Partenerii de dialog social, Patronatul Industriei Asigurărilor din România (PIAR) şi Federaţia Sindicatelor din Asigurări şi Bănci (FSAB), au organizat conferinţa de lansare a proiectului "PROASIG - Promovarea dialogului pentru ocupare şi formare în asigurări", cod SMIS 305698, conform unui comunicat remis redacţiei.
Acest proiect este finanţat din Fondul Social European+ prin intermediul Programului Educaţie şi Ocupare 2021-2027, cu o valoare totală de 2.431.536,26 RON şi se derulează pe o perioadă de 18 luni (01.05.2024 - 31.10.2025).
Obiectivul general al proiectului este de a îmbunătăţi şi moderniza dialogul social la toate nivelurile, prin adoptarea unei abordări strategice orientate către consolidarea capacităţii administrative a partenerilor sociali, în vederea întăririi rolului lor pe piaţa muncii şi în domeniul formării profesionale.
Prin activităţile derulate, iniţiatorii proiectului urmăresc oferirea unei perspective actualizate asupra evoluţiei pieţei muncii în sectorul asigurărilor, implicarea entităţilor relevante în schimburi de experienţă la nivel european, înfiinţarea a două centre de servicii pentru furnizarea de asistenţă şi consiliere pentru membrii organizaţiilor din sector, susţinerea unor cursuri pe tematici actuale, identificarea şi discutarea unor teme noi şi atragerea de membri noi în procesul dialogului social.
Activităţile propuse în cadrul acestui proiect vor constitui baza pe care se vor dezvolta acţiuni ulterioare perioadei de implementare, destinate îmbunătăţirii şi modernizării dialogului social la toate nivelurile în beneficiul sectorului şi al oamenilor din asigurări.
O primă activitate a fost realizarea unui sondaj de opinie în rândul angajaţilor din companiile de asigurări membre PIAR, care a avut ca obiectiv înţelegerea climatului social, a percepţiilor acestora cu privire la dialogul social din companiile în care lucrează, la modul în care megatrendurile (generative AI, socio-demografice, schimbările climatice etc.) vor modela viitorul în industrie şi competenţele viitorului.
La sondaj au răspuns anonim aproximativ 300 de salariaţi (63% femei, 37% bărbaţi), din toate zonele ţării, iar principale concluzii sunt următoarele:
1.În viitor, principalele aşteptări ale clienţilor în relaţia cu oamenii din asigurări sunt: profesionalism, vânzarea adaptată la nevoile clienţilor şi oferirea de servicii digitalizate;
2.Oamenii din asigurări cu vârste de peste 31 ani apreciază domeniul de activitate, ceea ce fac şi îşi doresc să rămână în sector pe termen lung, în timp ce tinerii sub 31 de ani au nevoie de susţinere constantă pentru a-şi dezvolta competenţele şi a-şi construi cariera în asigurări. Toţi respondenţii, indiferent de vârstă, consideră că au nevoie de pregătire suplimentară pentru a răspunde noilor megatendinţe din piaţă (tehnologie, digitalizare, schimbări climatice etc.) şi sunt deschişi să participe la programe de dezvoltare a competenţelor;
3.Printre competenţele menţionate de respondenţi ca fiind importante în viitor, şi pentru care doresc programe de formare profesională, se numără: digitalizarea, comunicarea, relaţionarea şi adaptarea la schimbare.
Toate aceste informaţii colectate prin intermediul sondajului de opinie vor fi punctul de pornire al viitoarelor acţiuni ce vor fi realizate în cadrul proiectului PROASIG.
"PROASIG este primul proiect finanţat din Fonduri Europene implementat în sectorul nostru. Prin livrabilele planificate, acesta va aduce elemente relevante atât pentru business cât şi pentru oameni, astfel încât să ne pregatim şi să facem faţă cât mai bine marilor schimbări aduse de digitalizare, sustenabilitate, reglementări şi aşteptarile clienţilor, în continuă schimbare.", a declarat Judith Kis, Preşedinte al PIAR - Patronatul Industriei Asigurărilor din România.
"Proiectul PROASIG este o dovadă de maturitate din partea celor doi parteneri de dialog: PIAR şi FSAB, care au înţeles importanţa dialogului social şi impactul pe care acesta îl poate avea la nivel de industrie. O comunicare eficientă poate ajuta enorm, oferind suport unei industrii cu un rol deosebit în viaţa fiecăruia dintre noi. Dacă se va înţelege plusvaloarea pe care asigurările o aduc în dezvoltarea comunităţilor, rolul de protecţie în cazul unor situaţii neprevăzute din viaţa de zi cu zi, cu siguranţă interesul pentru o carieră în acest domeniu va creşte considerabil", a declarat Benjamin Turquin, Director General BRD Asigurări de Viaţă şi vicepreşedinte al PIAR.
"Un proiect ambiţios ale cărui livrabile vor fi extrem de folositoare în înţelegerea trendurilor din industria asigurărilor, ceea ce ne va permite să anticipăm impactul acestora şi să acţionăm corespunzător. Am încredere că departamentele de resurse umane vor reuşi să transpună în acţiuni concrete şi coerente informaţiile relevate din aceste studii", a declarat Constantin Paraschiv, Preşedinte al FSAB.
Companiile membre PIAR (Groupama, Uniqa Asigurări, Uniqa Asigurări de Viaţă, BRD Asigurări de Viaţă, PAID, Omniasig, ASIROM, BCR Asigurări de Viaţă, Grawe) însumează 65% din angajaţii sectorului, în timp ce membrii FSAB însumează, la rândul lor, peste 5.200 angajaţi.
În 2022, PIAR şi FSAB au semnat un acord prin care s-au reglementat principiile desfăşurării muncii de la distanţă, principii care stau la baza politicilor interne ale companiilor semnatare, proporţionalitatea solicitărilor şi a aşteptărilor de ambele părţi, dialogul permanent în ceea ce priveşte noile provocări şi tendinţe ale muncii de la distanţă.