Suntem oficial în a doua stare de alertă instituită în ultimele patru zile. Dacă prima a intrat în vigoare vineri, prin ordonanţa de urgenţă adoptată joi de Guvernul Orban, a doua stare de alertă a fost instituită, ieri, prin hotărârea Executivului, pe baza noii legi ce reglementează această stare, legea 55/2020, care a fost aprobată la mijlocul săptămânii trecute de Parlament.
Potrivit actului adoptat de Cabinetul Orban, starea de alertă a fost instituită pe întreg teritoriul ţării, începând cu data de 18 mai, pe o durată de 30 de zile, dar ea trebuie confirmată, conform noii legi, de către Parlament în cursul acestei săptămâni. Iar Legislativul o poate respinge sau poate modifica restricţiile cu privire la drepturile şi libertăţile cetăţenilor instituite de guvernul Orban prin hotărârea adoptată în şedinţa de ieri.
Cu alte cuvinte, avem o stare de alertă instituită de Executiv, cu restricţii şi posibilitatea sancţionării contravenţionale a celor care le încalcă, dar acestea vor fi definitive doar dacă Parlamentul aprobă actul emis de Guvern în forma adoptată de miniştrii Cabinetului Orban.
În acest timp, Guvernul pare depăşit de realitatea cotidiană, dacă ţinem cont de ceea ce s-a întâmplat în ultimile zile la frontiera de vest a ţării pe fondul dezorganizării totale din partea autorităţilor şi de modul în care unii cetăţeni înţeleg să se opună regulilor impuse de la centru, condiţii menite să ducă la o creştere a ratei infecţiilor cu Sars-Cov 2 în următoarea perioadă.
Cu toatea acestea, premierul Ludovic Orban declara senin: "Odată cu adoptarea hotărârii de guvern, continuăm, practic, starea de alertă care a fost instituită prin hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, dar, ca să am o exprimare plastică, trecem de la stare de alertă la stare de alertă maximă, pentru că legea ne conferă toate pârghiile şi instrumentele pentru a putea asigura respectarea măsurilor, a regulilor care sunt stabilite pentru a apăra sănătatea şi viaţa oamenilor. Odată cu adoptarea acestei hotărâri de guvern, în baza legii, vă repet, avem la dispoziţie toate instrumentele legale necesare, inclusiv amenzile. (...) Amenzile sunt un instrument prin care cei care nu respectă legea pot fi determinaţi să aibă o conduită corectă, pentru că o conduită corectă din partea fiecărui cetăţean contribuie la sănătatea publică şi îi fereşte pe oamenii care sunt corecţi, care respectă legea şi regulile, să fie supuşi riscului de infectare. Din punctul meu de vedere, atât timp cât este evident că acest virus generează riscuri majore, inclusiv pentru viaţa oamenilor, mai ales pentru persoanele care au vulnerabilităţi sau alte boli, orice comportament care nu este corect şi care poate duce la infectarea concetăţenilor noştri este trebuie sancţionat. Aşa este normal, aşa este firesc. Suntem democraţie, dar nu suntem anarhie".
• Trei zile de vid sancţionatoriu
Din discursul şefului Guvernului reţinem că am avut trei zile de vid sancţionatoriu, în care, deşi ne aflam în stare de alertă, poliţiştii şi jandarmii nu puteau amenda persoanele care nu respectau restricţiile impuse de Consiliul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă. Ludovic Orban susţinea la finalul discursului de ieri că nu suntem anarhie, dar ceea ce s-a întâmplat la Vama Nădlac poate fi încadrat cu uşurinţă la anarhie sau la disoluţia instituţiilor statului, recte a Poliţiei de Frontieră. Premierul se pare că a şters cu buretele incidentele de la Nădlac din moment ce niciunul dintre şefii Poliţiei de Frontieră - nici cel de la Arad şi nici de la nivel naţional - nu au fost destituiţi până în acest moment. Este greu de crezut că aceştia nu aveau de la colegii lor maghiari sau austrieci informaţii că o coloană de autoturisme şi microbuze cu cetăţeni se îndreaptă către ţară şi că astfel sunt nevoiţi să ia măsuri pentru respectarea distanţării fizice între cetăţeni şi pentru reducerea timpului în care aceştia trebuiau să staţioneze în punctul de frontieră.
Ceea ce a văzut o ţară, pare să nu îl fi deranjat pe şeful Guvernului, din moment ce recunoaşte senin că trei zile nimeni nu ne putea amenda pentru nerespectarea restricţiilor, deoarece amenzile au intrat abia ieri în vigoare, odată cu intrarea în vigoare a legii 55/2020 şi cu instaurarea celei de-a doua stări de alertă din ultimile patru zile.
În aceste condiţii se poate spune că am avut de vineri până ieri dimineaţă o stare de alertă doar pe hârtie, pritocită în grabă, joi seara, de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă condus de premierul Ludovic Orban şi anunţată cu 30 de minute înainte de ridicarea stării de urgenţă de Marcel Vela, Nelu Tătaru şi Raed Arafat. Toţi cei patru ar putea fi consideraţi responsabili dacă numărul infectărilor va creşte în perioada următoare deoarece au fost părtaşi la adoptarea unui act care i-a lăsat pe poliţişti şi pe jandarmi descoperiţi - fără posibilitatea de a aplica sancţiuni contravenţionale - în faţa tinerilor care s-au distrat în Parcul Herăstrău şi a celor care au protestat în Piaţa Victoriei.
Conform hotărârii de guvern adoptată ieri, în următoarele 30 de zile, în interiorul localităţilor este interzisă circulaţia persoanelor în grupuri pietonale mai mari de 3 persoane care nu aparţin aceleiaşi familii, precum şi formarea unor asemenea grupuri, iar deplasarea nu este condiţionată.
• Deplasare restricţionată în afara localităţii
În schimb, se instituie interdicţia deplasării persoanelor în afara localităţii/zonei metropolitane, cu următoarele excepţii:
a)deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuinţă/gospodărie şi locul/locurile de desfăşurare a activităţii profesionale şi înapoi;
b)deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
c)deplasarea pentru realizarea de activităţi agricole;
d)deplasarea pentru comercializarea de produse agroalimentare de către producătorii agricoli;
e)deplasarea pentru îngrijirea sau administrarea unei proprietăţi din altă localitate sau eliberarea de documente necesare pentru obţinerea unor drepturi;
f)deplasarea pentru participarea la programe sau procedurimedicale;
g)deplasarea din alte motive justificate, precum îngrijirea/însoţirea copiilor/membrilor de familie, îngrijirea unei/unui rude/afin sau persoană aflată în întreţinere, asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi, decesul unui membru de familie;
h)deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă;
i)deplasarea pentru activităţi recreative sau sportive individuale desfăşurate în aer liber, respectivciclism, drumeţie, alergare, canotaj, alpinism, vânătoare, pescuit sau alte activităţi recreative şi sportive desfăşurate în aer liber stabilite prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului tineretului şi sportului sau al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, după caz;
j)deplasarea pentru participarea la evenimente familiale;
k)deplasarea pentru achiziţia, service-ul, efectuarea ITP sau alte operaţiuni de întreţinere a vehiculelor, activităţi care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
l) deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesităţilepersoanelor şianimalelor de companie/domestice, precum şibunuri necesare desfăşurăriiactivităţiiprofesional
Totodată se instituie obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile închise şi în mijloacele de transport în comun.
• Obligaţii pentru agenţii economici
Actul normativ mai prevede că se suspendă activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi în spaţii închise în următoarele domenii: jocuri de noroc, activităţi de fitness, activităţi în piscine, activităţi de tratament balnear, locuri de joacă şi săli de jocuri. De la această interdicţie sunt exceptate activităţile de îngrijire personală care se desfăşoară în spaţiile special destinate şi care respectă condiţiile de siguranţă sanitară.
Prin hotărârea de guvern se instituie obligaţia instituţiilor şi autorităţilor publice, operatorilor economici şi profesioniştilor de a organiza activitatea, astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât şi pentru vizitatori, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătăţii şi ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 13 şi art. 71 alin. (2) din Legea 55/2020.
De asemenea, este stipulată obligaţia desfăşurării activităţii la nivelul cabinetelor stomatologice şi unităţilor sanitare non-Covid de a organiza activitatea, în condiţiile stabilite prin ordinul ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 71 alin. (2) din Legea 55/2020.
Operatorii economici care desfăşoară activităţi de îngrijire personală, primire turistică cu funcţiuni de cazare, administrare plaje sau ştranduri/piscine exterioare, precum şi activităţi de lucru în birouri cu spaţii comune în sistem deschis au obligaţia de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri şi ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 71 alin. (2) din Legea 55/2020.
Regimul contravenţional aplicabil pentrunerespectarea măsurilor prevăzute în anexele nr. 1-3 este stabilit la art. 64 -70 din Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID 19. Prin actul normativ adoptat de Parlament, cuantumul amenzilor este cuprins între 500 lei şi 15.000 de lei. Cea mai mare amendă cu care poate fi sancţionat un cetăţean este 5000 de lei.
1. Sica si ai lui, Cascadorii Rasului!
(mesaj trimis de vlad tepes în data de 19.05.2020, 01:23)
E un pleonasm, cand spui ca Guvernul Orban este depăşit de realitate! Acest Guvern pare venit din Zona Crepusculara!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de cetatean în data de 19.05.2020, 12:43)
Subscriu. Parca incepe sa-mi para rau dupa Veorica. Se dovedeste si acum , ca "se poate si mai rau"
1.2. Guwerner (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de vlad tepes în data de 19.05.2020, 12:54)
Asa este! Erau niste nulitati si aia din Guvernul lui Veorica, dar erau mai bine organizati si mai bine intentionati.
2. Propaganda mascata
(mesaj trimis de Cristian în data de 19.05.2020, 08:49)
Acest articol este propaganda mascata la adresa guvernului, reluând pasaje din Ordonanța de urgență în timp ce publicul așteaptă o atitudine critica la adresa ticăloșilor care conduc aceasta țară și care au încălcat drepturile omului.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Iulian în data de 19.05.2020, 12:47)
Moarte ticalosiilor si celor care le comit. Spanzurati-i in Piata publica, numai asa opriti flagelul coruptiei.
Si nu este o exagerare... analizati mai profund! Curatam padurea de uscaturi!
3. Lecții de purtat masca
(mesaj trimis de Cristian în data de 19.05.2020, 15:01)
Am ajuns sa ne dea Arafat și Nelu Tătaru lecții despre cum trebuie purtata masca pe mufa in propria mașină, e clar că e Sfârșitul lumii chiar daca mulți neaga această evidență ori pentru că au o minte profund goala, ori pentru că sunt rău intenționați.
Ce dovada mai clară de stat totalitar vreți?
Anticipez că mai sunt maxim 3 luni până la mutilarea Constituției.
3.1. Da politica noastra de curci (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Alin în data de 19.05.2020, 18:47)
Ce anticipezi tu este "regionalizarea" adica "federalizarea" sar acest mecanism ca sa se implementeze, economia Romaneasca trebuie sa cada graj ca sa existe legitimitate din partea oamenilor de a accepta o noua forma de guvernare impreuna cu o noua ordine monetara.
Nu este de mirare ca Mugur Isarescu se pregateste sa iasa la pensie exact cu schimbarea politicilor monetare ale Romaniei. Se vede de la o posta ca se vrea Federalizarea Romaniei in cardasie cu Banca centrala Romana, cu BEC, IMF. Mai toate statele in curs de dezvoltare urmeaza sa aibe o forma de subordonare Federala, fie ea Pro Rusa, Pro Europa, Pro Asia, Pro USA, toate cele in curs de dezvoltare integreaza acest siste.
Exemplele sunt deja in tarile ce au explodat in ascendent economic in ultimii 20-30 de ani, sub o forma sau alta sunt Federalizate sau supuse unei forme Federalizate de guvernare Monetara.
Si da se umbla si la o parte din constitutie daca este necesar, dar de cele mai multe ori constitutia este ocolita prin alte legi administrative unde legiuitorul de multe ori le judeca pe fond nu pe drept.
De aici se nasc si multe ambiguitati cum este in America unde conform constitutiei lor nu este obligatoriu sa platesti taxe, dar conform legilor administrative pot sa iti fure prin taxe din bani.
Au fost cazuri unde IRS a fost dat in judecata, iar in functie de inclinatia judecatorilor au dat cajuri favorabile sau cazuri nefavorabile (pe fond dar deal favorabile).
Cu cat o tara incepe sa includa cat mai multe taxe, impozite, praguri fiscale, pachete de "n" tipuri de pensii private, facultative, etc asigurari; cat mai multe mecanisme financiare de a fura din banul public (chipurile sa ai o batranete linistita); trebuie sa sti ca acel stat se indeparteaza fata de balorile reale ale natiei si se apropie mai mult fata de valorile financiare.
Cu cat ponderea formelor de "n" tipuri de imprumuturi se revarsa in piata, prin diferite forme, chipurile ajutoare, cu atat mai mult moliticile monetare se extind in toate ramurile economice si vor stabanii si subordona dupa bunul plac al dobanzilor, activele financiare detinute si creditorii.