Reporter: Cum aţi trecut prin perioada de pandemie?
Răzvan Bagherea: Ne-am regrupat pentru a face faţă cât mai bine noii realităţi. Nu am întrerupt activitatea nicio clipă, ci ne-am adaptat. Printr-o bună organizare internă şi cu o monitorizare zilnică a întregii situaţii epidemiologice, efectuată de Echipa de Management a Situaţiilor de Criză, am reuşit să implementăm rapid deciziile şi să avem un control al acţiunilor întreprinse, asigurând eficienţa maximă a acestora. Prin specificul activităţii noastre, ne-am aflat în permanenţă în linia întâi, unde am depus toate eforturile pentru livrarea bunurilor esenţiale populaţiei pe toată perioada stării de urgenţă şi ulterior a celei de alertă. Suntem prezenţi în lumea fizică a lanţului de aprovizionare, dar asta nu înseamnă că nu am implementat şi nu continuăm să implementăm soluţii de digitalizare şi tehnologizare.
Reporter: Care a fost strategia pentru a ieşi învingători din aceasta criză?
Răzvan Bagherea: Ne-am concentrat pe siguranţă. Am luat măsuri pentru ca toţi colegii noştri să fie protejaţi de pandemia de coronavirus şi, în acelaşi timp, să înţeleagă strategia noastră. Un rol esenţial l-a avut comunicarea, atât internă, cât şi externă. Am obţinut rezultate bune, atât ca urmare a încrederii acordate de colegii noştri, cât şi datorită mesajelor clare, transmise la timp.
Totodată, am căutat să ne eficientizăm continuu activitatea, să creştem calitatea serviciilor în lanţul de aprovizionare şi, nu în ultimul rând, să maximizăm oportunităţile de creştere, anticipând şi fiind proactivi la dinamica omnichannel din retail. În consecinţă, anul trecut am realizat o profitabilitate peste cea bugetată iniţial. Cu alte cuvinte, am privit şi abordat criza ca pe o oportunitate.
Reporter: Cum a evoluat sectorul de distribuţie şi servicii logistice în pandemie şi care au fost provocările anului 2020 pentru lucrătorii din domeniu?
Răzvan Bagherea: Piaţa FMCG a avut o rată de creştere de peste 11%, în 2020. Activăm pe o piaţă atractivă în care comercializăm produse esenţiale populaţiei şi unde se constată o creştere a interesului consumatorului, coroborat cu o creştere a puterii de cumpărare. Şi în 2020 noi am fost parte din lanţul care a ajutat ca produsele să ajungă la oameni şi în această situaţie sanitară specială.
Suntem întotdeauna prima alegere a partenerilor noştri - o poziţie câştigată în timp, consolidată zilnic şi care ne aduce tot mai aproape de viziunea noastră, respectiv aceea de a fi prezenţi în fiecare casă din România cu cel puţin un produs distribuit de noi.
Reporter: Care sunt rezultatele Aquila în primul semestru al anului în curs, comparativ cu perioada similară din 2020? Cu ce rezultate aţi încheiat anul trecut?
Răzvan Bagherea: În primul semestru al anului 2021 am înregistrat cifre mai bune decât cele din perioada similară a anului trecut. În 2020 am reuşit să atingem o cifră de afaceri de peste 370 milioane euro.
Reporter: Ce investiţii aveţi planificate pentru acest an şi care este bugetul alocat?
Răzvan Bagherea: Urmărim constant tendinţele pieţei şi comportamentul consumatorului, iar investiţiile în automatizări şi digitalizare reprezintă acţiuni curente pentru noi. Cum spuneam mai sus, ne adaptăm noilor condiţii impuse de piaţă, iar în prezent lucrăm la dezvoltarea platformei de comerţ online, la cea de B2B, precum şi la dezvoltarea brandurilor proprii. De asemenea, acordăm o atenţie deosebită ESG, acţionând direct şi imediat în sensul reducerii amprentei de carbon, alegând totodată să ne implicăm activ în susţinerea comunităţilor locale în care ne desfăşurăm activitatea.
Reporter: Cum vedeţi competiţia din piaţă?
Răzvan Bagherea: Competiţia a existat dintotdeauna, există şi va exista. Competiţia conduce la progres, iar noi ne adaptăm zilnic, astfel încât la finalul fiecărei zi să ne ducem la îndeplinire misiunea de a oferi cele mai performante servicii integrate de distribuţie şi logistică, prin vânzarea de produse şi servicii complementare.
Reporter: Aţi finalizat procesul de integrare a Agrirom. Ce aşteptări aveţi în urma acestei operaţiuni?
Răzvan Bagherea: Achiziţia Agrirom, unul din cei mai mari jucători pe piaţa de distribuţie de produse congelate, face parte din strategia noastră pe termen mediu de extindere a prezenţei în FMCG. Acum a fost complet integrat în Aquila. Din sinergiile obţinute prin această integrare a rezultat un mecanism mai eficient ce ne ajută să activăm cu succes în viitor. În ciuda obstacolelor generate de pandemie, am reuşit să obţinem rezultate remarcabile şi în HoReCa şi Retail, înregistrând în prima parte a acestui an un trend ascendent şi pe această categorie.
Reporter: Aveţi în plan o mişcare similară pe termen scurt/mediu?
Răzvan Bagherea: Avem în lucru multiple scenarii, însă depinde de oportunităţi.
Reporter: Ce astfel de operaţiuni urmează să aibă loc în piaţă?
Răzvan Bagherea: Credem că viitorul pe piaţa distribuţiei şi a serviciilor logistice aparţine jucătorilor puternici şi flexibili, cu acoperire naţională şi cu infrastructura la cele mai înalte standarde în domeniu.
Reporter: Ce strategie aveţi în cazul forţei de muncă? Există o criză de angajaţi în domeniu?
Răzvan Bagherea: Având peste 2700 de angajaţi, putem afirma că resursa umană reprezintă una dintre valorile esenţiale ale noastre. În cadrul organizaţiei, lucrăm la crearea unor politici de fidelizare şi retenţie a salariaţilor, aflându-ne într-un program continuu de pregătire şi de promovare a acestora în interior. De asemenea, ca parte din strategia noastră de resurse umane, organizăm constant training-uri interne specializate, programe de e-learning, precum şi stagii de internship ori practică. Pe lângă angajaţii locali, începând de acum trei ani, avem în derulare mai multe proiecte de succes prin care am integrat personal din zona asiatică. Diversitatea este o valoare în Aquila. Respectul faţă de oameni reprezintă excluderea oricărei discriminări în procesele de recrutare, integrare, gestionare a carierei şi de dezvoltare a angajaţilor noştri.
Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?
Răzvan Bagherea: La nivelul pieţei de profil, este prognozată o creştere anuală medie de 5% în următorii cinci ani, conform indicatorului general de monitorizare CAGR. Această prognoză confirmă că piaţa în care activăm este una solidă, cu perspective sigure de creştere, a cărei rezilienţă s-a văzut deja în pandemie.
Reporter: Mulţumim!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)