Actualizare 20:10 Transportatorii cer Guvernului măsuri urgente pentru aplicarea Ordonanţei RCA
Patronatele din transporturile rutiere (UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI) solicită Guvernului măsuri urgente pentru aplicarea Ordonanţei privind RCA, astfel încât începând din 20 octombrie aceasta să producă efectele necesare deblocării pieţei asigurărilor prin aplicarea tarifelor de primă maximale pentru următoarele şase luni.
Într-un comunicat de presă, trimis Redacţiei, patronatele din transporturi acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că nu a respectat termenii înţelegerilor din 14 şi 15 septembrie.
"Autoritatea de Supraveghere Financiară nu a respectat termenii înţelegerilor din 14 şi 15 septembrie cu Guvernul şi transportatorii, stabilind un tarif maxim de 7.960 lei/an pentru autoutilitare peste 16 tone faţă de 7.500 lei conform protocolului semnat, prin includerea în calculul tarifelor maximale a unei cote de 30% pentru cheltuieli de administrare, şi nu 25% cum a fost stabilit în data de 14 septembrie 2016 la Guvern, în condiţiile în care este de notorietate practica acestora de a majora artificial cheltuielile pentru diminuarea bazei de impozitare (ex: plăţi servicii de închiriere mult peste preţul pieţei, s.a.)", se arată în comunicat.
Transportatorii reafirmă că nu-şi pot permite plata "extrem de mare şi nejustificată" a poliţelor RCA şi solicită calcularea tarifului primei RCA ţinându-se cont de propunerile acestora şi aplicarea începând cu data de 20 octombrie a acestui an a noilor tarife maximale.
Reprezentanţii transportatorilor precizează: "Nerespectarea acestor condiţii va încuraja comportamentul abuziv cu tendinţe de monopol în piaţă al asigurătorilor, ceea ce va determina în scurt timp reacţia transportatorilor prin reluarea protestelor la nivel naţional, total contraproductive pentru întreaga economie naţională şi cetăţenii ţării".
Potrivit transportatorilor, în acest moment, peste 15% din autovehiculele care formează capacitatea de transport rutier a ţării este blocată din lipsa resurselor financiare pentru reînnoirea poliţelor RCA, din cauza tarifelor mari, total nejustificate, practicate de către asiguratori în ultimele luni.
"Această situaţie se acutizează permanent şi determină efecte sociale deosebit de grave prin disponibilizări zilnice ale şoferilor şi personalului auxiliar care vor greva fondurile de asistenţă socială ale bugetului de stat şi aşa destul de împovărat", mai spun reprezentanţii transportatorilor.
(S.A.)
-----------
Consiliul Concurenţei va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA, însă nu pentru a verifica dacă sunt corecte calculele, ci pentru a se încredinţa că mecanismul astfel stabilit nu va crea discriminări pe piaţă, au declarat reprezentanţii instituţiei.
"Consiliul Concurenţei va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern din punctul de vedere al motivării condiţiilor de criză care au condus la această situaţie. De asemenea, această analiză va avea în vedere şi tarifele maxime de primă propuse de ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară - n. r.), dar nu pentru a vedea corectitudinea calculelor şi a modelelor actuariale folosite, ci pentru ca mecanismul să fie rezonabil şi să nu creeze discriminări pe piaţă", se arată într-un răspuns al Consiliului Concurenţei, citat de Agerpres.
Reprezentanţii instituţiei precizează că Legea concurenţei are ca scop protecţia şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor.
"Conform reglementărilor în domeniul concurenţei, când se constată apariţia unor situaţii de criză, dezechilibre majore între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul, prin HG, poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Consiliul Concurenţei avizează Hotărârea de Guvern care prevede plafonarea tarifelor din punct de vedere al oportunităţii implementării acestei măsuri. În cazul de faţă, Guvernul a constatat o situaţie extraordinară şi a considerat că se impune plafonarea tarifelor de primă RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a fost desemnată, conform OUG 54/2016, să stabilească tarifele maxime de primă pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare", potrivit Consiliului.
Oficialii instituţiei au arătat că mecanismul prin care urmează să se realizeze această plafonare este următorul: ASF va elabora metodologia de calcul a tarifelor maxime de primă, în calitate de reglementator, pe baza metodologiei de calcul, a unor modele actuariale şi a datelor obţinute de la societăţile de asigurare, apoi va propune Guvernului spre aprobare tarifele maxime de primă calculate, iar Executivul va adopta aceste tarife prin Hotărâre de Guvern, avizată în prealabil de Consiliul Concurenţei.
ASF trebuie să stabilească până cel târziu pe data de 20 octombrie plafoanele maxime pentru RCA care vor fi aplicate în următoarele şase luni.
Patronatele din transporturile rutiere au cerut ASF să respecte protocolul semnat cu transportatorii rutieri în data de 15 septembrie 2016 şi ameninţă că, în caz contrar, vor fi reluate protestele la nivel naţional, potrivit unui comunicat al transportatorilor, remis pe 11 octombrie.
Reprezentanţii transportatorilor reamintesc faptul că, în 15 septembrie 2016, ca urmare a discuţiilor avute cu conducerea ASF, s-au stabilit elementele ce vor fi luate în considerare la calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA, în baza cărora tariful maxim a fost estimat la aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone. Patronatele susţin că aceste tarife pot asigura chiar profit pentru asiguratori.
Pe 17 septembrie, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că intervenţia statului pe piaţa poliţelor RCA şi plafonarea preţurilor ar putea determina grupuri de interese din alte sectoare economice să ceară acelaşi lucru, ceea ce ar afecta concurenţa şi ar fi în detrimentul consumatorilor.
"Nu am vrea să devină o practică (plafonarea preţurilor - n. r.), de-asta spun că este un risc strategic. Odată deschisă această posibilitate, poate să crească apetitul şi altor grupuri de interese din alte sectoare economice, să vină cu acest gen de propuneri. Este periculos, întrucât cea mai bună protecţie este concurenţa între actorii din piaţă. Dacă vine statul şi stabileşte el un preţ, e un risc ca statul să cartelizeze piaţa. În loc ca acest lucru fie făcut de companii, întâlnindu-se pe la colţuri, vine statul şi îi cartelizează el şi, pe termen mediu, este mai rău pentru consumatori", a subliniat Chiriţoiu.
• COTAR: "Respingem categoric propunerea ASF ca prima RCA să fie de 7.960 lei/an pentru autovehiculele de peste 16 tone"
Transportatorii membrii COTAR resping tariful de 7.960 de lei/an pentru poliţa auto obligatorie (RCA) în cazul autovehiculelor de peste 16 tone, propus de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), potrivit unui comunicat al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), transmis joi.
"COTAR a participat la şedinţa organizată la ASF în data de 12 octombrie, unde domnul Mişu Negriţoiu (preşedintele ASF - n.r.) a prezentat propunerea de tarif RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone, aceasta fiind în cuantum de 9.800 lei/an. Preşedintele ASF, observând nemulţumirea manifestată de către transportatori, a explicat faptul că a luat în considerare alocarea unor costuri de administrare în cuantum de 40% iniţial, după care l-a scăzut la 35% pentru produsul de asigurare obligatorie numit RCA. Observăm în continuare, acelaşi comportament protecţionist al domnului Negriţoiu, atunci când sunt aduse în discuţie interesele financiare ale multinaţionalelor din asigurări. Dânsul lansează nişte propuneri absolut iresponsabile, pornind de la ideea că toţi consumatorii captivi de poliţe de asigurări sunt datori să plătească nişte costuri supradimensionate firmelor de asigurări, costuri care ascund în realitate profitul societăţilor de asigurări, pentru un produs de asigurare obligatoriu. Preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, a negociat un tarif RCA exact ca un precupeţ din piaţa Matache, ce doreşte să menţină un preţ ridicat la o ceapă degerată, ştiind că nu mai are concurenţa la tarabă", declară Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Potrivit şefului COTAR, în cadrul întâlnirii de miercuri cu conducerea ASF, s-a vorbit şi despre supraevaluarea costurilor de administrare pentru RCA, care sunt într-o totală disproporţie cu practică europeană, unde acestea sunt de aproximativ 25%.
"În faţa argumentelor aduse de către transportatori, domnul Negriţoiu a început negocierea tarifului RCA, încercând din răsputeri să menţină o cotaţie cât mai ridicată a acestui produs de asigurare obligatoriu, adresând în final, propunerea de 7.960 lei, pentru autovehicule de peste 16 tone, clasa B0. Să agreezi la Guvern în data de 14 septembrie un tarif de referinţă la autovehiculele peste 16 tone de aproximativ 6.200 lei/an, comunicat atunci de către Vorniceanu Marius, vicepreşedinte ASF, şi să prezinţi la o lună distanţă un tarif 7.960 lei/an, în care pretinzi că profitul asiguratorului este de doar 1%, denotă faptul că noi românii sunt consideraţi doar nişte vaci de muls ale multinaţionalelor", a subliniat preşedintele COTAR.
Confederaţia respinge categoric propunerea ASF cu privire la cotaţia de primă în sumă de 7.960 lei a unei poliţe RCA pentru un autovehicul de peste 16 tone şi reaminteşte faptul că prima de risc pentru această categorie reprezintă 2.011 lei (raport Milliman), iar diferenţa de 5.949 lei reprezintă costuri administrative şi profitul societăţilor de asigurări pentru produsul RCA.
În data de 15 septembrie, patronatele din transporturile rutiere - UNTRR, FORT, APULUM şi APTE 2002 - au protestat în Piaţa Victoriei din Bucureşti, pe fondul nemulţumirilor generate de creşterea tarifelor RCA. Protestul s-a derulat concomitent şi în alte 20 de oraşe din ţară, cu un număr total de 100.000 de maşini.