Preşedintele Klaus Iohannis a participat la ceremoniile organizate cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea Universităţii "Lucian Blaga" din Sibiu, ocazie cu care a vorbit, amplu, despre situaţia învăţământului autohton.
La întâlnirea cu reprezentanţii Consiliului Naţional al Rectorilor preşedintele a vorbit despre schimbarea de paradigmă, dar şi despre legile incoerente care mai mult au stricat decât au încurajat progresul: "Decidenţii politici de la centru nu prea au reuşit să facă faţă provocării de a se abţine în a da legi care mai mult strică decât ajută. România are nevoie mai mult decât oricând de universităţi precum Lucian Blaga. (...) Suntem într-o etapă în care pentru a construi o Românie dezvoltată, o Românie prosperă este nevoie de o schimbare de paradigmă. Trebuie să generăm valoare adăugată, trebuie să construim reţele de colaborare internaţională şi să avem un număr suficient de specialişti pentru a stimula o creştere economică sustenabilă. Multe dintre aceste obiective pot fi atinse doar prin creşterea simultană a calităţii şi a participării la învăţământul superior.(...) Până acum, problemele demografice şi sociale cu efect pe termen lung la noi au fost în bună măsură ignorate. În Sibiu s-a construit în jurul universităţii un ecosistem funcţional. Este un caz fericit unde politicul a avut o misiune aparent simplă, de a nu strica acest echilibru. Extrapolând, decidenţii politici de la centru nu prea au reuşit să facă faţă provocării de a se abţine în a da legi care mai mult strică decât ajută. Una dintre problemele fundamentale ale sistemului nostru de învăţământ este producţia de legi incoerente pe bandă rulantă. Efectele acestui mod păgubos de a legifera sunt vizibile în special în învăţământul superior acolo unde autonomia este un pilon central în creşterea calităţii atât în educaţie cât şi în cercetare. Fără a descătuşa potenţialul managerial şi creativ al universităţilor româneşti, nu avem şanse reale de a deveni competitivi într-o economie bazată pe cunoaştere".
Klaus Iohannis susţine că "pentru a nu periclita destinul României ca stat european dezvoltat şi prosper" trebuie rezolvate problema părăsirii timpurii a şcolii, a numărului mic de absolvenţi de studii universitare şi adesea a calităţii insuficiente a procesului educaţional.