Printul redevine o modă pentru presa autohtonă. Anul 2012 se anunţă unul al revenirilor la prima dragoste a celor care investesc sau lucrează în mass-media. Două motive stau la temelia acestei revigorări a ziarelor tipărite, semi-eşecul publicaţiilor mutate pe online- multe din titlurile care au abandonat hârtia în favoarea internetului căzând în uitare - şi faptul că 2012 este an electoral, alegerile impulsionând de fiecare dată presa în ultimii 20 de ani.
În perioada 2009-2011, presa autohtonă s-a aflat într-un continuu declin, multe titluri dispărând definitiv, iar altele alegând "exilul" în mediul online. Anul trecut, două cotidiene centrale, un săptămânal economic, o revistă şi o televiziune au suferit transformări majore, care le-au scăzut dramatic audienţele. Poveştile cu trecerea la alt nivel sau mutarea pe platformele viitorului s-au dovedit a fi de foarte multe ori nişte eşecuri de proporţii. La sfârşitul lui 2009 şi începutul lui 2010, mai multe publicaţii centrale au dispărut de pe tarabe: Business Standard, Cotidianul, Ziua, Gardianul, unele cu tot cu varianta electronică, iar în prima parte a anului 2011, Gândul a avut aceeaşi soartă. Toamna trecută, mai multe publicaţii din trustul Intact au fost închise. În primă fază cotidianul "Financiarul" a renunţat la varianta tipărită şi nu după foarte mult timp acelaşi lucru l-au făcut alte două publicaţii: "Săptămâna Financiară" şi "Felicia". Tot anul trecut a existat şi o adevărată prăbuşire a tirajelor şi vânzărilor. Primele 10 publicaţii din punctul de vedere al copiilor vândute au înregistrat scăderi drastice, conform cifrelor BRAT, în comparaţie cu perioada similară a anului 2010. Descreşterea a fost constantă existând temerea că mare parte din public şi-a pierdut interesul pentru presă în general.
Primăvara aceasta a venit cu veşti bune pentru această industrie. Primele care s-au mişcat au fost televiziunile. După lungi căutări au fost lansate trei pos-turi: Giga TV, Digi 24, şi Naşul TV, toate fiind orientate pe ştiri şi talk - show-uri. Audienţele nu au rupt gura târgului, din contră, dar este ştiut că pe o piaţă TV destul de bogată "se creşte" în timp, cu răbdare şi investiţii constante.
Şi cuvântul tipărit revine în atenţie. Semnele bune au apărut încă de la finele anului trecut când în decembrie a apărut revista "Finanţiştii", la care lucrează o parte consis-tentă din fosta echipă de la "Săptămâna Financiară". Trustul Intact a lansat pe piaţă o platformă multimedia, ce e mai important, cititorii putând găsi săptămânal la tarabe publicaţia "Income magazine", o revis-tă glossy orientată către mediul de business. Tot trustul Intact scoate pe piaţă începând cu această lună un ghid TV, exclusiv pentru posturile proprii, care va fi distribuit cu Gazeta Sporturilor. Pe piaţă a fost lansat şi săptămânalul Ziua News, o publicaţie de 32 de pagini, centrată pe anchete, dezvăluirile şi investigaţii. În colectivul redacţional se regăsesc mai mulţi ziarişti de la fostul cotidian Ziua. În perioada următoare este posibil să apară şi un nou cotidian generalist, "Pagina1", cu o echipă alcătuită din foştii ziarişti de la Gardianul, trecuţi şi pe la cotidianul Puterea. Acestea sunt doar câteva din mişcările acestei primăveri, dar este de aşteptat ca în toamnă, înainte de alegerile parlamentare, să mai avem parte de câteva surprize pe piaţa mass-media. Semnalul pozitiv a fost dat, revenirea la presa tradiţională este o realitate, rămâne de văzut la sfârşitul anului, când se va trage linie, dacă tirajele, vânzările şi audienţele justifică aceste mişcări.
Sunt şi probleme în această indus-trie, mai ales la ziarele care au avut costuri foarte ridicate în ultimii ani, costuri generate de dorinţa de a ocupa o felie cât mai mare din pia ă într-o perioadă de criză. La Evenimentul Zilei este anunţată o perioadă de reorganizare, care presupune redimensionarea costurilor (tăieri salariale, restructurări de posturi), la Adevărul există în continuare probleme legate de plata la timp a salariilor, iar în trustul condus de Dan Adamescu mai multe titluri au fost puse sub sechestru din cauza unui litigiu cu foştii angajaţi.