Presa autohtonă continuă să aibă probleme şi în 2013, mai multe titluri renunţând la varianta pe print. Luna martie s-a dovedit a fi fatală pentru ediţiile tipărite ale "The Marketer", "Income Magazin" şi "Jurnalul de Duminică". Istoria ultimilor 5 ani ne-a demonstrat că acesta este primul pas spre dispariţia definitivă, în puţine cazuri activitatea a continuat la parametri normali după ce respectiva pu-blicaţie a trecut exclusiv în mediul online. Pe acest fond de reduceri de costuri şi reduceri de personal, informaţia autentică a devenit o pasăre rară.
Neînţelegerile dintre redactori şi patroni au dus şi la situaţii mai puţin obişnuite. La "Româ-nia liberă", din cauza întârzierii plăţii salariilor, s-a ajuns la o grevă spontană de câteva ore, fără a perturba fluxul normal al ediţiei de print, în schimb, din aceleaşi cauze, două numere ale ziarului "Telegraful de Prahova" nu au mai ajuns la tarabe. Sunt doar două exemple, mici greve, înăbuşite rapid, având loc şi la alte publicaţii unde salariile au întârziat nepermis de mult.
De fiecare dată, orice dispariţie a unui titlu tipărit este acoperită cu foar-te multe cuvinte frumoase. La fel se întâmplă şi în cazul "Jurnalului de Duminică", într-un anunţ pos-tat pe jurnalul.ro: "Revista Jurnalul de Duminică ne va înfrumuseţa în continuare sfârşitul de săptămâ-nă. Nu va mai fi pe print, dar proiectul va continua online. Aşa că vă invităm să citiţi poveştile, jurnalele (cel al Reginei Maria, cel al lui Constantin Argetoianu), opiniile, reportajele, previziunile culturale. Vă invităm să râdeţi cu noi la caricaturile lui Puiu Găzdaru, să călătorim în timp, în România de altădată, sau să aflăm ponturi despre frumuseţe şi sănătate. Să ne bucurăm împreună de o porţie de cultură pentru sufletul fiecăruia". Deocamdată nu este foar-te clar dacă aceas-tă publicaţie va avea un site separat de cel al cotidianului editat de trus-tul Intact sau articolele vor fi grupate într-o secţiune a aces-tuia. De asemenea, se va renunţa şi la tipărirea programului TV, care era distribuit împreună cu Jurnalul Naţional la sfârşitul săptămânii. Conform unor informaţii din trust, o parte din jurnaliştii care au lucrat pentru "Income Magazine" vor fi relocaţi în cadrul grupului Intact urmând să colaboreze pentru alte proiecte. Revista şi-a încheiat în această lună apariţia pe print, dovedindu-se că nu există foarte multă "viaţă după buisness", de alt-fel, ieri, nici site-ul nu era dis-ponibil.
Tot la capitolul veşti triste, "The Marketer", "revista oamenilor de afaceri vizionari", şi-a încetat apariţia pe print, principala cauză, conform fondatorului revistei, Alexandru Răducanu, fiind prăbuşirea pieţei de publicitate. Cam aceasta este realitatea din teren, pentru că despre realitatea virtuală am mai vorbit imediat după ce BRAT a prezentat un studiu de Monitorizare a Investiţiilor în Publicitate (MIP) pentru Presă Scrisă, Radio, Online şi OOH pentru anul 2012. Conform studiului, în anul 2012, publicitatea totală pentru cele 4 medii monitorizată în cadrul MIP a fost de aproximativ 656 milioane euro, valoare ratecard.
Publicaţia americană The Washington Post, care se confruntă cu o scădere a veniturilor, a anunţat că va introduce plata pentru o parte a conţinuturilor sale online, la mijlocul acestui an, anumite detalii ale acestui demers nefiind încă finalizate. Cotidianul american doreşte să introducă plata în cazul în care se doreşte accesarea a peste 20 de articole sau conţinuturi multimedia online într-o lună, potrivit unui comunicat. Taxa nu va fi aplicată abonaţilor ediţiei tipărite, se mai arată în comunicat. De altfel, studenţii, profesorii, personalul administrativ al şcolilor şi alţi angajaţi ai guvernului vor beneficia de acces liber la versiunea online a cotidianului american în spaţiul de desfăşurare a activităţii. Luna trecută, cotidianul a anunţat că tirajul zilnic a scăzut cu 8,6% în 2012, atingând o medie de 471.800 de exemplare, în timp ce tirajul duminical s-a diminuat cu 6,2%, la 687.200 de exemplare. Veniturile publicaţiei au scăzut cu 7% anul trecut, la 581,7 milioane de dolari, faţă de 622,5 milioane de dolari în 2011. Încasările din publicitate au scăzut cu 14%, la 228,2 milioane de dolari, faţă de 264,5 milioane în 2011. Alte mari titluri americane au început deja să taxeze conţinuturile lor online, printre acestea numărându-se New York Times şi Wall Street Journal. The Washington Post Company este o companie de media americană care deţine, printre altele, publicaţiile The Washington Post, The Herald - Everett, Express, El Tiempo Latino, The Gazette, dar şi Greater Washington Publishing şi Washington Post Writers Group.