PPC a avut o performanţă solidă şi în trimestrul trei, când a continuat tendinţa pozitivă din cele două trimestre anterioare. Investiţiile în proiectele verzi, în cele de distribuţie şi în digitalizare au continuat să crească. Investiţiile totale au atins 1,6 miliarde de euro, inclusiv cele în proiectele din ţara noastră, cu o creştere semnificativă în activităţile de distribuţie şi RES.
Planul de investiţii urmează angajamentul PPC de a creşte ponderea energiei curate în mixul său de producţie şi de a îmbunătăţi şi digitaliza reţelele de distribuţie. Potrivit comunicatului remis redacţiei, investiţiile în energii regenerabile, în generarea flexibilă de electricitate, în distribuţie şi digitalizare au crescut la 1,3 miliarde de euro, adică aproximativ 80% din investiţiile totale, incluzând sumele investite în ţară.
Capacitatea instalată în RES a ajuns la 4,9 GW la sfârşitul lunii septembrie, comparativ cu 3,8 GW în septembrie anul trecut. În trimestrele următoare, se aşteaptă o creştere semnificativă a capacităţii instalate în RES datorită unui portofoliu de proiecte de 3,8 GW aflate în faza de construcţie, gata de construcţie sau în stadiul de licitaţie.
Producţia pe bază de lignit a scăzut cu aproximativ 30% în primele 9 luni din an, faţă de aceeaşi perioadă din 2023, ajungând la 2,3 TWh, reprezentând 15% din producţia
totală a PPC. Drept urmare, intensitatea emisiilor de CO2 (Tip 1) a scăzut cu 10,5% faţă de primele 9 luni din anul trecut.
Pe de altă parte, producţia din surse regenerabile de energie a crescut cu 44% în primele 9 luni din 2024 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, ajungând la 4,8 TWh şi reprezentând 31% din producţia totală a PPC.
Profitabilitatea operaţională a fost puternică în primele 9 luni ale anului, cu un nivel ajustat al profitului operaţional înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizări (Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation - EBITDA) de 1,348 miliarde de euro. La creştere a contribuit şi performanţa Diviziei de Distribuţie, îmbunătăţirea profitabilităţii modelului integrat de afaceri şi d adăugarea operaţiunilor din ţară, precum şi a celor de la Kotsovolos.
Profitul net ajustat a fost de 305 milioane de euro, în creştere faţă de 178 milioane de euro în primele 9 luni ale anului trecut. Profitul net ajustat după deducerea nivelului aferent participaţiilor minoritare s-a ridicat la 241 milioane de euro, comparativ cu 144 milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Poziţia financiară a rămas solidă, în ciuda accelerării investiţiilor. PPC a menţinut un grad de îndatorare (datoria netă/EBITDA ajustată pe ultimele 12 luni, până în septembrie anul curent) de 2,7x, cu mult sub plafonul autoimpus de 3,5x, datoria netă fiind de 4,604 miliarde de euro la 30 septembrie.
"Rezultatele financiare solide din primele 9 luni ale anului 2024 confirmă rezilienţa modelului nostru de afaceri, care are la bază dezvoltarea unui portofoliu de producţie de energie verde şi flexibilă, orientarea către client, precum şi digitalizarea şi îmbunătăţirea reţelelor de distribuţie. Deja avem 4,9 GW de capacitate în RES în funcţiune, cu un portofoliu semnificativ de proiecte în dezvoltare, de peste 20 GW. Dintre acestea, 3,8 GW sunt fie în construcţie, fie pregătite pentru construcţie şi se află într-o fază foarte avansată. Ne-am dublat investiţiile comparativ cu anul trecut, menţinând în acelaşi timp o poziţie financiară puternică. Realizările noastre de până acum ne permit să reiterăm obiectivul pentru 2024 de EBITDA ajustat de 1,8 miliarde de euro şi un profit net de 0,35 miliarde de euro", a declarat Georgios Stassis, Preşedinte şi CEO al PPC.
În Grecia, cererea de electricitate a crescut cu 5,7% (conform estimărilor PPC), în primele 9 luni ale anului, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, în principal din cauza vremii mai calde, în special în lunile de vară. În ţară, cererea de electricitate a crescut cu 4% în primele 9 luni ale anului (potrivit datelor Transelectrica), faţă de aceeaşi perioadă din 2023.
Cota medie de piaţă a PPC în retailul de electricitate din Grecia a scăzut la 51% în primele 9 luni din an, de la 57% în perioada similar din 2023, în special din cauza reducerii cotei de piaţă în rândul clienţilor de înaltă tensiune, ca urmare a încheierii unor contracte fixe vechi. În Sistemul Interconectat, cota de piaţă a scăzut la 51% în septembrie (de la 54% în septembrie 2023). Pe tipuri de tensiune, cota medie de piaţă a fost de 18% (de la 44%) pentru Înaltă Tensiune, 35% (de la 34%) pentru Medie tensiune şi 65% (faţă de 65%) pentru Joasă Tensiune (estimari EnEx) . În ţară, cota medie de piaţă a PPC în vânzările de electricitate a fost de 16% (Pe baza datelor ANRE şi Transelectrica).
În ceea ce priveşte producţia, cota medie de piaţă a PPC în Grecia a scăzut la 35% în primele nouă luni din 2024 de la 39% în perioada similară din 2023. Această evoluţie este determinată de fapt de scăderea producţiei pe bază de lignit, pe măsură ce avansează planul PPC de a renunţa la cărbune până în 2026.
În ţară, cota de piaţă medie a PPC în producţia de energie din surse regenerabile (eoliene/solare) a ajuns la 12%, de la 14% în primele nouă luni din 2023.
Îmbunătăţirea mixului de generare se reflectă în îmbunătăţirea intensităţii emisiilor de CO2 la 0,48 tone per MWh generat, de la 0,53 tone per MWh generat în perioada similară din anul trecut.
În ce priveşte activitatea de distribuţie, o mare parte din investiţiile PPC sunt destinate modernizării şi digitalizării reţelelor de distribuţie din Grecia şi România, care au continuat să crească în al treilea trimestru. Investiţiile au ajuns la 721 de milioane de euro în primele nouă luni din an, comparativ cu anul precedent. Necesarul majorat de investiţii vizează îmbunătăţirea fiabilităţii reţelelor şi a calităţii serviciilor oferite utilizatorilor.
Se aşteaptă ca implementarea continuă a investiţiilor în reţelele de distribuţie din ambele ţări să îmbunătăţească în continuare indicii SAIDI şi SAIFI.
Integrarea surselor regenerabile în reţelele noastre de distribuţie din Grecia şi ţara noastră continuă cu un ritm accelerat în primele nouă luni din acest an, cu instalaţii mai mici per
client şi pentru autoconsumul acestora.
Totodată, s-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce priveşte implementarea Fiber-To-The- Home, care a ajuns la 477.000 de gospodării/societăţi până în septembrie. Este o creştere de 27% faţă de iunie, atingând deja obiectivul stabilit pentru sfârşitul acestui an. Implementarea de succes actuală pune bazele atingerii obiectivului de acoperire de 1,7 milioane de gospodării şi companii până la sfârşitul anului 2025.
În domeniul e-mobilităţii, PPC este lider pe piaţa elenă, cu o cotă de 35% din punctele publice de încărcare în primele nouă luni din an. De asemenea, PPC este activă în domeniul e-mobilităţii şi în ţara noastră, cu un număr total de 2.925 de puncte la sfârşitul primelor nouă luni din an în ambele ţări.
Opinia Cititorului