amnistiei privind dobânzile şi penalităţile de întârziere. Pentru a nu lăsa loc de interpretare, trebuie menţionat aici faptul că direcţia antifraudă nu are drept de impunere, actul de control emis de aceasta fiind un simplu mijloc de probă, inclusiv în ceea ce priveşte suma estimată în urma activităţii de control. Aşadar, în mod normal, direcţia antifraudă ar trebui să se comporte ca o avangardă care să identifice anumite nereguli şi să recomande ulterior începerea unui control de fond, dar nu îi poate impune contribuabilului să acţioneze în sensul plăţii sumelor stabilite prin procesul-verbal de control.
Revenind la modificările apărute cu ocazia Crăciunului 2020, la articolul 114 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, n), cu următorul cuprins: "biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidenţei nominale altor categorii de beneficiari potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea nr. 165/2018 (...), pentru campaniile de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol, pentru reclamă şi publicitate, altele decât cele prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h) şi alin. (4) lit. a) din Codul Fiscal. Evidenţa nominală trebuie să cuprindă, cel puţin, informaţii referitoare la numele, prenumele, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală a beneficiarului şi valoarea tichetelor acordate fiecărui beneficiar lunar."
Cu alte cuvinte, norma de aplicare din perioada Crăciunului trecut se asociază cu prevederea legislaţiei privind acordarea biletelor de valoare şi rezultă, astfel, o clarificare careconfirmă faptul că tichetele cadou acordate conform legii altor persoane decât salariaţilor proprii sunt venituri din altă sursă din perspectivă fiscală (pentru care nu se datorează contribuţii sociale). Prin coroborare, efectul legislaţiei ar fi trebuit să fie acelaşi şi anterior. Aşadar...
Crăciunul 2021 ar putea fi altfel?
Numeroase inspecţii finalizate şi/sau în derulare pe subiectul tichetelor cadou, estimate şi pentru perioada care urmează, multe contestaţii în curs de soluţionare, alte litigii demarate de nenumăraţi contribuabili care nu avut altă opţiune decât să "împrumute statul" şi să aştepte dreptatea şi recuperarea sumelor (cu dobândă) în sălile de judecată. În plus, contribuabili care s-au conformat voluntar în mod eronat ca urmare a inspecţiilor antifraudă din trecut, cautăacum soluţii pentru a recupera sumele plătite.
Printre ei, şi câţiva contribuabili care au "scăpat" şi nu vor să redeschidă subiectul şi alţii care ar vrea să comande bilete de valoare de orice fel pentru a susţine economia locală însă cărora le este teamă de o posibilă interpretare diferită a autorităţilor fiscale şi evită astfel folosirea de instrumente de acest gen, în dauna economiei României.
În concluzie, modificările aduse în speţa tichetelor cadou nu elimină posibilitatea de interpretare discreţionară şi, dacă nu se schimbă nimic substanţial, Crăciunul 2021 nu va arăta mai bine decât cel prezent, ba chiar mai rău. Clarificările aduse la Codul Fiscal sunt binevenite. Din păcate însă, acestea nu răspund unei probleme de fondcare are altă sursă şi anume relaţiile dintre contribuabili,care să regăsesc din ce în ce mai rar într-o anumită categorie, ci mai degrabă la graniţa dintre ele, dată fiind flexibilitatea de care atât persoanele fizice, cât şi societăţile comerciale dau dovadă. Dacă nu se va ţine cont de piaţă şi nu se va adapta legislaţia la nevoile acesteia, ne vom găsi mereu în situaţii similare.
Noaptea de Ajun l-a ajutat pe Ebenezer Scrooge (eroul lui Charles Dickens din "O poveste de Crăciun") să înţeleagă lucrurile esenţiale care se ascund în spatele celor materiale şi probabil că un exerciţiu similar ar fi recomandat atât autorităţilor fiscale, cât şi contribuabililor. Problema în cazul tichetelor cadou nu a venit nicicând din lipsa legiferării în această zonă, ci din lipsa unei interpretări unitare care să reflecte piaţa. Întrebarea pe fond nu a fost niciodată care este tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou, ci care sunt situaţiile practice în care se acordă şi, în funcţie de acestea, cum se decide natura fiscală a venitului. Era clar şi înainte şi este şi acum: dacă un tichet cadou nu este acordat conform legii, forma sa devine irelevantă şi, astfel, substanţa dictează natura venitului din perspectivă fiscală.
Poate că, în această privinţă, autorităţile fiscale şi contribuabilii s-ar putea baza pe un ghid unic, comun, care să îi ajute să identifice care sunt situaţiile care permit acordarea de tichete cadou atât angajaţilor proprii, cât şi terţilor. O astfel de abordare ar ajuta toate părţile implicate să elimine abuzurile, fie că vorbim despre acordarea de tichete cadou în afara condiţiilor legale, fie că vorbim despre reîncadrarea eronată a acestora drept venituri salariale. Altfel, nu vom fi schimbat nimic şi totul va fi fost în zadar.