Pentru companiile care îşi desfăşoară activitatea în prezent, efectuarea unei evaluări cuprinzătoare a tuturor riscurilor fiscale cu care se confruntă este obligatorie. O astfel de evaluare ajută liderii departamentelor fiscale să acorde prioritate litigiilor active (dacă există) pentru a fi închise într-o anumită ordine şi în faza ulterioară să gestioneze eficient riscul fiscal. De asemenea ajută directorii generali să ia decizii înţelepte ca răspuns la factorii de schimbare care afectează creşterea companiei.
Obiective şi impact
Obiectivul principal al evaluării riscului fiscal este acela de a face tot posibilul pentru a opri controversele fiscale înainte de a se produce. Acest risc este gestionat de conducerea companiei şi are efecte asupra modului de funcţionare a companiei prin sisteme şi procese care îmbunătăţesc eforturile de monitorizare, conformitate şi prevenire a litigiilor. Bineînţeles, acesta este un proces continuu şi în continuă evoluţie în cadrul companiei.
De la începutul pandemiei, autorităţile fiscale au sprijinit companiile şi le-au stimulat fiscal pentru revenirea în activitate. Susţinerea s-a manifestat nu numai prin programe de sprijin pentru ocuparea forţei de muncă, plăţi în numerar şi împrumuturi, ci şi prin acordarea de ajutor administrativ.
Aceasta a inclus amânarea termenelor limită de depunere a impozitelor, amânarea plăţii anumitor impozite şi, mai important în domeniul gestionării riscurilor fiscale, suspendarea inspecţiilor fiscale. Dar acea perioadă s-a încheiat de mult deoarece se aşteaptă ca până la sfârşitul anului, majoritatea autorităţilor fiscale să planifice şi să controleze impozitele riguros.
Sursele riscurilor fiscale
Mediul extern este important din punct de vedere fiscal, dar nu toate riscurile fiscale provin din afara companiei. Comunicarea mai bună în cadrul companiei poate fi o modalitate utilă pentru directorii financiari de a se asigura că echipa pe care o conduc este la curent cu strategia de afaceri, investiţiile noi şi orice decizie care afectează impozitele pe care compania trebuie să le plătească. O astfel de comunicare poate fi "orizontală" cu celelalte departamente, precum cel vânzări şi logistic, sau pe "verticală" cu consiliul de administraţie şi echipa de audit intern.
Riscurile reputaţionale asociate cu controversele fiscale se pot revărsa şi în spaţiul public, creând un impact mai profund asupra afacerilor, în special pentru companiile mari, cu branduri cunoscute. Este de aşteptat ca un nivelul de risc reputaţional să crească pentru companii în următorii trei ani.
Modalităţi de gestionare
Gestionarea riscurilor fiscale implică adesea colaborarea cu furnizorii externi şi cu autorităţile fiscale, subliniind importanţa unei comunicări şi a unor relaţii puternice în aceste domenii. Tehnologia joacă din nou un rol esenţial, oferind platforma pe care să se stocheze şi să se analizeze toate poziţiile fiscale ale companiei.
Comunicarea şi relaţiile îmbunătăţite cu factorii interesaţi ajută, de asemenea, transformarea modului de gestionare a riscurilor fiscale. Pe plan intern, acestea ar trebui să includă consiliul de administraţie, directorii implicaţi în elaborarea şi implementarea strategiei de afaceri şi unităţile departamentale.
Toate părţile interesate trebuie să comunice şi să colaboreze pentru a se asigura că informaţiile cheie sunt luate în considerare, inclusiv cele referitoare la conformitatea fiscală, planificarea fiscală şi procesele de evaluare a riscurilor controverselor fiscale.