POLEMICI / ELECTRICA: "Planul de investiţii pe 2016 nu a fost realizat din motive independente de companie"

Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 11 aprilie 2017

"Planul de investiţii pe 2016 nu a fost realizat din motive independente de companie"

Ca umare a primirii articolului "Listarea nu a adus buna guvernare şi eficienţa aşteptate la Electrica", semnat de Gabriel Dumitraşcu, ziarul "BURSA" a adresat câteva întrebări companiei "Electrica", pentru a clarifica aspectele semnalate în articol.

Reporter: Cum explicaţi faptul că volumul investiţiilor a fost programat la 844 milioane lei şi a fost realizat doar în proporţie de 75%, în 2016?

Electrica: Electrica a avut în anul 2016 un plan de investiţii foarte ambiţios, semnificativ peste media industriei şi, ca atare, realizările anului 2016 trebuie analizate prin comparaţie cu ceilalţi distribuitori. Din anumite motive, independente de companie, acest plan nu a fost realizat la nivelul planificat în toate societăţile de distribuţie din cadrul Grupului.

Spre exemplu, modificarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice, care a condus la refacerea documentaţiilor de atribuire, a generat o întârziere de aproximativ 60 de zile calendaristice între momentul blocării sistemului SEAP şi data validării primei documentaţii, în perioada în care se derulează majoritatea procedurilor de licitaţie a lucrărilor de execuţie. Un alt motiv ar fi nerespectarea de către anumiţi constructori a termenelor de execuţie a lucrărilor, la care s-a adăugat o capacitate redusă de proiectare la un astfel de program de investiţii sau nerespectarea termenelor contractuale de către anumiţi furnizori de echipamente.

În societăţile de distribuţie din cadrul Grupului unde volumul de investiţii programat nu a fost realizat au fost adoptate măsuri de reproiectare a întregului proces de investiţii care să asigure reducerea cu peste 30% a ciclului mediu de investiţie.

Reporter: Care sunt motivele pentru care a fost oprită în faza finală procedura de achiziţie de aparate de contorizare a consumului?

Electrica: Procedura de achiziţie la care faceţi referire a fost demarată în luna martie 2016, când era în vigoare OUG34/2006 şi a fost făcută pentru mai multe loturi. În raportul intermediar al procedurii s-a constatat că doar trei loturi aveau cel puţin trei ofertanţi, aşa cum se declarase în documentaţia de atribuire, celelalte loturi având unul sau cel mult doi ofertanţi.

Conform recomandărilor legale şi a bunelor practici din piaţă pentru obţinerea unor preţuri competitive, procedura de achiziţie a continuat şi a fost finalizată pentru cele trei loturi pentru care existau cel puţin trei oferte, restul fiind anulate din lipsă de competiţie - principiu de bază al achiziţiilor ce trebuia asigurat.

Pentru acestea din urmă, procedura de achiziţie a fost reluată.

Reporter: Care sunt motivele pentru care a crescut volumul remuneraţiilor administratorilor cu 247%, de la 863 mii lei în 2015, la 2,13 milioane lei în 2016?

Electrica: Principalele motive care au stat la baza majorării volumului remuneraţiilor administratorilor Electrica SA în 2016 comparativ cu 2015 sunt următoarele:

Modificarea numărului membrilor Consiliului de Administraţie de la cinci (până la 14 decembrie 2015) la şapte, aprobată în Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor din data de 10 noiembrie 2015;

Creşterea cuantumului remuneraţiei lunare fixe, stabilirea unei remuneraţii de participare la şedinţele Consiliului de Administraţie şi ale comitetelor organizate în cadrul Consiliului de Administraţie, conform politicii de remunerare a membrilor Consiliului de Administraţie, aprobată în Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor din 31 martie 2016. Aceasta a prevăzut ca numărul anual de şedinţe plătite este limitat la 12 pentru Consiliul de Administraţie şi la 6 pentru fiecare dintre comitete. Şedinţe suplimentare ale comitetelor pot fi organizate doar în situaţii excepţionale, conform deciziilor preşedinţilor, care sunt responsabili cu organizarea eficientă a agendei şi activităţii. Cu toate acestea, doar o singură astfel de şedinţă suplimentară poate fi remunerată, pentru fiecare comitet.

Propunerea a reprezentat o abordare echilibrată între remuneraţia fixă şi cea variabilă în funcţie de implicarea şi participarea membrilor Consiliului de Administraţie în cadrul şedintelor acestuia şi în cele ale Comitetelor şi, ca o consecinţă directă, contribuţia eficientă şi competentă în dezvoltarea Societăţii, atât din punct de vedere al afacerii, cât şi al guvernanţei corporative.

Această propunere către AGA a venit ca urmare a unui proces de analiză, realizat de consultanţi cu reputaţie internaţională, a condiţiilor de remunerare a membrilor Consiliului şi a directorilor executivi ai Electrica SA, comparativ cu valorile de referinţă din piaţă şi cu buna practică la nivel naţional şi internaţional, având ca scop creşterea eficienţei organizaţionale a Societăţii.

Reporter: Pe ce baze a fost angajată ca CFO Iuliana Andronache, care ulterior a devenit CEO interimar?

Electrica: Doamna Iuliana Andronache a fost angajată ca director cu mandat la Electrica în urma unui proces de recrutare desfăşurat de o companie cu reputaţie internaţională prin raportare la anumite standarde şi cerinţe stabilite de Consiliul de Administraţie al companiei. Doamna Andronache a fost numită director de catre Consiliul de Administraţie, singurul care poate aprecia dacă o anumită persoană îndeplineşte condiţiile relevante pentru a ocupa o funcţie de director. Experienţa şi pregătirea profesională ale doamnei Andronache pot fi consultate în sursele publice disponibile - de ex. Curriculum Vitae se găseşte pe pagina de internet a societăţii.

Reporter: Cum comentaţi informaţiile ca Iuliana Andronache şi-a angajat un adjunct, deşi poziţia nu exista în organigramă, care ulterior a fost numit şef al trezoreriei, cu un salariu peste grilă?

Electrica: Funcţia de Şef Serviciu Trezorerie şi Serviciul Trezorerie au fost înfiinţate în septembrie 2015, în baza unei hotărâri a Consiliului de Administraţie. Crearea acestei funcţii a fost determinată de politica Electrica, ca societate cu capital majoritar privat listată la bursele de valori din Bucureşti şi Londra, de a adera la cele mai bune practici din domeniul managementului financiar. În linie cu aceste practici, pe care concurenţii societăţii şi alţi participanţi la piaţa de capital le-au implementat timpuriu, Electrica a creat serviciul şi funcţia mai sus indicate în vederea gestionarii proactive a trezoreriei sale şi a grupului pe care îl coordonează.

Indicăm cu titlu de exemplu o parte din responsabilităţile principale aferente acestei funcţii: plasarea excedentului de trezorerie într-un mod eficient; investirea sumelor rezultate din oferta publică de subscriere, în conformitate cu obligaţiile asumate prin prospect şi cu politica de trezorerie; pregătirea şi implementarea politicii de trezorerie la nivelul grupului Electrica; coordonarea procedurilor de achiziţie a finanţărilor necesare grupului Electrica; definirea şi implementarea unei scheme de cashpooling la nivel de grup; definirea, pregătirea şi implementarea unui sistem şi a unei proceduri de cash flow forecasting la nivel de grup; menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor de afaceri cu partenerii bancari.

Reporter: Cum comentaţi informaţiile că, ulterior, adjunctul respectiv a încheiat amiabil relaţiile de muncă cu Electrica, a primit un bonus de bun rămas, dar apoi, a fost reangajat, prin leasing de personal, pe poziţia avută anterior, dar cu un salariu de aproape trei ori mai mare? În plus, el a fost numit si administrator la Electrica Furnizare şi la Electrica Serv.

Electrica: Electrica trece printr-un amplu proces de transformare, care presupune printre altele implementarea unei noi scheme de personal şi de remunerare, uniformizarea formelor contractuale, promovarea performanţei şi a competenţei. Ulterior listării companiei, au fost aplicate diverse soluţii intermediare de remunerare a performanţei, de atragere de oameni competenţi, conform noilor nevoi şi obligaţii ale unei societăţi listate atât la bursa de la Bucureşti, cât şi de la Londra.

În prezent, Electrica se află deja în curs de a implementa o nouă schemă de salarizare şi colaborare, care adoptă cele mai bune practici din piaţă.

O precizare importantă este că angajaţii Electrica SA care au mandat de administrator în subsidiare nu sunt remuneraţi pentru această responsabilitate.

Reporter: Este adevărat că Iuliana Andronache foloseşte pentru sine şi membrii familiei 3-4 autoturisme şi că deconturile pentru cheltuieli personale sunt mai mari decât ale tuturor directorilor împreună?

Electrica: Ca şi ceilalţi directori cu mandat din cadrul Electrica SA, doamna Iuliana Andronache are un contract, cu anumite clauze, aprobat de Consiliul de Administraţie, în limitele stabilite de Adunarea Generală a Acţionarilor. Până în prezent, nu s-au constatat încălcări ale limitelor contractului de mandat.

Societatea noastră apreciază orice informaţie cu privire la eventualele încălcări ale reglementărilor legale sau ale regulilor de etică şi va dispune măsuri corective acolo unde va fi cazul, dacă nu au fost luate deja. De aceea, vă rugăm să ne comunicaţi, în măsura în care deţineţi, informaţii concrete, specifice cu privire la o eventuală încălcare a regulilor mai sus menţionate. De asemenea, vă reamintim că Electrica are o platformă Avertizor de integritate, lansată încă din anul 2015, care este funcţională, compania tratând cu foarte mare seriozitate toate sesizările relevante sosite şi pe această cale.

Reporter: De ce nu a semnat Iuliana Andronache contractul de mandat al directorului general de la Electrica Serv nici după 9 luni de la hotărârea AGA?

Electrica: Contractul de mandat al directorului general de la ElectricaServ este semnat.

Reporter: De ce nu apar, în Raportul Administratorilor pe 2016, informaţii despre dosarul penal nr.1029/P/2017 deschis la sesizarea lui Gabriel Dumitraşcu, referitor la preşedintele Cristian Buşu?

Electrica: Compania nu comentează astfel de informaţii, mai ales că Electrica SA nu a primit nicio înştiinţare cu privire la dosarul la care faceţi referire.

Ca societate listată, Electrica respectă anumite norme specifice de raportare şi transparenţă, printre care reglementările BVB şi Codul Electrica de guvernanţă corporativă. În fapt, Electrica pregăteşte şi publică informări periodice şi continue cu privire la toate evenimentele importante, inclusiv situaţia financiară, performanţa, activele şi managementul societăţii, asigurând pentru toţi participanţii la piaţă accesul egal la informaţia necesară fundamentării deciziei de a investi. În plus, Electrica pregăteşte şi transmite BVB şi ASF o serie de rapoarte suplimentare.

Electrica asigură un flux corespunzător al informaţiilor necesare fundamentării deciziei de investiţie a propriilor acţionari şi a unor potenţiali investitori. Acest proces implică întotdeauna evaluarea informaţiilor ce urmează să devină publice.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Astea sunt Răspunsuri? Mai ales cele lagate deCFO? Toate sunt pe lângă. Ministerul Energiei ce Face? DGPAPSE? Nu aveți ochi și Urechi la ce face Busu cu Andronache la ELECTRICA. TOTUȘI statul are 49%...

    Dragnea, ce face ministru lui sorinel?

    La asa răspunsuri statul Tace? Tăriceanu va credeam oameni drepți pentru oameni, înghițiți asemenea Răspunsuri? Jalnic sunteți toți la Fel!

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb