Reporter: Cum s-a născut proiectul American Alternative School/AmSchool şi ce presupune acesta?
Ovidiu Atanasiu: Prima idee legată de înfiinţarea unei altfel de şcoli a venit de la tinerii cu care lucrăm în Success Academy, un program complex de dezvoltare personală, leadership şi antreprenoriat. Am construit Success Academy pe modelul academiilor de corporaţie - cu KPIs (n.r. Key Performance Indicators - indicatori cheie de performanţă) clari şi program de training multianual - şi am ajuns, în prezent, să lucrăm cu peste 400 de tineri, anual.
Ei ne-au întrebat de ce nu ne gândim să "construim" o şcoală cu atitudinea pe care o simţeau în training-urile la care participau. Apoi, a venit rândul părinţilor să ne întrebe. Văd ce rezultate frumoase obţinem şi îşi doresc şi o şcoală modernă cu o altfel de mentalitate pentru copiii lor. Acesta a fost momentul în care am luat în serios ideea.
Am făcut o cercetare şi am intrat în contact cu peste 20 de furnizori internaţionali cu care puteam să încheiem un parteneriat pentru a aduce un alt sistem de educaţie în România.
Am decis să încheiem parteneriatul cu Mizzou Academy, programul de gimnaziu şi liceu dezvoltat de către Departamentul de Educaţie din cadrul Universităţii din Missouri. Au fost cei mai serioşi, sunt acreditaţi internaţional şi au cursuri de top.
Astăzi, AmSchool este cea mai modernă alternativă la sistemul autohton de educaţie, fie el de stat sau privat. Tinerii învaţă alături de peste 10.000 de colegi într-un sistem internaţional şi obţin, la finalul liceului, o diplomă recunoscută de toate universităţile din lume. Dacă vreţi, urmează, cum spunem noi, "o şcoală normală la cap".
AmSchool este singura şcoală "Flip Education" din România. Am mutat responsabilitatea predării de la profesor spre copil. Elevii noştri sunt responsabili de propria lor învăţare, au planuri clare de studiu şi, cu ghidajul nostru, obţin performanţă. Este o şcoală care încurajează gândirea şi nu memorarea fără rost. Este o şcoală care a plecat de la ideile copiilor şi care se adaptează 100% la nevoile lor. Principiul nostru este educaţia personalizată. Asta înseamnă că profesorii, cursurile, spaţiile de învăţare etc., toate se pliază pe nevoile copilului şi nu forţăm copilul să se adapteze la sistem. Astăzi, indiferent de şcoală, copilul trebuie, subliniez trebuie, să se adapteze la cerinţele şcolii. Nu contează că are un stil propriu de învăţare, nu contează că are propriile nevoi sau că învaţă mai bine într-un anumit mod. Mai mult de atât, promisiunea noastră este să îi pregătim şi să îi sprijinim până în momentul în care sunt admişi la facultăţile pe care ei şi le doresc.
Reporter: Care a fost investiţia în proiect şi ce plănuiţi să îi aduceţi în plus pe viitor?
Ovidiu Atanasiu: Până în prezent am investit peste 50.000 de euro în proiect. Urmează să mai investim încă pe atât pentru a susţine operaţional proiectul. În viitor, intenţionăm să construim un campus internaţional.
Reporter: V-aţi lovit de vreo problemă, de reglementare sau de alt ordin, în crearea acestui proiect?
Ovidiu Atanasiu: Nu, până în acest moment, nu. Şi cred că nici pe viitor nu se va întâmpla. Nu ştiu dacă se observă, dar, încet-încet, societatea şi reglementările evoluează şi începem să ne apropiem de ţările civilizate. E un drum fără întoarcere.
Reporter: Cum este primit de elevi sistemul dumneavoastră?
Ovidiu Atanasiu: Ei sunt fani! Le place, iubesc modul de lucru, atitudinea noastră, libertatea de a-şi alege ceea ce studiază, totul. Şi, să ne înţelegem, nu este uşor ceea ce le propunem. Le spunem acest lucru de la început. Părinţii sunt puţin mai speriaţi şi înţelegem foarte bine acest lucru. Deşi le arătăm că riscul copiilor de a pierde vreun an este zero (aceasta este cea mai mare frică), părinţii tot vor să se asigure că nu există riscuri. Este normal să fie aşa.
Reporter: Care este locul AmSchool pe piaţa învăţământului privat din ţara noastră? Cum vedeţi concurenţa pe acest segment?
Ovidiu Atanasiu: Încă nu putem vorbi despre un loc al AmSchool în piaţă. Am creat AmSchool în special pentru părinţii copiilor cu care lucrăm în Success Academy. Dar avem şi copii înscrişi fără să fie cursanţi Success Academy.
Deşi la nivel teoretic există concurenţă, practic, dacă s-ar dubla numărul şcolilor private din România, tot ar mai fi loc pentru iniţiative noi. Eu nu mă uit la ceilalţi furnizori privaţi ca la nişte concurenţi. Din contră, văd ce fac bine, analizez şi, dacă pot să fac şi mai bine, o voi face. Până la urmă este vorba despre educaţia copiilor noştri. Orice şcoală care reuşeşte să le dezvolte potenţialul este de apreciat. E trist doar atunci când trec prin şcoală degeaba. Şi din păcate se cam întâmplă.
Reporter: Care sunt tendinţele din sistemul de învăţământ privat de la noi?
Ovidiu Atanasiu: În anii ce vor urma, veţi vedea din ce în ce mai mulţi copii care vor migra spre forme private de educaţie. De ce? Copiii şi părinţii nu mai acceptă ceea ce li se propune "gratuit" în şcoala publică, iar părinţii au început să conştientizeze că taxa de studiu la o şcoală privată nu este un cost, ci o investiţie extrem de profitabilă. În plus, care este alternativa pe care o au? Nu există. Să îşi lase copiii, cele mai dragi fiinţe din lume, într-o şcoală înţepenită în secolul XIX şi care nu îi pregăteşte pentru viitor este o greşeală pe care nu o mai pot repara.
Reporter: Ce cotă are segmentul privat pe piaţa învăţământului de la noi şi cum vedeţi evoluţia acestuia pe viitor?
Ovidiu Atanasiu: Învăţământul privat este într-un stadiu incipient în România. Aproape trei copii din 100 sunt înscrişi într-o şcoală privată. La nivelul României, puţin peste 100.000 de copii se află în şcoli private. Bineînţeles, cei mai mulţi în Bucureşti (20%). Cifrele vor creşte în viitor. Puţini credeau, în urmă cu câţiva ani, că sistemul privat de sănătate va prelua atât de mult din piaţa consultaţiilor, a analizelor de sânge şi chiar a spitalizărilor. Astăzi a devenit ceva normal ca oamenii să se adreseze pentru aceste servicii furnizorilor privaţi. La fel se va întâmpla şi în educaţie.
Reporter: Care sunt cele mai mari diferenţe dintre sistemul public şi cel privat de învăţământ şi care este deschiderea părinţilor către unul sau altul dintre sisteme?
Ovidiu Atanasiu: Mi-e greu să generalizez pentru întregul sistem privat de învăţământ pentru că sunt diferenţe mari. Există şcoli private la fel de "prăfuite" precum cele de stat.
În ceea ce ne priveşte, principalele diferenţe sunt date de: 1. atitudinea profesorilor - suntem egalii copiilor, îi tratăm ca pe nişte adulţi, suntem antrenorii lor zilnici pentru admiterea la facultăţile dorite. 2. ne pasă - suntem implicaţi emoţional în dezvoltarea lor. 3. suntem "flip education". 4. lucrăm în spaţii deschise de învăţare - nu avem clase. 5. educaţie personalizată pentru fiecare copil - în funcţie de interesele şi talentele lor personale. 6. lucrăm în echipe, învăţăm în echipe de 4-5-6 copii. 7. le respectăm timpul liber de acasă - nu au teme, aproape totul se lucrează la şcoală. 8. tinerii învaţă într-un sistem global, de succes, adaptat vremurilor pe care le trăim. 9. scopul nostru este pregătirea lor pentru o carieră, materiile nu sunt un scop în sine. 10. îi însoţim în toţi anii de şcoală şi avem o întreagă echipă de suport - coach-i, traineri, mentori, consilieri, tutori - pentru ca ei să reuşească. Sunt foarte multe diferenţe.
Reporter: Cum vedeţi atractivitatea sistemului public pentru elevi? Care sunt cele mai evidente probleme din sistemul public, care ar trebui rezolvate? De ce are nevoie sistemul public ca să se adapteze la noile generaţii?
Ovidiu Atanasiu: În toţi anii aceştia de când lucrăm cu tinerii, nu am auzit de prea multe ori lucruri bune legate de şcoală. Din timp în timp aud de la ei poveşti apreciative despre anumiţi profesori. Dar, copiii nu sunt de acord, în general, cu formatul şcolii, cu materiile şi felul în care sunt scrise manualele, cu formele de evaluare, cu stilul şi atitudinea învechită a profesorilor.
Principala problemă este finanţarea şcolilor şi menţinerea unui sistem comunist bazat pe non-performanţă. Pot să fiu cel mai bun şi inovator profesor, în momentul în care voi câştiga la fel ca un coleg care stă degeaba şi care nu este interesat de nimic, mă va demotiva. Finanţarea din trei surse diferite îi face captivi, dependenţi de finanţatori. Avem nevoie de schimbarea legii şi recompensarea bazată pe performanţa elevilor.
A doua problemă este lipsa autonomiei şcolii şi a libertăţii profesorilor. Sunt mulţi profesori care ar inova, ar face treabă bună, ar crea lecţii etc. dacă ar fi lăsaţi. Nu sunt lăsaţi. Subordonarea faţă de un inspectorat inept care vine în inspecţie să "asigure calitatea actului educaţional" este toxică şi inhibă orice evoluţie. Există o frică generalizată aici.
Rezolvarea pe care eu o văd este o autonomie de 100% şi transformarea inspectoratelor, din "controlori de autobuz", în centre de suport.
A treia problemă majoră este politizarea şcolii. Profesorii sunt, astfel, transformaţi în masă de manevră. Mulţi directori sunt membri de partid; vorbim despre o condiţionare pentru a primi finanţare pentru investiţii, dezvoltare etc. Depolitizarea educaţiei ar trebui făcută urgent, de la nivel de minister.
Sistemul public să se adapteze noilor generaţii?! Nu cred în asta. Cred în iniţiative private care să inspire, care să devină modele. Şi, poate, în 100 de ani, să se schimbe ceva. Cred în schimbare de jos în sus, de la "firul ierbii". Soluţii naturale, organice. Cred în comunităţi care să înfiinţeze şcoli. Cred în părinţi care să nu mai accepte ce se întâmplă astăzi. Şi când vor fi mulţi, sistemul va fi forţat să se schimbe.
Reporter: Consideraţi că este mai eficient, în prezent, sistemul privat de învăţământ?
Ovidiu Atanasiu: Depinde de perspectiva în care te uiţi. Am văzut topul liceelor după media de admitere sau după media de la bacalaureat. Eu le spun listele ruşinii. Pentru că nu reflectă realitatea şi efortul şcolilor. Reflectă doar efortul incredibil al unor copii şi susţinerea financiară a unor părinţi pentru meditaţii. Cum ar arăta aceste clasamente fără meditaţii şi doar cu învăţarea de la clasă?
Pe de altă parte, există profesori care inspiră. Şi în şcolile de stat, şi în cele private. Performanţa este obţinută de profesorii care reuşesc să cultive interesul şi curiozitatea copiilor. Eficienţa nu are legătură cu dotările, cu băncuţele moi sau cu pereţii vopsiţi mai frumos. Eficienţa este dată de profesori. Punct. De interesul lor şi dragostea faţă de copii.
Reporter: Cât de afectat a fost învăţământul privat de efectele pandemiei?
Ovidiu Atanasiu: Şcolile private au avut de câştigat în pandemie, dacă au ştiut să se adapteze rapid la schimbare. Unele au câştigat, altele au pierdut.
Reporter: A modificat pandemia, respectiv problemele care au împiedicat derularea în condiţii optime a şcolii online, opţiunile părinţilor privind sistemul de învăţământ?
Ovidiu Atanasiu: Da, au văzut, auzit şi înţeles ce fac, sau mai bine zis, nu fac tinerii lor la orele de şcoală. În mare parte, pandemia a stârnit indignarea faţă de un sistem. Am realizat un studiu legat de percepţia părinţilor cu privire la şcoala online. Rezultatele sunt incredibile. L-am publicat pe site-ul Success Academy. Referitor la întrebare, nu avem date legate de opţiunile părinţilor de a trece de la stat la privat. La nivel intuitiv aş spune că da, s-au orientat mai mulţi către privat. De asemenea, din discuţiile cu părinţii ştiu că mulţi s-au gândit să facă pasul.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2021, 09:16)
Principala problema a invatamantului privat?
Pregatirea extrem de slaba a celor care fac greseala sa-l prefere crezand ca acesta reprezinta la momentul actual o alternativa la invatamantul de stat.
Este necesara stoparea fabricilor de diplome prin instituirea de examene nationale cu subiecte unice pentru toate facultatile cu acelasi profil, iar supravegherea si corectarea sa fie facute de cadre didactice din alte unitati de invatamant.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.08.2021, 11:20)
Propaganda facuta pt invatamantul privat din Romania, care pe de-o parte reprezinta fabrici de diplome contra cost, iar pe de alta parte, implica metode de invatare si ideologii straine neamului romanesc. Adica, "pe afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul"!