P.O.S.A. (Patronatul Operatorilor de Service Auto se arată îngrijorată cu privire la comportamentul inacceptabil al unor companii de asigurări care refuză în mod deliberat să respecte prevederile legale în ceea ce priveşte plata despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Aceste practici, care păreau a fi dispărut odată cu falimentul Euroins şi City Insurance, sunt acum reluate, într-o manieră sfidătoare şi abuzivă, afectând grav atât service-urile auto, cât şi păgubiţii.
În ultimele luni, P.OS.A. a constatat o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor. Acestea par să fi preluat strategii menite să blocheze, să tergiverseze şi să evite plata integrală a despăgubirilor:
• Plăţi parţiale fără justificare legală, o practică ilegală care împinge păgubiţii să acopere diferenţele din propriul buzunar;
• Refuzul de a lua în considerare solicitările unităţilor reparatoare la reconstatări, în ciuda documentaţiei clare care justifică lucrările necesare;
• Invocarea unor tertipuri birocratice absurde pentru a transfera costurile asupra păgubiţilor, în loc să îşi onoreze obligaţiile contractuale;
• Lipsa unor răspunsuri clare şi concrete din partea asigurătorilor, ceea ce întârzie procesul de reparaţie şi creează prejudicii suplimentare clienţilor.
În faţa acestor practici care destabilizează grav piaţa asigurărilor, A.S.F. rămâne într-o pasivitate suspectă. Instituţia care ar trebui să protejeze păgubiţii şi să vegheze asupra respectării legii pare să fi devenit un spectator indiferent. Se pune întrebarea: ASF a devenit un complice al acestor abuzuri prin inacţiunea sa deliberată sau doar indiferenţă?
În ciuda numeroaselor sesizări venite din partea service-urilor auto şi a păgubiţilor, A.S.F. nu a aplicat sancţiuni eficiente şi nu a luat măsuri ferme pentru stoparea acestor practici ilegale. Acest lucru ridică suspiciuni serioase între instituţie şi companiile de asigurări. Ori conducerea ASF este incapabilă să intervină, ori a intrat într-o stare de amorţeală intenţionată, menită să nu deranjeze interesele politice.
Faptul că numărul sesizărilor către ASF nu a crescut în ciuda abuzurilor evidente nu este un semn că situaţia s-a îmbunătăţit, ci dimpotrivă, un simptom al neîncrederii totale în eficienţa acestei instituţii. Păgubiţii s-au săturat de răspunsurile evazive oferite de ASF, răspunsuri care, în loc să le rezolve problemele, i-au lăsat fără soluţii concrete. Mai mult, mulţi dintre cei care au apelat la A.S.F. s-au simţit nedreptăţiţi şi direcţionaţi către alte instituţii, precum SAL-FIN, unde peste 90% dintre conciliatori sunt foşti angajaţi sau colaboratori ai companiilor de asigurări. Acest conflict de interese face ca soluţiile oferite să fie adesea în favoarea asigurătorilor şi nu a păgubiţilor, ceea ce determină tot mai mulţi oameni să renunţe la a mai depune plângeri preferând să apeleze direct la instanţe unde judecătorii le-au dat dreptate in peste 94% din cazuri, potrivit comunicatului.
Lipsa unei reacţii ferme din partea A.S.F. şi blocarea reală a accesului păgubiţilor la soluţii corecte duc la perpetuarea unui sistem dezechilibrat, unde consumatorii sunt trataţi cu superficialitate şi descurajaţi să îşi ceară drepturile.
Mai mult decât atât, mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor, precum SAL-FIN, în loc să fie o instanţă neutră şi echitabilă, par a funcţiona ca un instrument de apărare al companiilor de asigurări.
Această realitate confirmă o problemă sistemică gravă: cetăţenii nu mai depun sesizări pentru că nu au încredere că vor primi un răspuns echitabil, iar acest lucru convine de minune companiilor de asigurări, care îşi pot continua nestingherite practicile abuzive.
P..O.S.A. cere imperativ ca A.S.F. să iasă din această pasivitate periculoasă şi să îşi îndeplinească rolul de garant al echilibrului în piaţa asigurărilor. Este nevoie de:
• Verificări amănunţite şi rapide asupra comportamentului companiilor de asigurări care aplică aceste practici abuzive;
• Sancţiuni dure şi imediate pentru cei care încalcă legea şi refuză să plătească despăgubirile conform obligaţiilor contractuale;
• Transparenţă totală în ceea ce priveşte intervenţiile ASF asupra pieţei, astfel încât păgubiţii să nu mai fie lăsaţi pradă unor companii care prioritizează profitul în detrimentul obligaţiilor asumate;
• Publicarea unei liste negre lunară a asigurătorilor cu practici abuzive, pentru ca păgubiţii şi service-urile să fie informaţi şi protejaţi.
"A.S.F. (Autoritatea de Supraveghere Financiară) trebuie să acţioneze acum, înainte ca piaţa asigurărilor să fie din nou aruncată în haosul pe care l-am văzut în trecut! P.O.S.A. nu va tolera această situaţie şi va continua să monitorizeze atent aceste practici, solicitând măsuri concrete şi imediate pentru protejarea drepturilor unităţilor reparatoare şi ale păgubiţilor", anunţă Ing. Marin Lazar, Prim-vicepreşedinte P.O.S.A. în comunicat.