Poluarea poate avea farmecul ei, asta susţin marii artişti, care au reuşit să o imortalizeze în tablouri celebre. Claude Monet, unul dintre cei mai mari maeştri ai impresionismului, a fost cucerit de Londra şi de celebra ei "ceaţă", o combinaţie de poluare industrială şi umezeală care crea o lumină misterioasă şi unică. Pentru prima dată în istorie, tablourile sale care înfăţişează Parlamentul britanic şi fluviul Tamisa sunt expuse la Londra, aşa cum şi-a dorit pictorul francez acum 120 de ani. Monet a vizitat Londra de trei ori între anii 1899 şi 1901, când metropola era cel mai mare oraş din lume şi un centru industrial major, informează AFP. În acea perioadă, Londra era cunoscută pentru "smogul" său dens, un fenomen rezultat din poluarea industrială, pe care artistul îl considera o sursă infinită de inspiraţie pentru operele sale. "Efectele ceţii asupra Tamisei" era tema centrală a vizitelor sale, şi astfel a luat naştere o serie de tablouri dedicate acestui fluviu iconic.
• Londra, o sursă de inspiraţie
Potrivit unui articol publicat de AFP, Monet, cazat la hotelul Savoy, avea parte de o privelişte spectaculoasă asupra podurilor Waterloo şi Charing Cross, care devin temele principale ale unor lucrări. Pentru a surprinde Parlamentul britanic, artistul se aşeza pe o terasă a spitalului Saint Thomas, aflat pe malul opus al fluviului. Într-o scrisoare din 1900 adresată norei sale, Monet mărturisea că "în fiecare zi, Londra mi se pare tot mai frumoasă pentru a fi pictată." În altă scrisoare, trimisă soţiei, artistul descria cum vremea schimbătoare şi variaţiile de lumină asupra Tamisei îl fascinau. Într-o întâlnire cu un jurnalist american în 1901, Monet a explicat cât de mult era captivat de ceaţa care "capătă tot felul de culori" - de la negru şi maro, până la galben şi verde. În lucrările sale, soarele abia străbate acest strat dens de ceaţă, iar efectul creat pe pânză este unul de mister şi profunzime.
• Poluarea şi estetica ceţii
Potrivit curatoarei expoziţiei de la Galeria Courtauld din Londra, Karen Serres, iarna era anotimpul preferat al lui Monet pentru a surprinde aceste peisaje. În acea perioadă, "ceaţa se amesteca cu fumul uzinelor şi toate particulele din aer," ceea ce crea o atmosferă pe care artistul o considera magică. "Cel mai mult îi plăcea momentul în care norii se deschideau puţin şi o rază de soare ilumina Tamisa", spune Serres. Deşi Monet şi-a dorit să expună aceste lucrări la Londra, succesul său a făcut ca tablourile să fie vândute rapid, astfel încât expoziţia a avut loc la Paris în 1904. Aproximativ 40 de tablouri au fost prezentate atunci publicului parizian. Un colecţionar care a achiziţionat una dintre lucrări i-a scris pictorului, exprimându-şi recunoştinţa: "ne-aţi oferit şansa de a înţelege mai bine acest peisaj magnific." În viziunea lui Monet, Londra apărea ca un loc magic, învăluit în poluare şi mister. Totuşi, curatoarea expoziţiei subliniază că, pentru locuitorii oraşului de atunci, această poluare era departe de a fi considerată fermecătoare. Expoziţia dedicată lucrărilor sale londoneze, "Monet la Londra: Vedere asupra Tamisei", s-a deschis săptămâna trecută la Galeria Courtauld din Londra şi va fi disponibilă publicului până pe 19 ianuarie. Cele 21 de tablouri expuse provin din colecţii private şi muzee din Franţa, Statele Unite şi Irlanda, reunind opere care prezintă o perspectivă unică asupra Londrei pierdută în timp şi smog.