Piaţa de consultanţă în management înregistrează o uşoară revigorare, luând în calcul cifra de afaceri înregistrată de companiile care activează în domeniu, 57,54% dintre acestea declarând că au avut creşteri ale afacerilor, în perioada 2012-2015.
Aceste date rezultă din cel de-al şaptelea studiu cu privire la piaţa de consultanţă în management din România, realizat de AMCOR (Asociaţia Consultanţilor în Management din România), studiul din acest an ilustrând evoluţia diacronică a pieţei de profil în perioada 2012-2015.
Potrivit acestuia, 12,33% declară că cifrele lor de afaceri nu s-au modificat, în timp ce 30,14% reclamă scăderi ale CA. Printre factorii care au contribuit la această creştere a cifrei de afaceri se numără accesul la programele de finanţare ale UE în proporţie de 39,02%, urmat de diversificarea serviciilor de consultanţă oferite clienţilor cu un procent 26,83%. Având în vedere factorii care au condus la creşterea cifrei de afaceri, misiunile de consultanţă cel mai des cerute de clienţi sunt cele de project management, cu un procent de 55,71% în 2014, urmate de cele deconsultanţă strategică, cu un procent de 37,14%.
Alături de aceste creşteri, rezultate mai puţin favorabile au fost înregistrate în ceea ce priveşte exportul serviciilor româneşti de consultanţă în management care a înregistrat în ultimii ani un trend descendent, majoritatea firmelor de consultanţă renunţând sau reducându-şi foarte mult numărul de proiecte derulate în afara graniţelor ţării. În cazul celor care au avut totuşi proiecte internaţionale în implementare se remarcă faptul că aceştia s-au limitat în cea mai mare parte la Europa, fie că era vorba despre Europa de Vest sau de Est, parte a UE. Conform cifrelor obţinute, ponderea proiectelor internaţionale din totalul veniturilor firmelor este mai mică de 10%.
Potrivit AMCOR, îngrijorător este şi fenomenul de dumping şi concurenţă neloială pe care firmele de consultanţă în management îl reclamă de mai mulţi ani.
Cercetarea întreprinsă de AMCOR se înscrie în eforturile Asociaţiei de a le oferi firmelor de consultanţă din România o imagine de ansamblu asupra trendurilor existente pe piaţa de afaceri românească şi un instrument de luat în considerare în procesul de evaluare a deciziilor strategice pentru business-ul lor.
De asemenea, cercetarea are rolul de a semnala existenţa unor probleme pe piaţă, încercând să ofere soluţii viabile pornind de la rezultatele înregistrate ca urmare a răspunsusilor primite din partea respondenţilor la chestionarul lansat de Asociaţie, dar şi ca urmare a implicării active a membrilor Asociaţiei prin crearea unei voci comune a profesiei.
În introducerea studiului publicat în acest an, dl. Sorin Caian, preşedintele AMCOR a declarat: "Continuând tradiţia începută cu şapte ani în urmă, AMCOR a realizat şi în acest an, cu sprijinul firmelor de consultanţă româneşti, membre şi nemembre AMCOR, care au răspuns invitaţiei de a sistematiza realităţile pieţei de consultanţă şi training în management din anii trecuţi şi previziunile pentru anul 2015, să elaboreze cel de-al şaptelea studiu anual, consecutiv, al pieţei româneşti de consultanţă în management. Studiul pieţei româneşti de consultanţă 2015 îşi propune, prin ilustrarea principalelor tendinţe în ceea ce priveşte cererea şi oferta de servicii de consultanţă şi în ceea ce priveşte organizarea firmelor, să se constituie într-un instrument util în evaluarea performanţei şi comportamentului pe piaţă al propriei firme, precum şi în evaluarea serviciilor oferite (ca nivel al onorariilor acceptabile pe piaţă), dar şi în estimarea volumului şi ritmului de creştere/reducere al pieţei".