Mai mulţi deputaţi au depus, în această lună, la Senat, un proiect de modificare a Legii achiziţiilor publice şi a Legii privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, prin care firmele anchetate să poată participa la licitaţiile publice. Oamenii de afaceri autohtoni s-au plâns, în mai multe rânduri, că actuala campanie anticorupţie a dus la anchetarea în special a firmelor româneşti şi a patronilor acestora şi mai puţin a celor străine, ceea ce a dus la scăderea afacerilor autohtone şi chiar la falimentul acestora.
Parlamentarii iniţiatori ai proiectului de lege spun că numai judecătorul poate dispune, cu titlu provizoriu şi temporar instituirea interdicţiei de participare la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică, contractului de concesiune sau acordului-cadru.
"Existenţa unui proces penal pe rol, în care o persoană juridică are calitatea de inculpat este o împrejurare care, prin simpla ei fiinţă, nu poate determina excluderea unui operator economic de la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică, contractului de concesiune sau acordului-cadru", se arată în expunerea de motive, care mai precizează: "Atât timp cât o persoană este considerată nevinovată, în lipsa unei justificări obiective şi necesare, apare ca fiind discriminată în raport de ceilalţi operatori economici care doresc să participe la o procedură de atribuire a contractului de achiziţie publică sau acordului-cadru".
Deputaţii mai susţin în expunerea de motive: "Din anul 2006, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 278/2006, când a fost introdusă răspunderea penală a persoanelor juridice în dreptul penal român, principiul prezumţiei de nevinovăţie a devenit incident atât în ceea ce priveşte persoanele fizice, cât şi asupra entităţilor colective cu personalitate juridică care îndeplinesc condiţiile legale în vederea angajării răspunderii penale. Odată cu instituirea răspunderii penale a persoanelor juridice, principiul prezumţiei de nevinovăţie are şi trebuie să aibă aplicabilitate şi în cazul acestor subiecte de drept. Potrivit art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, excluderea din procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică sau a acordului-cadru are loc şi în situaţia în care operatorul economic sau una dintre persoanele prevăzute la art. 164 alin.(2) este supusă unei proceduri judiciare de investigaţie în legătură cu săvârşirea uneia ori unora dintre faptele prevăzute la art. 164 alin. (1).
Dispoziţiile art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 sunt neconstituţionale, întrucât încalcă prezumţia de nevinovăţie şi principiul egalităţii în faţa legii. Până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive, prin care se stabileşte vinovăţia unei persoane, faţă de care se derulează o procedură judiciară, aceasta se consideră nevinovată, ceea ce înseamnă că orice efect legal negativ sau consecinţă juridică legate de faptul existenţei unui proces penal în curs, în cadrul căruia persoana în cauză are calitatea de inculpată, nu poate determina interdicţii, incapacităţi sau alte limitări ale drepturilor acesteia".
Deputaţii spun că singurele măsuri care se pot lua pe durata unui proces penal şi care pot afecta exerciţiul drepturilor şi libertăţilor persoanelor suspecte sau inculpate sunt cele preventive sau asigurătorii, dacă luarea acestora este necesară pentru buna desfăşurare a procesului penal şi dacă sunt proporţionale.
Dispoziţiile art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 sunt neconstituţionale, întrucât încalcă prezumţia de nevinovăţie şi principiul egalităţii în faţa legii. Până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive, prin care se stabileşte vinovăţia unei persoane, faţă de care se derulează o procedură judiciară, aceasta se consideră nevinovată, ceea ce înseamnă că orice efect legal negativ sau consecinţă juridică legate de faptul existenţei unui proces penal în curs, în cadrul căruia persoana în cauză are calitatea de inculpată, nu poate determina interdicţii, incapacităţi sau alte limitări ale drepturilor acesteia".
Deputaţii spun că singurele măsuri care se pot lua pe durata unui proces penal şi care pot afecta exerciţiul drepturilor şi libertăţilor persoanelor suspecte sau inculpate sunt cele preventive sau asigurătorii, dacă luarea acestora este necesară pentru buna desfăşurare a procesului penal şi dacă sunt proporţionale.
1. Un articol
(mesaj trimis de savin în data de 24.10.2016, 08:42)
"balbait"! Si e normal ca penalii din parlament sa fie de partea firmelor penale! Si oricum evaziunea fiscala e mai mare la "autohtone" decat la firmele straine,deci si controale mai multe.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2016, 12:54)
senatorii care au depus un asemenea proiect sunt traficanti de influenta si DNA ar trebui sa se autosesizeze si sa verifice care sunt firmele romanesti anchetate pt coruptie care vor finanta campania electorala a senatorilor traficanti de influenta.