Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a fost dintotdeauna un sac fără fund pentru politicieni din toate partidele. Aşa se face că avem doar aproximativ 700 km de autostrăzi, fonduri europene neabsorbite şi drumuri naţionale cu gropi. Nici Master Planul General de Transport nu este avizat de Comisia Europeană la această dată, deşi fondurile externe sunt disponibile pentru ţara noastră încă de anul trecut.
Cu toate acestea, compania susţine că are nevoie de încă 1,7 miliarde de lei pentru "asigurarea unor condiţii minime de viabilitate a drumurilor naţionale", după ce Consiliul de Administraţie şi acţionarii săi au aprobat ieri Planul de Acţiune pentru anul 2015. Însă, documentul citat arată că doar 30% din această sumă poate fi asigurată din resursele proprii ale companiei.
Reprezentanţii CNADNR apreciază că în 2015 sunt necesare lucrări de întreţinere la cel puţin 1.380 de kilometri de drumuri, deşi periodicitatea executării acestor lucrări este de 3.000 - 3.500 km/an, potrivit normativului de întreţinere şi reparare a drumurilor publice.
Documentul mai arată: "Din totalul de 4.130 de poduri, viaducte şi pasaje, un număr de 63 de structuri (1,6%) au durata de viaţă depăşită şi necesită înlocuirea de urgenţă în cinci ani, cu structuri noi, reprezentând un cost de investiţii de circa 48,7 milioane de lei/ an. Circa 63% din podurile de pe reţeaua de drumuri naţionale au o durată medie de exploatare de 40 ani, iar conform normativelor specifice, durata de funcţionare între două reparaţii capitale este de 30 ani".
În plus, planul CNADNR pentru 2015 spune că, potrivit legii, suma prevăzută pentru activitatea de întreţinere finanţată din transferuri curente de la bugetul de stat este în valoare de 311,2 milioane lei la care se adaugă venituri proprii în sumă de 203,1 milioane lei, reprezentând doar 30,25% din necesar.
"Pentru execuţia lucrărilor de întreţinere a podurilor se estimează un necesar de 135 milioane lei/an care a fost asigurat numai în proporţie de 18.31% (acelaşi procent ca pentru întreaga activitate de întreţinere) prin bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat", conform sursei citate, care precizează: "În anul 2015, CNADNR SA are prevăzută prin bugetul de stat suma de 6,1 miliarde lei, cu 31,98% mai mult faţă de prevederile bugetare ale anului 2014 (4,6 miliarde lei), astfel: credite externe (inclusiv cofinanţarea) - 900 milioane lei, fonduri externe nerambursabile (inclusiv cofinanţare şi neeligibile) - 3,8 miliarde lei, buget de stat - 1,3 miliarde lei".
Principalele programe incluse în proiectul de buget pe 2015, în domeniul transportului rutier, includ, printre altele, construcţia de autostrăzi (2,2 miliarde lei), variante de ocolire (745 milioane lei), reabilitarea drumurilor naţionale (2,2 miliarde lei). CNADNR susţine că va cheltui, în total, 5,7 miliarde de lei pentru întreţinerea infrastructurii rutiere, în acest an.
• Buget în creştere cu 26% faţă de 2014
Planul de acţiune al companiei mai arată că sumele alocate prin legea bugetului de stat vor fi suplimentate cu 1,16 miliarde lei, reprezentând venituri proprii, provenite din surse precum încasarea tarifelor pentru rovinietă, trecerea podurilor dunărene sau autorizaţii pentru transport.
Astfel, CNADNR va beneficia de un buget total în valoare de 7,3 miliarde de lei, reprezentând o creştere de 26% faţă de anul 2014 (5,8 miliarde lei).
Reprezentanţii companiei au declarat că necesitatea unui plan de management a rezultat în urma analizării activităţii, a recomandărilor venite din partea Curţii de Conturi a României, precum şi în urma întâlnirilor cu Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, Comisia Europeană şi alte instituţii financiare internaţionale. Aceştia au arătat că acest plan vizează pregătirea şi implementarea strategiilor legate de absorbţia fondurilor europene din exerciţiul financiar 2014-2020, alocate infrastructurii de transport rutier, urmând ca documentul să fie finalizat până la sfârşitul anului 2015.
Totodată, oficialii CNADNR au identificat o serie de "proiecte critice" care să fie executate în acest an, precum DN 67C (Transalpina), centurile de Nord şi Sud ale Capitalei, staţia de taxare de la Feteşti, drumul de legătură între autostrada A3 şi DN 1,(în zona localităţii Mărtineşti) sau podul Cernavodă - autostrada A2.
• CNADNR vrea să-şi refacă imaginea publică
În planul de acţiune pentru 2015, CNADNR a cuprins şi un capitol dedicat activităţii de comunicare publică, întrucât "lipsa unor persoane calificate în domeniul comunicării publice şi în gestionarea crizelor, precum şi lipsa unei strategii de comunicare publică şi de gestionare a crizelor" au dus la o "imagine a companiei şi a angajaţilor ei preponderent negativă". Astfel, CNADNR vrea să remedieze această problemă prin angajarea unui personal specializat care să gestioneze comunicarea externă şi situaţiile de criză. Potrivit sursei citate, la sfârşitul anului 2014 au fost stabilite 6035 de posturi bugetate, iar CNADNR propune pentru 2015 suplimentarea personalului cu 562 de posturi. Compania motivează această decizie prin extinderea Sistemului Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare şi Control al Rovinietei (S.I.E.G.M.C.R.), redimensionarea activităţilor de întreţinere a drumurilor, monitorizarea traficului pe sectoarele de autostradă aflate în folosinţă, prin înfiinţarea Centrelor de Întreţinere şi Coordonare (C.I.C.) sau prin înfiinţarea unor Agenţii de Control şi Încasare suplimentare în noile puncte de trecere a frontierelor, înfiinţate prin hotărâre de guvern.
• Peste 700 milioane euro, disponibile pentru proiecte până la sfârşitul anului
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale mai are la dispoziţie aproximativ 763,2 milioane de euro pentru diferite proiecte, în acest an, respectiv 33,67% din sumele alocate prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007 - 2013.
Documentul citat arată că, în perioada 2007 - 2014, au fost solicitate pentru rambursare cheltuieli de peste 1,915 miliarde de euro, respectiv 84,5% din totalul alocat prin POS-T 2007-2013, de circa 2,266 miliarde de euro.
"Până la 31 decembrie 2014, ca urmare a analizelor efectuate de Autoritatea de Management privind solicitările CNADNR de rambursare a cheltuielilor, au fost aplicate, conform prevederilor legale, unele corecţii financiare, de 10%, 15% sau 25%, din cauza deficienţelor înregistrate la procedurile de achiziţie publică sau a constatării unor cheltuieli neeligibile", potrivit reprezentanţilor CNADNR, care au precizat: "În consecinţă, la finele anului trecut, valoarea Declaraţiilor de Cheltuieli transmise la Ministerul Finanţelor Publice de către MT - AM POST a fost de 1,503 miliarde de euro, reprezentând un grad de absorbţie de 66,33%".
Planul de acţiune pentru 2015 arată că, pentru continuarea procesului de absorbţie a fondurilor europene în următoarea perioadă de accesare, va fi aplicat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 - 2020, ce a fost elaborat pentru "a răspunde nevoilor de dezvoltare a României identificate în Acordul de Parteneriat 2014 - 2020 şi în acord cu CSC şi Documentul de Poziţie al serviciilor Comisiei Europene".
La sfârşitul anului trecut, lungimea reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi aflată în administrarea CNADNR era de 16.360 km, dintre care 15.665 kilometri de drumuri naţionale şi 695 de kilometri de autostrăzi. În urma evaluării stării tehnice a drumurilor, circa 61% dintre ele au durata de serviciu expirată, pentru care este necesară efectuarea unor lucrări de întreţinere periodică şi reparaţii curente în scopul asigurării unei viabilităţi corespunzătoare, au mai precizat reprezentanţii CNADNR.